Sunday , April 28 2024

Transportatorii vor o dată fermă pentru intrarea României în Schengen cu frontierele terestre

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită din nou autorităților române și europene să ia măsuri urgente pentru intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre în 2024, potrivit unui comunicat remis joi.

Pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi acceptate și reprezintă una dintre problemele severe cu care se confruntă în acest moment operatorii de transport din România, arată sondajul “Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere”, realizat de UNTRR în 2023.
“Profităm astăzi de prezența cancelarului austriac Karl Nehammer la București pentru a reitera nevoia vitală a transportatorilor rutieri ca România să intre în spațiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil. Așteptăm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituțiile europene s-au pus de acord că România îndeplinește toate condițiile tehnice pentru aderare. Nu mai putem aștepta”, a afirmat Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.
El a subliniat că, în tot acest timp, transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an, numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere.
“Un singur exemplu: doar din timpii de așteptare petrecuți anul trecut la frontierele cu Ungaria și Bulgaria (adică zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adică 16% din totalul pieței, un procent enorm. Anul trecut, de pildă, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecința, în cazul în care autoritățile europene au cerințe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicităm să le menționeze cu claritate”, a adăugat Radu Dinescu.
Printre principalele beneficii ale aderării României la spațiul Schengen cu frontierele terestre se numără: fluidizarea traversării graniței cu Ungaria și Bulgaria, reducând timpii de așteptare, emisiile de dioxid de carbon și, cel mai important, pierderile financiare. Totodată, un efect direct al aderării va fi dinamizarea competitivității pe piața transporturilor, creșterea investițiilor străine și a exporturilor.
Transportatorii au menționat, printre probleme generate de neaderarea la Schengen, pierderile foarte mari cauzate transportatorilor rutieri de marfă prin neaderarea la Schengen, care antrenează efecte negative în lanț în privința exporturilor, deoarece transportul rutier reprezintă în acest moment principalul exportator de servicii al României.
“El însumează aproape un sfert din totalul exporturilor de servicii și o valoare de aproape 40 de miliarde de euro în 6 ani. De asemenea, transportatorii români mai dețin și 60% din importurile României cu bunuri transportate rutier. De menționat mai este și faptul ca, deși România reprezintă a 12-a economie din Uniunea Europeana, în privința transportului rutier de mărfuri se situează pe un loc fruntaș 6. În anul 2022 de pildă, transportatorii români au deținut 4% din piața transportului rutier de marfa din întreaga Uniune Europeană – un procent semnificativ, ținând cont de faptul ca economia României reprezinta doar 1,8% din PIB-ul UE”, susțin transportatorii, care citează studiul “Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030” realizat la solicitarea UNTRR.
În comunicat se menționează, de asemenea, întârzieri în livrarea mărfurilor către clienți, lucru care afectează funcționarea lanțurilor logistice de aprovizionare și costul produselor la consumatorul final, timp de muncă pierdut de șoferii care sunt nevoiți sa aștepte la coada la frontiere (aproximativ 25-30% din timpul alocat unei curse), precum și emisii uriașe de noxe.
Uniunea Naționala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional. (Agerpres)

Vezi si

Mecanismul privitor la salariul minim european începe de la 1 iulie

Premierul Marcel Ciolacu a declarat vineri că mecanismul privitor la implementarea salariului minim european va …