Friday , April 26 2024

Lipsa alimentelor, următoarea criză care va lovi consumatorii.  Panica este cuvântul de ordine în criza lanțurilor de aprovizionare

Lanțurile de aprovizionare la nivel mondial continuă să fie puternic perturbate, printre factori numărându-se penuriile, inundațiile, focarele de coronavirus care au dus la închiderea de porturi, iar crizele de energie din China și Europa se adaugă acestora, arată Ziarul Financiar.

Conștienți de aceste blocaje, retailerii și producătorii panicați plasează comenzi supradimensionate sau plasează comenzile prea devreme, creând un cerc vicios care nu va face decât să adâncească criza. De asemenea, consumatorii, la fel de panicați, își fac rezerve, ceea ce ar putea duce la o penurie de alimente.

Pe fondul panicii privind masiva criză a lanțurilor de aprovizionare, retailerii și producătorii se grăbesc să plaseze comenzi supradimensionate sau plasează comenzile prea devreme, iar acest lucru intensifică blocajele, oficiali ai industriei au declarat pentru CNBC. „Pentru că problemele sunt binecunoscute, comenzile pentru materii prime, componente și bunuri finite sunt plasate mai devreme decât ar fi normal, lungind cozile și creând un cerc vicios“, potrivit analiștilor RBC Wealth Management.

Odată cu apropierea perioadei sărbătorilor, apar avertismente privitoare la posibile penurii de bunuri sau creșteri puternice de prețuri datorate cererii ridicate și ofertei scăzute.

Un studiu al RBC Elements arată că criza lanțurilor de aprovizionare se adâncește. Problemele la nivel mondial s-ar putea prelungi timp de „câteva luni“ în condițiile în care companiile de transport maritim întâmpină dificultăți în atingerea unui echilibru între ofertă și cerere și soluționarea problemei penuriei persistente de containere, declara la rândul său recent șefa Organizației Mondiale a Comerțului, Ngozi Okonjo-Iweala, potrivit Financial Times.

Stimulentele de ordinul miilor de miliarde de dolari alimentează o creștere uriașă a cererii de consum, determinând companiile să-și facă rezerve de produse ce nu pot fi procurate ușor. „Când vorbesc cu oamenii, aceștia sunt panicați că lanțurile lor de aprovizionare vor fi afectată“, a arătat aceasta.

Companiile de transport maritim nu au anticipat forța revenirii, au scăzut disponibilitatea containerelor, iar acum avem o criză de containere. Odată cu apropierea sezonului festiv în multe părți ale lumii, astfel de dificultăți vor persista probabil, a avertizat Ngozi Okonjo-Iweala.

Oamenii sunt și ei panicați, ceea ce-i determină să-și facă stocuri de bunuri, în special alimente. Iar acest lucru ar putea duce la penurii pe acest segment, relatează Bloomberg.

Alimente există din abundență, însă nu există întotdeauna capacitatea de procesare și transport necesare acoperirii cererii în creștere odată cu revenirea economiilor.

În SUA, la mai mult de un an și jumătate după ce pandemia a dat peste cap viețile oamenilor, aprovizionarea cu bunuri de bază în magazine și restaurante cade victimă penuriilor intermitente și amânărilor.

și Marea Britanie se confruntă cu o criză de alimente, problema lanțurilor de aprovizionare fiind dublată de Brexit și o criză de forță de muncă.

În Europa, criza lanțului de aprovizionare cu energie provoacă deja victime în rândul producătorilor de îngrășăminte, riscând să ducă la penurii similare de alimente.

Contrar așteptărilor generale, unii executivi și experți consideră că vom lăsa în curând în urmă criza lanțurilor de aprovizionare, scrie CNN.

Seful JPMorgan Jamie Dimon declara recent că problemele vor fi în curând o amintire îndepărtată. Alții remarcă faptul că cele mai mari companii și operatorii de transport iau deja măsuri pentru diminuarea problemelor.

Jack Janasiewicz, strateg în cadrul Natixis Investment Managers, arată că giganți ca Toyota, Samsung și Intel plănuiesc să-și majoreze puternic producția în ultimele luni ale anului.

Porturi majore analizează de asemenea menținerea activităților non-stop pentru eliminarea blocajelor.

„Lanțul global de aprovizionare a fost întins la limită, însă asistăm probabil la un vârf al crizei, impactul urmând probabil să se atenueze până în prima jumătate a anului viitor“, se arată într-o notă a Jefferies.

Este posibil însă ca unele companii și strategi să fie prea optimiști.

Datele colectate de la deținătorii a aproximativ 13.500 de companii din peste 40 de țări indică faptul că actualele probleme sunt chiar mai serioase decât în primăvara anului trecut, când multe fabrici au fost închise pe fondul restricțiilor anti-coronavirus, scrie Financial Times.

Iar aproape toate sectoarele manufacturiere sunt afectate. Timpurile de livrare sunt cel mai puternic afectate în sectoarele tech și auto, însă și producătorii de alimente și băuturi se confruntă cu perturbări aproape record.

Costurile legate de transportul maritim au înregistrat oarecare corecții în ultimele săptămâni ca urmare a crizei energiei din China, însă acestea se mențin ridicate și nu sunt așteptate să scadă pe termen mediu. (Mediafax)

Vezi si

Costurile cu mâna de lucru în UE au crescut cu 5,3% în 2023. În România au urcat cu 16,1%

Costurile cu mâna de lucru în Uniunea Europeană au urcat anul trecut cu 5,3%, însă …