Românii și-au adaptat comportamentul financiar în contextul creșterii accelerate a inflației, a prețurilor și a tarifelor la utilități din ultimele luni, aproape jumătate dintre ei (47%) reducându-și cheltuielile, arată studiul “Money Matters” 2022 realizat de Erste Group.
În medie, românii economisesc 351 lei pe lună, cu 42 de lei mai mult decât în 2021. Totuși, doar 33% pun bani deoparte pentru bătrânețe.
Mai mult de jumătate dintre ei, respectiv 64%, declară că au fost afectați de inflație, iar 38% cred că situația lor financiară s-a deteriorat în ultimul an, procent dublu față de 2019.
Atunci când au nevoie de sfaturi despre economii și investiții, 48% se bazează pe familie și prieteni, iar 19% chiar pe informațiile din Social Media.
Pentru 61% dintre respondenți educația financiară intră în atribuțiile școlii și ale altor instuții de învățământ, 56% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, iar 45% o plasează asupra băncilor și altor instituții financiare.
Potrivit studiului, 77% dintre persoanele care au participat la cercetare au declarat că strâng bani pentru potențiale urgențe și cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă, ambele motive în creștere cu 8 puncte procentuale față de anul trecut.
Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însă dorința de a investi în educație și pregătire profesională, 25% indicând această schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.
“Schimbarea a fost mereu o constantă în viața noastră, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie că vorbim de schimbarea de regim din ’89, tranziția spre economia de piață, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiară, pandemia, războiul de la granițe, schimbările ne-au marcat permanent existența. și ne-au insuflat o capacitate extraordinară de reziliență și adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea că putem merge înainte, că putem avea o viață mai bună indiferent de provocări. Am învățat cu toții, pe parcurs, că ai nevoie întodeauna de un partener – personal, profesional sau financiar”, a declarat Ionuț Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.
Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia.
Cercetarea a avut loc în lunile iunie și iulie 2022, pe un eșantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani. (Mediafax)
“și-au restrâns cheltuielile”?
Citeste nu mai au cu ce. Puterea de cumparare dupa plan ar trebui sa scada cu 2% odata cu inflatia.
Realitatea sta diferit si solutii nu prea are nimeni.
E nevoie de o criza majora mondiala care sa rezeteze drepturile si sa le alinieze cu moralul.