Taximetriștii sunt nemulțumiți de tariful maxim stabilit de Primărie
1,8 lei pe kilometru este considerată o sumă prea mică față de cheltuielile pe care le impune taximetria într-un oraș precum Suceava. Curios este că în Iași prețul este același, iar în București, chiar cu 40 de bani mai mic la kilometru. Viceprimarul Lucian Harșovschi îi așteaptă pe taximetriști să vină să își prezinte punctul de vedere, să propună noi tarife, dar în cadru organizat. Taximetria a devenit o afacere de familie pentru polițiștii pensionari suceveni
Taximetriștii suceveni își manifestă de la o zi la alta tot mai vocal nemulțumirea în ceea ce privește tariful maxim stabilit prin hotărâre de Consiliu Local pentru activitatea de taximetrie în municipiul Suceava. Precum se știe, în municipiul reședință de județ există câteva sute de taximetre, aparținând unor persoane fizice autorizate sau unor firme de profil. Tariful maxim stabilit este de 1,8 lei pe kilometru. Acest tarif nu a fost modificat în ultimii cinci ani. Doar că în toată această perioadă au crescut cheltuielile și totodată numărul taximetriștilor care lucrează în municipiul Suceava.
Viceprimarul municipiului Suceava, Lucian Harșovschi, cel care în mandatul 2008 – 2012 a promovat un proiect de hotărâre de Consiliu Local privind obligativitatea fiecărui taximetrist de a pune în funcțiune, în timpul cursei, aparatul de marcat, sub sancțiunea efectuării gratuite a cursei în folosul clientului, a declarat ieri că este la curent cu nemulțumirile venite de la taximetriști, însă ar dori ca aceștia să se adreseze Primăriei într-un mod organizat, prin reprezentanți ori să vină toți odată să își exprime nemulțumirile, nu unul câte unul, o dată la câteva zile.
Lucian Harșovschi a spus că nu există în acest moment o solicitare, conform legislației în vigoare, din partea asociațiilor profesionale ale taximetriștilor, din care să rezulte că ar exista o nemulțumire generală a acestora. In municipiul Suceava sunt două entități care apără drepturile taximetriștilor: Casa Națională a Taximetriștilor din România (CNTR) și Asociația Națională a Patronatelor Operatorilor de Transport în Regim de Taxi (ANPOTRT).
Taximetria, afacere de familie pentru polițiștii pensionari suceveni
In urmă cu un an, “Obiectiv de Suceava” a dezvăluit cui aparțin de fapt o bună parte dintre taxiurile din municipiu. Am arătat atunci că adevărații proprietari sunt foști polițiști sau rude ale acestora. Si nu a fost nevoie decât de o minimă investigație. Am arătat atunci cum această meserie a devenit o bună afacere. Nu pentru taximetriștii independenți ori pentru firmele de profil care, de la sine înțeles, achiziționează mașini pe care le pun la dispoziția șoferilor doritori să câștige un salariu, ci și pentru polițiști, foști sau actuali, care și-au investit economiile în achiziționarea de parcuri auto pentru activitatea de taximetrie. La o primă numărătoare, din cele 400 de automobile care erau la acea vreme autorizate de Primăria municipiului Suceava să efectueze activitate de taxi, cam 12%, 48 mai precis, aparțineau unor firme din anturajul polițiștilor suceveni. SC Andu Oana SRL aparține familiei comisarului șef Gheorghe Prisăcaru, acum pensionat, fost șef al Poliției din cartierul Burdujeni. Firma avea în circulație 21 de automobile, toate Dacia Logan, iar administrator era fiul acestuia, Cristian Prisăcaru. SC Emy Mat SRL era o altă întreprindere de familie a unui polițist, în cazul acesta fiind vorba despre agentul Adrian Corneliu Mateiași, de la biroul Poliției Rutiere a municipiului Suceava, a cărui mamă, Emilia Mateiași, era administrator al firmei care gestionează pentru activitatea de taximetrie nu mai puțin de 14 Dacii Logan pe străzile municipiului Suceava. La vremea când se făcea investigația jurnalistică, agentul Adrian Mateiași era în concediu de paternitate. SC Primus SRL, care deține 8 Dacii Logan, avea acum un an ca administrator pe Ionuț Lesenciuc, rudă a unui polițist de la Serviciul Arme și Muniții, cu același nume de familie. In fine, Cristinel Prisăcaru, fiul fostului șef al Poliției din Burdujeni mai avea în administrare o firmă, SC Euro M&A SRL, ce deținea 7 mașini pe traseu, toate marca Dacia Logan.
Am arătat la acea vreme că Emy Mat și Andu Oana au penetrat piața activității de taximetrie în municipiul Suceava în aceeași lună martie a anului 2008. Tot atunci și Euro M&A, la fel ca și o altă firmă, Primus SRL, aparținând familiei unui alt fost polițist, un anume Constantinescu, toate primind autorizații de transport.
Legenda urbană spune că o bună parte dintre mașinile care sunt înregistrate pe firmele de taximetrie cunoscute din municipiul Suceava aparțin chiar și acum unor polițiști. Vor fi fost, sunt sau vor fi patronii firmelor de taximetrie foști, actuali sau viitori polițiști, este relevant. Este relevant și modul în care se rezolvă problema taximetriștilor “pirați”, cum au fost denumiți de viceprimarul Lucian Harșovschi, dar și prețul, considerat mic, pe kilometru la serviciul de taximetrie din municipiul Suceava. Am arătat deja că acesta este de maximum 1,8 lei. Se știe că prețul minim pentru o călătorie cu taxiul este de 5 lei. “Trebuie ca o solicitare de majorare a tarifelor să vină din partea operatorilor de taximetrie. Stim că în municipiul Suceava sunt înscriși operatori în cele două entități mai înainte amintite – CNTR și ANPOTRT. Niciuna dintre acestea nu a depus oficial vreun demers în sensul de a se cere inițierea unui proiect de hotărâre de Consiliu Local privind modificarea tarifelor. Din punctul meu de vedere, nu este nicio problemă, pentru că transportul în regim de taxi este unul complementar, ca alternativă pentru cei care și-l permit, la transportul în comun”, a explicat viceprimarul Lucian Harșovschi.
Trebuie precizat că în municipiul Iași, de exemplu, distanța de un kilometru pe un taxi are același preț – 1,8 lei, iar în București acesta este acum de 1,39 lei. (Neculai ROSCA)
Domnule Harsovschi vedeti ca tariful la taximetre nu sa mai marit de multi ani.Daca va uitati in arhiva acolo se poate vedea.La maxi-taxi sau marit tarifele,la benzina pretul a crescut de multe ori,dar la taximetristii aia amarati nu va ganditi deloc.Poate au si ei familii,poate au copii de crescut,si pe dvs va doare in basca.Poate va ganditi si la ei….
Mă mir de ce n-o fi mulțumiți că oricum 60% din cei cu care am mers nu folosesc aparatele de taxat/marcat !
Fratilor numai minciuni debitati aici.Kilometrul care este 1,8 lei este cam din 2006.Si la maxi taxi cat sa scumpit de atunci?Dati numai stiri care nu sunt adevarate si nu sunteti informati.la Iasi tariful este 1,99 daca vreti sa stiti.In Radauti este 2,5 lei km.Si in toate orasele tariful este mai mare.Si este o mare greseala tov Harsovschi deuarece oriunde in tara asta este tarif de noapte,adica mai mare de 1,8.In afara orasului tariful trebuie sa fie mai mare ca taximetristul nu ramane in Ipotesti,sau in Bosanci sa faca taxi acolo,el trebuie sa se intoarca in oras.Hai macar acum daca tot ati castigat alegerile faceti ceva si ptr noi.tarifele trebuie sa fie macar 2,2 lei km…si in afara orasului 2,5 lei km.asteptam sa vedem daca va ganditi si la noi
Ce-i cu mizeria asta cu minim 5 lei comanda? Daca eu vreau sa ma plimb 50 de metri sa iau o paine cu taxiul, platesc pornirea si distanta parcursa
De asta sunt si regii soselelor in suceava acesti taximetristi.
Parcheaza aiurea, incurca traficul, etc. si politia rutiera se face ca nu ii vede, ca de, corb la corb nu isi scoate ochii.