Sunday , May 5 2024

Drumuri refăcute pe bani europeni cu zeci de mii de metri cubi de balast de firme care nu au balastiere

balastiera 4 [800x600]

Un astfel de caz este la firma SC AUTOTEHNOROM Suceava care a adjudecat licitaţii în comunele Todireşti şi Comăneşti, pentru refacerea unor drumuri comunale distruse de inundaţiile din 2010. Firma aparţine familiei fostului luptător Gheorghe Ignat, supranumit “Ursul Carpatin” şi, pentru repararea acelor drumuri, are nevoie de 32.779 metri cubi de balast, 3.095,57 mc nisip sortat şi 10.661,03 mc de piatră spartă, materiale aduse deja, în mare parte, în locurile respective, cu toate că firma nu deţine nicio balastieră avizată de SGA în zonă. Valoarea contractelor adjudecate de AUTOTEHNOROM pentru drumurile din cele două comune se ridică la două milioane de euro

Multe dintre lucrările de modernizare sau refacere după diverse calamităţi a drumurilor comunale din judeţ oferă o pâine bună de mâncat pentru firmele sucevene. Deşi la o primă vedere astfel de lucrări nu sunt de mare amploare şi, automat, nici mari aducătoare de profituri pentru constructor, „înhăţarea” unor astfel de contracte a devenit în ultimii ani o miză importantă pentru firmele specializate care au găsit diverse căi pentru a stoarce bani frumoşi din repararea, pietruirea sau lărgirea unor asemenea drumuri.
Majoritatea acestor lucrări se atribuie de către primăriile de comune care reuşesc să capete ceva fonduri având drept unic criteriu „oferta cea mai avantajoasă d.p.d.v. economic”, iar licitaţiile respective sunt câştigate de firmele care se încadrează în anumite criterii şi promit preţul cel mai scăzut. Cum niciuna dintre firmele care se înscriu la astfel de licitaţii nu are în obiectul de activitate „munca patriotică”, preţul cel mai scăzut pe baza căruia se câştigă acele licitaţii înseamnă, de cele mai multe ori, capacitatea respectivelor firme de a fenta statul, de a procura şi folosi materia primă, utilajele şi personalul „la negru”, astfel încât din „preţul cel mai mic” să iasă profitul cel mai mare.
De-a lungul anilor, în presa locală au fost prezentate exemple nenumărate de asemenea lucrări care, la scurt timp de la executare, au prezentat numeroase deficienţe. Toate acestea au apărut taman din cauza fentelor prin care constructorul a „reabilitat” drumuri prin satele din judeţ doar de ochii lumii, cu materiale insuficiente, de slabă calitate sau cu „specialişti” găsiţi la birtul din sat. In acest domeniu, multe dintre firmele care se ocupă cu construirea şi modernizarea de drumuri comunale reuşesc să obţină profituri substanţiale exact din materiile prime folosite la aceste lucrări: balastul, nisipul şi piatra spartă.
Cum în judeţul Suceava exploatarea balastierelor de pe malurile râurilor este de mulţi ani o activitate pe care autorităţilor le este tot mai greu să o controleze, automat, multe din firmele care se ocupă de reabilitarea drumurilor comunale din judeţ pot procura „la negru” cantităţi importante de balast şi piatră. Astfel, apar multe firme care câştigă licitaţii pentru aceste drumuri din sate, în acte spun că pot procura şi folosi cantităţi uriaşe de material pentru executarea acestor lucrări, exploatează din albiile râurilor mii de metri cubi de balast, nisip sau piatră, dar nu deţin nicio balastieră sau exploatare autorizată.
Spre exemplu, în cursul anului trecut, SC AUTOTEHNOROM Suceava, una dintre firmele sucevene abonate în ultima vreme la licitaţiile pentru drumurile din judeţ, a semnat contracte de proiectare şi execuţie lucrări pentru refacerea şi modernizarea drumurilor comunale afectate de inundaţiile din 2010 în comunele Todireşti şi Comăneşti. Valoarea însumată a ambelor contracte se ridică la două milioane de euro, finanţarea fiind asigurată prin Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală 2007 – 2013, Măsura 3.2.2.d – „Investitii privind lucrări de refacere şi modernizare a infrastructurii rutiere afectate de inundaţii în anul 2010”. Cantităţile de agregate solicitate prin fişele de achiziţie pentru cele contracte sunt impresionante: 32.779 metri cubi de balast, 3.095,57 mc nisip sortat şi 10.661,03 mc de piatră spartă pentru drumuri.
SC AUTOTEHNOROM a participat şi câştigat aceste licitaţii pentru drumurile din Comăneşti şi Todireşti, deşi nu are balastieră avizată de către SGA în zona respectivă, cu toate că aceste agregate sunt exploatate din albia râului Suceava. Tinând cont
că toate aceste lucrări se fac cu finanţare europeană este interesant de aflat cum reuşesc firme precum AUTOTEHNOROM să prezinte acte de proveninenţă pentru aceste materiale şi cum reuşesc să facă decontarea pentru aceste agregate folosite la drumurile respective.
Conducerea SGA Suceava a evitat să facă vreun comentariu privind această situaţie pe motiv că pentru astfel de aspecte sesizate de presă răspunsurile sunt date doar de la conducerea centrală.
Pe de altă parte, nici primarul de Comăneşti şi nici cel de Todirteşti şi nici vicele din aceast comună nu ştiu exact de unde îşi procură balastul cei de la societatea AUTOTEHNOROM. Asta cu toate că la Todireşti contractul a fost semnat încă din vara lui 2012, după cum a spus viceprimarul Vasile Munteanu. Cât priveşte piatra spartă pentru drumuri, aceasta este procurată de la o firmă din Pojorâta, după ce piatra adusă iniţial nu avea caracteristicile tehnice necesare, după cum a explicat primarul Vasile Avram. La Comăneşti s-a semnat contractul în octombrie 2013, dar fiindcă venise sezonul rece lucrările au fost sistate. Nici aici primarul Grigoraş Păstrăv nu ştie exact de unde aduc cei de la AUTOTEHNOROM cantităţile de balast, precizând că dirigintele de şantier se ocupă de calitatea lucrărilor şi că probele prezentate au primit „ok-ul” dirigintelui de şantier. Balastul a fost adus din această iarnă, fiind făcute mai multe depozite în comuna Comăneşti, lucrările fiind reluate în această primăvară, iar potrivit celor spuse de primar stadiul lor este între 5 şi 10%. La Todireşti, stadiul lucrărilor ar fi, potrivit aprecierilor făcute de viceprimar, între 80 şi 85%, fiind necesare lucrări la un pod în zona Soloneţ şi la două tronsoane de drum.
Firma AUTOTEHNOROM este considerată ca o moştenitoare a afacerii KAMER, deţinută până anul trecut de Vasilică Puşcaşu, aflat acum într-o închisoare din Austria, unde ispăşeşte o condamnare de 12 ani pentru jaf armat. Până toamna trecută, administrator al AUTOTEHNOROM a fost cunoscutul luptător Gheorghe Ignat, supranumit “Ursul Carpatin”. După ce Ghiţă Ignat a început să aibă probleme cu legea (“Ursul Carpatin” este acuzat că împreună cu mai mulţi complici au sustrat din cardurile bancare a mai multor cetăţeni britanici circa 500.000 de dolari australieni, pe filiera Australia, Noua Zeelandă şi chiar Malaezia), administrator al firmei a fost numit tatăl luptătorului, Alexandru Ignat, care o conduce împreună cu un anume Stefan Cantemir Roznovan. Mai trebuie spus că al doilea asociat la Autotehnorom este SC Operational Autoleasing SRL Suceava. (O.S.)

Vezi si

Un incendiu puternic pornit de la un cablu defect a afectat două locuinţe din Voroneţ (FOTO, VIDEO)

  Sâmbătă după-amiază, în jurul orei 15.00, un incendiu a izbucnit la  o gospodărie din …