Saturday , April 27 2024

Cum se îmbogățesc mahării de la CFR Marfă și rubedeniile lor pe banii statului, via Suceava

Macaraua aparținând CFR Marfă din terminalul Suceava – Burdujeni a fost subînchiriată la o firmă subsidiară, ulterior reînchiriată firmei Feroviar TFI, aparținând lui Ionuț Todirică. Acesta este cumnatul directorului CFR Marfă Iași, . Afacerea merge șnur dintr-un coteț de câțiva metri pătrați, în vreme ce sediul CFR Marfă de la Suceava stă încuiat și e păzit doar de un câine rupt de foame

 macara 1

Un articol-anchetă, realizat de săptămânalul “Reporter de Iași”, construiește un portret al managerului CFR Marfă – Iași făcând o legătură directă cu județul Suceava, unde, precum știm, structurile ­fe­roviare sunt dependente de cele înființate și derivate din vechea Regională CFR Iași. Cu statut de subalterni, nimeni, cu excepția tupeistului Mihai Nicolaiciuc, n-a mai îndrăznit, dintre suceveni, să emită pretenții în structurile Căilor Ferate Române pentru a prinde câte ceva de îmbucat din vastul domeniu CFR. Sefii de la Iași ai structurilor rezultate în urma dezorganizării SNCFR au reușit să se păstreze în trend. Cel puțin așa se arată în articolul publicat de săptămânalul “Reporter de Iași”, publicație care a cerut sprijinul reporterilor cotidianului “Obiectiv de Suceava” pentru completarea anchetei în zona Burdujeni, acolo unde se fac zilnic, săptămânal, lunar și anual transferuri de marfă în containere de pe TIR-uri pe vagoane de marfă, la prețul stabilit de firma care gestionează funcționarea macaralei proprietate a CFR Marfă preluată de subsidiarul ROFERSPED SA (entitate desprinsă cumva din CFR Marfă). Este vorba despre o societate cu răspundere limitată: SC Feroviar TFI SRL, administrată de Ionuț Todirică, cumnatul directorului CFR Marfă Iași, Dumitru Anchidin. Inainte de a oferi amănunte suplimentare despre afacerea directorul Dumitru Anchidin de la CFR Marfă Iași, așa cum a fost descrisă de colegii noștri de la Iași, facem câteva precizări.

 Clădirea CFR Marfă Suceava, păzită de un câine flămând. Sediul Feroviar TFI SRL, dormitor pentru macaragii și birou pentru firmele partenere

Marți dimineață am fotografiat podul rulant – macaraua ce face transbordarea de pe platformele TIR-urilor pe cele ale vagoanelor de marfă și ­vice­versa în stația CFR Marfă de la Suceava. Macaraua are inscripționată denumirea firmei proprietare sau măcar a celei care o are în gestiune – ROFERSPED. Căutând pe cineva care să ne lămurească cine, cum și când folosește macaraua, am dat peste clădirea Stației CFR Marfă de lângă Gara CFR Burdujeni. Clădirea are două intrări. Una dintre acestea, cu o ușă de termopan maro, dădea semne vizibile că nu a fost folosită de la începutul sezonului de ­ve­getație de anul acesta, judecând după buruienile crescute în față. Cealaltă intrare, cu uși din termopan alb, pare mai des folosită, chiar dacă vegetația, de asemenea, tinde să o copleșească. O cușcă rustică, din scânduri însăilate după priceperea paznicului clădirii, găzduiește un dulău cu priviri miloase, cam nealimentat. Si această ușă, ce pare a fi intrarea principală în entitatea denumită pompos “SNTFM CFR MARFA, Sucursala Iași, Stația Marfă Suceava”, era încuiată și lăsată în paza dulăului lăcrimos. De menționat că descinderea noastră a fost marți dimineață, pe la ora 9.00, când teoretic mai toți românii cu poftă de muncă se gândeau acum 30 de ani că urmează pauza de la ora 10.00, pentru gustare. cfr marfa 1

Am găsit însă într-un colț al uneia dintre clădirile ce erau altcândva în proprietatea diviziei de Marfă a Căilor Ferate Române o cămăruță de doi pe trei metri, unde l-am descoperit și pe reprezentantul firmei Feroviar TFI SRL, stând pe-o coastă, într-un pat de campanie, în așteptarea clienților. Bărbatul, de loc dintr-o localitate de lângă Suceava, a fost sincer, confirmând suspiciunile colegilor jurnaliști de la Iași: “Activitatea de transbordări  de la Suceava este asigurată  de Transport  Feroviar Iași (Feroviar TFI SRL). Eu acolo sunt angajat. E în subînchiriere, cum s-ar vorbi. Sunt angajat la Feroviar TFI SRL și lucrez acolo de 4 ani. Se fac transbordări în medie pe un tren, două, trei pe lună. Pot fi două trenuri cu 60 de containere, pot să fie 90, pot fi 120 de containere pe lună. Oricine, și dumneavoastră, poate să aducă containere, noi suntem numai manipulatori. Atât. Poate să vină oricine. Noi lucrăm doar la manipulări. Nu avem treabă cu containerele. Am un șef la Iași, vă dau numărul de telefon, care este un fel de  manager”, a declarat macaragiul  aflat la serviciu. El a arătat că la Suceava lucrează doi angajați ai Feroviar TFI SRL, amândoi macaragii care lucrează “în regim 12 cu 24”.  Procedurile financiar-contabile pentru transbordări sunt făcute chiar de clienții firmei din Iași, care au la dispoziție mijloacele electronice de a conversa cu șefii de la Feroviar TFI, chiar din cămăruța macaragiilor.

Afacerile directorului de la CFR Marfă Iași, Dumitru Anchidin, cu ramificații la Suceava 

Articolul colegilor de la “Reporter de Iași” relevă faptul că, în timp ce CFR Marfă este unul dintre marii datornici la buget, șeful de la Iași, Dumitru Anchidin, face bani cu lopata în mod dubios. Ca interpuși  figurează cumnații săi.

Anchidin
Directorul CFR Marfă Iași, Dumitru Anchidin

Presa ieșeană arată că directorul CFR Marfă Iași, Dumitru Anchidin, este acuzat de mai mulți angajați că desfășoară activități în deserviciul sucursalei pe care o conduce și în folosul propriului buzunar. Aceștia susțin că Anchidin are o adevărată caracatiță de firme cu obiect de activitate în domeniul feroviar și căpușează regionala ieșeană, banii intrând în conturile sale, și nu în cele ale CFR Marfă Iași, instituția de stat pe care o conduce. Redăm mai jos parte din faptele pe care presa ieșeană le consideră inadecvate pentru funcția de director al CFR Marfă Iași, asociate cu managerul în funcție, Dumitru Anchidin.

Astfel, acesta ar câștiga lunar bani frumoși de pe urma firmei Feroviar T.F.I. SRL, ce este administrată de cumnatul său, Ionuț Todirică. Firma, cu sediul la Valea Lupului, desfășoară activități în Terminalul de Trafic de la Suceava. Într-un document al administratorilor de infrastructură feroviară publică, Anchidin figurează ca director general al firmei patronate de cumnatul său.

„Ca acționar pot să-mi trec orice funcție în cadrul acelei firme: președinte, director… E treaba mea! Nu sunt angajat și nu am contracte cu Statul“, spune, vizibil deranjat, Anchidin.

Afacerea în care sunt implicați cei doi se desfășoară de mai bine de patru ani în Terminalul Suceava și constă în transbordarea containerelor. Pentru a desfășura această activitate, firma lui Todirică avea nevoie de o macara. Aceasta a fost închiriată, prin intermediar, de la Anchidin. Astfel, pentru a nu bate la ochi, utilajul a fost închiriat de la CFR Marfă, pe o sumă modică, de Ion Traian Stoian, șeful societății de stat Rofersped.

Stoian este bun prieten cu Anchidin. Rofersped, la rândul său, a închiriat-o către Feroviar T.F.I. Astfel, lucrările de transbordare a containerelor sunt efectuate cu acea macara ce aparține, de fapt, CFR Marfă Iași. „Profitul intră în buzunarele lui Anchidin și ale familiei sale, deși ar trebui să ajungă la CFR Marfă sau la Rofersped, care este tot o societate a statului“, susțin angajați ai CFR Marfă Iași.

“Ce treabă am eu cui închiriază?”

Legat de această problemă, șeful CFR Marfă Iași nu dorește să facă prea multe comentarii, susținând că este o afacere a cumnatului său. „Terminalul Suceava este închiriat, în baza unei dispoziții a directorului general, celor de la Rofersped. Noi le-am predat legal acel terminal și nu mai avem nicio treabă. Eu nu am nicio legătură. Ce treabă am eu cui închiriază cei de la Rofersped o macara?!“, spune Anchidin, care nu vede vreo problemă în faptul că apare ca director general la această societate privată.

Cu toată ingineria de la Suceava, firma Feroviar T.F.I. merge prost în ultimii ani. Anul trecut a avut o cifră de afaceri de 269.404 lei și pierderi de 56.645 lei. În 2015, firma lui Todirică declarase pierderi de 78.513 lei, dar cu un an înainte avusese un profit de 165.460 lei.

Todirică: „Ei au apelat la noi“

Ionuț Todirică susține că firma Rofersped a apelat la serviciile sale pentru a desfășura activitatea de transbordare. „După ce au închiriat terminalul, cei de la Rofersped au apelat la noi pentru că suntem mai aproape de Suceava. Având sediul central la București, lor le era dificil să se ocupe de această activitate. Macaraua este închiriată de la Rofersped, iar contractul este reînnoit anual. Nu știu dacă este o macara închiriată de la CFR Marfă. Nu e problema mea! De-abia plătim salariile macaragiilor și curentul consumat. Firma are și alte activități, nu stă în încărcarea unor containere în Terminalul Suceava“, afirmă Todirică. Acesta își contrazice cumnatul și neagă orice implicare în afacere a lui Anchidin: „Ce treabă are Anchidin cu firma mea?! Eu sunt unicul asociat în firmă încă din 2009“.

Alt cumnat, altă firmă

O altă afacere în care este implicat Anchidin este cea a firmei Ferotrans TFI, administrată de Victor Ospiru, un alt cumnat de-al său. Angajați ai CFR Marfă Iași susțin că Anchidin se ocupă, împreună cu Ospiru, mai mult de afacerile proprii decât să stea la serviciu.

„Este plecat aproape tot timpul în căutare de clienți pentru a vinde vagoanele de la Holboca sau locomotivele aduse de la Cluj. Ferotrans TFI are peste 70 de vagoane de călători pe liniile industriale de la CET Holboca, scoase la vânzare din 2014. Interesant este faptul că același tip de vagoane le-am văzut în curtea de la Remar Pașcani, însă modernizate“, susține un subordonat al lui Anchidin.

„Vagoanele au fost achiziționate din Comunitatea Europeană, în perioada 2013-2014, și nu au nicio legătură cu Statul român. Sunt vagoane de călători și nu fac vreo concurență activității CFR Marfă“, explică Anchidin.

Având un singur angajat, firma administrată de Ospiru a dat lovitura anul trecut, având o cifră de afaceri de 5,8 milioane lei, un profit de 4,1 milioane lei și un singur angajat! Rata profitului, raportată la cifra de afaceri, este excepțională. În trecut, Anchidin a fost administrator atât la Ferotrans TFI, cât și la Feroviar T.F.I.

Anchetat de Poliția TF

Pe de altă parte, angajați ai CFR Marfă Iași susțin că firma lui Anchidin, Ferotrans TFI, are o datorie de câteva sute de mii de lei către CFR Călători. O arată și mai multe cereri de încuviințare a executării silite, cereri depuse la instanță de CFR Călători. Banii sunt datorii de pe vremea când Ferotrans a închiriat linii pentru a asigura transport privat de călători. Problemele Ferotrans nu se opresc aici. „Există, într-adevăr, o anchetă a celor de la Poliția TF, dar locația unde stau acum vagoanele nu aparține CFR-ului. Nu fac niciun abuz. S-au făcut tot felul de speculații că aș fi folosit transportul fe­roviar de la CFR Marfă… Nu e nimic adevărat!“, zice Anchidin.

Surse din cadrul companiei susțin că, datorită sprijinului pe care îl are la București, Anchidin a ieșit basma curată după mai multe controale venite de la CFR Marfă. „Este bun prieten cu Răzvan Radu Alexandrescu, om important prin Ministerul Transporturilor, care vine să-l controleze pe Anchidin, dar niciodată nu găsește nimic. Acesta are grijă să-l anunțe pe Anchidin dinainte să-și pregătească documentele“, susțin surse din cadrul companiei.

Cumnatul concediat și reangajat

Victor Ospiru a fost subiectul unui întreg scandal în 2014, când a fost dat afară de la CFR Marfă. Angajat ca șofer al Terminalului Suceava, acesta stătea mai mult prin Iași, fiind șoferul lui Anchidin. El a contestat concedierea, dar a pierdut definitiv procesul. În prezent, Ospiru lucrează din nou la CFR Marfă Iași, fapt confirmat de mai mulți angajați și neinfirmat de Anchidin: „Nu pot să vorbesc despre angajații CFR Marfă! Nu vreau să am probleme că dau informații presei și încalc dispozițiile conducerii.“

Firma Ferotrans TFI SRL a fost înființată în 2009, iar în 2010 a obținut contracte de transport de călători pe calea ferată, urmând să opereze câteva trasee din Suceava. Deși a primit subvenții de la stat de 4,4 milioane lei, realizând venituri proprii de doar 687.140 lei, firma a renunțat să mai facă investițiile promise.

În iulie 2011, Anchidin a preluat 95% din acțiuni, dar, odată cu revenirea pe postul de șef la CFR Marfă, de afacere a continuat să se ocupe Ospiru. Colegii de la “Reporter de Iași” au  încercat să ia legătura cu reprezentanții CFR Marfă de la București. „Nu știu cu cine ați putea vorbi. E perioada concediilor și e mai greu în această perioadă“, a spus secretara directorului general Mihai Manole, cel numit interimar luna trecută, după ce fostul șef, Mihuț Crăciun, a intrat în vizorul DIICOT pentru vânzarea de vagoane la fier vechi.

Potrivit cele mai recente declarații de avere, șeful CFR Marfă Iași, Dumitru Anchidin, deține un apartament în Iași, de 53 mp, pe strada Zugravi și două case, de 120 mp, respectiv 115 mp, la Valea Lupului și Dobrovăț.

Pe lângă acestea, Anchidin deține mai multe terenuri în județul Iași, la Miroslava, Târgu Frumos, Valea Lupului și Victoria. La capitolul credite, Anchidin are trei împrumuturi, în valoare de 40.000 de franci elvețieni și 15.000 de euro.

Lanțul rubedeniilor lui Anchidin din CFR Marfă este continuat de fina sa, Alexandra Rotaru, care lucrează ca secretară în cadrul CFR Marfă Iași. Surse din cadrul companiei susțin că aceasta se ocupă și de anumite chestiuni din firmele private unde este implicat Anchidin. „Alexandra Rotaru știe foarte bine limba engleză și este cea care negociază pentru Anchidin cu clienții din străinătate“, susțin surse din interiorul CFR Marfă. (O.S.)

Vezi si

(P) Alege inteligent! Alege PYAM Residence! Cartier Privat de Vile 

PYAM Residence Cartier de vile – executate impecabil, gândite până la cel mai mic detaliu! …

One comment

  1. La parnaie cu banditii !!!