Sunday , May 5 2024

324 de elevi și preșcolari au renunțat să mai frecventeze cursurile în anul școlar 2015-2016

Principalele cauze ale abandonului școlar în anul școlar 2015-2016 au fost socio-economice: starea economică a familiei, unitatea familiei, angajarea în muncă a tinerilor, migrația. Cauzele sunt și școlare: frecvența redusă la cursuri, schimbarea școlii, eșecul la învățătură, repetenția, depărtarea de școală. Deși atât la nivel național, cât și la nivel județean se încearcă găsirea unor soluții care să apropie cât mai mult această cifră de zero. Cauzele multiple, printre care se numără sărăcia, abandonul părinților, migrația, dar și absenteismul școlar fac ca unul dintre cele mai importante elemente ale dezvoltării societății noastre să fie neglijat 

abandon

Statistica privind abandonul școlar pentru anul școlar 2015-2016 arată că, dintr-un total de 117.220 de elevi și preșcolari, înscriși în instituțiile de învățământ sucevene, 324 au renunțat să mai frecventeze cursurile. Dintre aceștia, 57 de elevi au renunțat la școală încă din ciclul primar de învățământ, 173 de elevi au renunțat la școală după ce au început clasa a V-a, iar 94 de elevi au renunțat să mai frecventeze cursurile după ce au fost admiși la liceu. Principalele cauze ale abandonului școlar în anul școlar 2015-2016 au fost fie de natură socio-economică, fie școlare. Astfel, starea economică a familiei, unitatea familiei, angajarea în muncă a tinerilor, migrația, dar și frecvența redusă la cursuri, schimbarea școlii, eșecul la învățătură, repetenția și depărtarea de școală au făcut ca unii elevi să renunțe la școală.
Procentul de abandon școlar pentru anul școlar 2015-2016 a fost de 0,33%, în scădere față de anul școlar 2014-2015 ( 0,34%). Conform purtătorului de cuvânt al ISJ Suceava, Cezar Anuței, “principalele măsuri luate la nivel județean pentru prevenirea abandonului școlar în anul școlar 2015-2016 au fost: instituirea unui sistem de consiliere prin cabinetele școlare de asistență psihopedagogică pentru elevii care nu reușesc să satisfacă adecvat cerințele școlii, dar și utilizarea burselor de școlarizare pentru primirea în internate a copiilor care nu pot fi sprijiniți de familii”. Măsurile luate pentru a reduce absenteismul școlar au fost colectarea centralizată lunară a absențelor din școli, controale tematice în școli pe această temă, monitorizarea învățământului simultan; derularea la nivelul ISJ Suceava și prin cabinetele școlare de asistență psihopedagogică a numeroase proiecte, programe, studii privind fenomenul absenteismului și al abandonului școlar; derularea Programului ”A doua șansă” (ADS) care oferă persoanelor care nu au finalizat învățământul obligatoriu posibilitatea continuării și finalizării studiilor. Conform metodologiilor în vigoare, programul ADS învățământ primar are ca scop sprijinirea copiilor/ tinerilor/ adulților pentru recuperarea învățământului primar, fiind deschis tuturor celor care nu au finalizat acest nivel de studii și care au depășit cu cel puțin 4 ani vârsta de școlarizare corespunzătoare clasei. In cadrul programului, învățământul primar poate fi parcurs în doi ani.
Programul ADS învățământ secundar inferior are drept scop sprijinirea persoanelor cu vârsta de peste 14 ani care nu au finalizat învățământul gimnazial, astfel încât acestea să își poată completa și finaliza educația de bază din cadrul învățământului obligatoriu, precum și pregătirea pentru obținerea unei calificări profesionale într-un anumit domeniu. Durata standard a acestuia este de 4 ani. La nivel național, un rol important în lupta împotriva abandonului școlar a avut-o derularea de către UNICEF în colaborare cu MENCS și cu Institutul de Stiinte ale Educației a campaniei “Viitorul copiilor începe la școală” (numită și Campania ,,Hai la școală!”) cu scopul de a readuce copiii la școală și de a-i ajuta să termine învățământul obligatoriu. De asemenea, au fost adoptate măsuri pentru sprijinirea programului ”Scoală după școală” în mediul rural; optimizarea relației școală – familie prin implicarea părinților în activitățile școlii; consilierea părinților; atragerea elevilor aflați în risc de abandon școlar în activități care să-i stimuleze să frecventeze școala, precum și efectuarea unor anchete sociale privind familiile elevilor în situații de risc de abandon școlar, în vederea depistării cauzelor acestui fenomen. Problema abandonului școlar a devenit una din ce în ce mai apăsătoare, în condițiile în care unele persoane nu finalizează nici măcar ciclul primar de studii și nu reușesc mai apoi să obțină o calificare care să îi ajute să își găsească un loc de muncă. Deși atât la nivel național, cât și la nivel județean se încearcă găsirea unor soluții care să apropie cât mai mult această cifră de zero, cauzele multiple, printre care se numără sărăcia, abandonul părinților, migrația, dar și absenteismul școlar fac ca unul dintre cele mai importante elemente ale dezvoltării societății noastre să fie neglijat. (Alexandra IONICA)
 

Vezi si

Un incendiu puternic pornit de la un cablu defect a afectat două locuinţe din Voroneţ (FOTO, VIDEO)

  Sâmbătă după-amiază, în jurul orei 15.00, un incendiu a izbucnit la  o gospodărie din …

One comment

  1. De ce nu se face publică lista cu directorii?La unele scoli un candidat a avut cele mai multe voturi si se pare că I.Ș.J.vrea să numeasca pe altcineva ,contrar dorințelor C.P?..În toate județele țării e transparență totală la SUCEAVA ca de obicei ,spaga si manevrele sunt pe plac.