Saturday , April 27 2024

225 miliarde de lei vechi, cheltuiţi nelegal de Primăria lui Olărean

primaria radauti [800x600]

Pentru a doua oară, auditorii de la Curtea de Conturi şi-au pus mâna în cap când au luat contact cu dezastrul din contabilitatea Primăriei Rădăuţi. Primarul Aurel Olărean este indicat de inspectorii Curţii de Conturi ca principal responsabil. Singura sancţiune primită de acesta deocamdată – o amendă de 50 de milioane de lei vechi, plătită pe loc

Rapoartele Curţii de Conturi ce vizează activitatea primăriei municipiului Rădăuţi devin de la un an la altul tot mai surprinzătoare în ceea ce priveşte volumul abaterior şi prejudiciilor constatate de auditorii Camerei de Conturi Suceava trimişi anual la Rădăuţi, pentru a verifica modul în care au fost repectate prevederile legale de către administraţia rădăuţeană în ceea ce priveşte gestionarea banului public. De la un an la celălalt rezultatele auditului financiar efectuat de inspectorii Curţii de Conturi la Rădăuţi adună la capitolul nereguli, sume tot mai mari. Ca de obicei, principalul responsabil pentru modul în care banii publici, fie aceştia rezultaţi din taxele şi impozitele plătite de locuitorii oraşului, din bani veniţi de la bugetul de stat ori din fonduri europene, este indicat ca fiind primarul Aurel Olărean.
Aflat la al doilea mandat, Olărean a fost vizitat în toamna anului trecut de auditorii Curţii de Conturi care au verificat cum s-a realizat execuţia bugetară în anul 2012. Ca şi la precedentele vizite, aceştia şi-au pus mâna în cap. Din nefericire, multiplele încălcări ale legislaţiei privind folosirea banului public de către edilul şef al Rădăuţiului nu au putut fi sancţionate decât printr-o singură amendă de 5.000 de lei pe care primarul Aurel Olărean a plătit-o în Trezorerie fără niciun fel de comentariu. Fără comentariu a fost Olărean dar şi subalternii acestuia în cele mai multe dintre punctele în care auditorii au cerut acestora lămuriri suplimentare, dată fiind încălcarea flagrantă a disciplinei financiare impuse pentru unităţile publice. In alţi ani, Olărean avea obiceiul de a da vina pe feluriţi contabili, secretari, şefi de servicii sau birouri pe care el îi indica drept vinovaţi. La ultimul control al Curţii de Conturi, şmecheria nu a mai mers, decizia unanimă a primarului şi a subalternilor fiind aceea de a nu comenta constatările auditorilor.
Facturi de milioane de lei, neînregistrate în contabilitatea instituţieiOlarean [800x600]
Dacă s-ar fi apucat de dat explicaţii ar fi avut ce spune, fiindcă rezultatele exerciţiului financiar aferent anului 2012 pentru Primăria Rădăuţi este dezastruos. Trecând peste mărunţişuri, valoarea totală a abaterilor şi prejudiciilor constatate de inspectorii Curţii de Conturi – Camera de Conturi Suceava a fost în 2012 de 22,5 milioane de lei – 225 miliarde de lei vechi sau 5 milioane de euro, în moneda europeană.
Cu promisiunea că în zilele următoare vom detalia fiecare capitol în parte cuprins în procesul verbal de audit finalizat la sfârşitul anului trecut la Rădăuţi, facem o trecere în revistă a principalelor abateri constatate. Prima dintre acestea se refără la faptul că Primăria Rădăuţi nu a înregistat, la 31.12.2012 prin compartimetul de specialitate, unele obligaţii la plată aferente furnizorilor de bunuri şi serviciisau de active fixe în sumă totală de 5, 65 milioane de lei. Din această sumă, 2,24 milioane reprezintă facturi emise de furnizori şin neînregistrate în contabilitate, pentru decontarea cărora au fost emise titluri executorii, de la firme precum SC Construcţii Pop Strugar sau Fortuna Karma Forte SRL. 1,04 milioane de lei reprezintă lucrări executate, nefacturate şi neînregistrate în contabilitate, alte sume reprezentând contravaloarea facturilor emise de Sc Drumuri şi Poduri SA, înregistrate abia în ianuarie 2013 şi a altora emise de SC MK Ilumination SRL. In plus, Primăria nu a înregistrat acţiunile deţinute la SC Servicii Comunale SA Rădăuţi, în sumă totală de 1,8 milioane de lei.
Mai mult, din verificarea efectuată s-a constatat înregistrarea eronată în evidenţa contabilă a facturilor emise pentru lucrările de reabilitare termică, executate prin înregistrarea direct pe cheltuieli a unei sume de 3,48 milioane de lei.
Cauza producerii unei altor categorii de abateri au fost determinate, în opinia auditorilor Curţii de Conturi, de neaprofundarea de către persoanele cu atribuţii în organizarea şi ţinerea evidenţei contabile a instrucţiunilor de utilizare a conturilor contabile şi a reglementărilor legale în vigoare cu privire la închiderea conturilor contabile. O valoare estimativă a abaterii constatate reprezentând obligaţia la plată aferente furnizorilor de bunuri sau servicii sau de active , sume deţinute în mod nejustificat în soldul contului creanţe, etc, în valoare totală de 5,48 milioane de lei. O altă sumă reprezentând valoarea estimată a unor operaţiuni care constituie abateri se referă la efectuarea de plăţi nelegale pentru cheltuielile de natura investiţiilor efectuate din credite destinate pentru bunuri şi servicii, în sumă totală de 691.000 lei, iar alte 296.000 lei reprezintă valoarea documentelor justificative – situaţii de lucrări, facturi şi procese verbale de recepţie în baza cărora s-au efectuat plăţi din fonduri publice şi care nu cuprind informaţii referitoare la amplasamentul pe străzi al lucrărilor efectuate.
Banii destinaţi reabilitării parcului zoo, folosiţi în alte scopuri
O afacere mai “specială” în care inspectorii Curţii de Conturi au stabilit abateri foarte mari a fost cea ce a vizat reabilitarea parcului zoo din Rădăuţi. Conform auditorilor, valoarea totală a operaţiunilor care constituie abateri a fost estimată aici la suma de 1,53 milioane de lei reprezentând lucrări de extindere a parcului zoologic, altele decât cele prevăzute în studiul de fezabilitate aprobat, care vizau îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a animalelor adăpostite în parcul zoo al municipiului Rădăuţi.
O sumă foarte mare, considerată de către auditorii Curţii de Conturi imputabilă primarului Aurel Olărean o reprezintă nerespectarea prevederilor bugetare aferente anului 2012, care au avut drept consecinţă creşterea plăţilor restante şi arieratelor în exerviţiul bugetar al anului următor în cuantum de 7,035 milioane de lei.
Au mai fost evidenţiate nereguli vizând operaţiuni ce constituie abateri producătoare de prejudicii în cuantum de 121.000 de lei reprezentând valoarea articolelor de deviz achitate care nu au fost identificate la inventarierea uor obiective de investiţii iar o altă sumă, de 250.000 de lei vizează o estimare a valorii operaţiunilor care constituie abateri reprezentând suma alocată din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului cheltuită fără a fi respectată destinaţia legală.
La acestea se adaugă alte sume, mai mici, care scot încă odată în evidenţă faptul că la Primăria Rădăuţi banii publici se cheltuie disreţionar, după cum stabileşte primarul Aurel Olărean. Cum am spus, explicaţia dată de către acesta cu prilejul verificărilor anterioare ale Curţii de Conturi, cum că angajaţii din aparatul propriu al instituţiei au greşit, nu mai poate sta în picioare. In intervalul scurs de la precedenta verificare, aferentă exerciţiului financiar al anului 2010, a fost timp suficient pentru ca funcţionarii din primărie, dar chiar şi primarul Olărean, să se pună la punct cu legislaţia, pentru a nu mai greşi.
Insă, aşa cum vom arăta în zilele următoare, bazându-ne pe date cuprinse în acelaşi raport al Curţii de Conturi, nu necunoaşterea legii a condus la această stare de lucruri ci mai ales dorinţa de a favoriza partenerii de afaceri ai primăriei Rădăuţi din camarila primarului Olărean, în detrimentul altora şi, în primul rând al contribuabililor. Fiindcă toate aceste milioane de euro sau sute de miliarde de lei vechi reprezentând bani gestionaţi nelegal nu aparţin nici primarului Olărean, nici aparatului propriu al Primăriei Rădăuţi, nici Consiliului Local, ci tuturor contribuabililor români, din oraş, din judeţ şi din ţară. (Neculai ROSCA)
 

Vezi si

(P) Alege inteligent! Alege PYAM Residence! Cartier Privat de Vile 

PYAM Residence Cartier de vile – executate impecabil, gândite până la cel mai mic detaliu! …