Thursday , April 25 2024

Palme d’Or pentru ”Titane”, regizat de o cineastă, într-o ceremonie care nu a respectat ordinea anunţării premiilor

Spike Lee, preşedintele juriului celei de-a 74-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes, a furat startul sâmbătă seară devoalând ”Titane” drept pelicula câştigătoare a Palme d’Or înaintea anunţării celorlalţi câştigători, notează revista de specialitate Variety, citata de Agerpres.

Deşi gafa neplanificată avea potenţialul de a răpi suspansul obişnuit al decernării premiilor, a creat în schimb o energie palpitantă şi imprevizibilă cât timp atât prezentatorii, cât şi publicul încercau să-şi imagineze cum se vor aşeza din nou lucrurile pe făgaşul normal şi la ce să se mai aştepte de la preşedintele juriului… în timp ce anticipau cu nerăbdare ca cea de-a doua cineastă premiată cu Palme d’Or din istoria festivalului să urce pe scenă pentru a-şi primi trofeul.

În ”Titane”, Julia Ducournau, o cineastă franceză originală a genului horror (”Raw” – 2016), oferă o versiune radicală – un portret al unui asasin în serie care rămâne însărcinată cu o maşină, îşi ascunde genul şi îşi pierde urma trăind ca fiul singuratic al unui pompier -, care va face cu siguranţă valuri după ce va fi pelicula va fi distribuită în cinematografe.

Gafa de la începutul ceremoniei a fost prima dintre multele surprize ale ediţiei din acest an. În momentul acceptării premiului, Ducournau a povestit că în copilărie se uita în fiecare an la ceremonia de premiere de la Cannes. ”Pe atunci, eram sigură că toate filmele premiate trebuie să fie perfecte întrucât aveau onoarea de a fi pe această scenă. În seara aceasta sunt pe scenă, dar filmul meu nu este perfect. Niciun film nu este perfect în ochii celui care l-a realizat, iar despre al meu se spune chiar că ar fi monstruos”, a continuat cineasta.

Remarcând că ”lumea devine din ce în ce mai fluidă”, Ducournau a mulţumit juriului pentru acceptarea diversităţii şi ”pentru că a permis monştrilor să se reîntoarcă”.
Cu puţin timp înainte, în cadrul ceremoniei, juriul a premiat o altă producţie cu monştri, ”Nitram”, portretul neconvenţional al unui asasinat în masă. Primul câştigător care a urcat pe scenă pentru a-şi accepta premiul a fost protagonistul filmului, actorul Caleb Landry Jones, care a fost atât de emoţionat când a ajuns pe podium încât a refuzat să ţină vreun discurs de teamă că ar putea vomita. Jones a fost recompensat cu premiul pentru interpretare masculină pentru rolul său impresionant ca autorul masacrului din Port Arthur, Australia.

Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină a fost decernat actriţei norvegiene Renate Reinsve pentru partitura sa luminoasă din ”The Worst Person in the World”, despre o femeie care îşi face numeroase procese de conştiinţă întrucât nu se poate decide ce iubit să aleagă, ce carieră i se potriveşte sau dacă doreşte sau nu să-şi întemeieze o familie.

Juriul a sporit numărul câştigătorilor acordând Marele Premiu al Juriului, al doilea trofeu ca importanţă după Palme d’Or, unui număr de două filme: ”A Hero”, de Asghar Farhadi, şi ”Compartment No. 6.”, de Juho Kuosmanen.

Leos Carax a fost recompensat cu premiul pentru regie graţie peliculei ”Annette”, un musical tragic despre un cuplu de celebrităţi (interpretate de Adam Driver şi Marion Cotillard) a căror relaţie are de suferit din cauza carierelor incompatibile.

Regizorul japonez Ryusuke Hamaguchi a primit premiul pentru scenariu graţie ”Drive My Car”, un film de aproape trei ore, prin care cineastul oferă noi profunzimi unei povestiri de 40 de pagini scrise de Haruki Murakami.

Într-o altă decernare ex-aequo, Premiul Juriului a fost împărţit de Nadav Lapid, regizorul peliculei ”Ahed’s Knee”, şi Apichatpong Weerasethakul, realizatorul ”Memoria”.

Din juriul ediţiei de anul acesta, prezidat de Spike Lee, primul cineast de culoare numit în această funcţie, au mai făcut parte cântăreaţa franceză Mylene Farmer, actriţele Maggie Gyllenhaal şi Melanie Laurent, regizoarea Jessica Hausner, regizorul brazilian Kleber Mendonca Filho, regizoarea franceză Mati Diop şi actorii Tahar Rahim şi Song Kang-ho.  

Prestigiosul trofeu Camera d’Or, acordat unei pelicule de debut, a fost decernat regizoarei croate Antoneta Alamat Kusijanović, pentru filmul ”Murina”, povestea unei tinere care îşi negociază atracţia faţă de un străin sosit pe o insulă izolată. Ales de un juriul special prezidat de actriţa Mélanie Thierry din 31 de filme de debut prezentate în toate secţiunile festivalului, ”Murina”, proiectată în cadrul Quinzaine des Realisateurs, îl are drept producător pe Martin Scorsese. (Agerpres)

Vezi si

Celebra morișcă de pe clădirea cabaretului Moulin Rouge din Paris a căzut din motive necunoscute

Morișca de vânt emblematică amplasată pe legendarul cabaret Moulin Rouge, situat în cartierul Pigalle din …