Saturday , February 4 2023

Risc major de blocaj în piața gazelor: Alți 30.000 de consumatori vor fi abandonați de furnizorii lor

Riscul de a se crea blocaje în piața de gaze este destul de mare și alți trei furnizori se pregătesc să abandoneze un număr de 30.000 de clienți, în contextul în care nu există încă normele de aplicare a legii privind plafonarea și compensarea facturilor, a afirmat marți, 23 noiembrie, Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în Energie (ANRE).

El a arătat că majoritatea furnizorilor nu au emis încă facturi pentru consumul aferent lunii noiembrie, din lipsa normelor de aplicare a Legii 259 privind plafonarea și compensarea facturilor, deși legea se aplică de la 1 noiembrie.

“Am văzut și noi săptămâna trecută un proiect de ordin privind aceste norme și am trimis punctul nostru de vedere. Sper că inițiatorii acestor norme vor ține cont de observațiile noastre, pentru că riscul de a crea blocaje în piață este destul de mare.

Vă dau un exemplu: în actuala formă a legii și a normelor, ANRE nu poate calcula prețul mediu de achiziție a energiei electrice și gazelor după fiecare lună închisă pentru această perioadă. Va trebui să se închidă întreaga perioadă noiembrie 2021 – martie 2022 pentru a determina fiecare furnizor în parte ce compensări trebuie să primească de la buget pentru a acoperi pierderile datorate plafonării prețurilor.

Acest lucru în cazul multor furnizori, mai ales în cazul celor mici, înseamnă faliment garantat”, a susținut oficialul ANRE, în cadrul Forumului Gazelor Naturale, organizat de Financial Intelligence și Asociația Energia Inteligentă.

Potrivit acestuia, în perioada imediat următoare trei furnizori se pregătesc să iasă din piață.

“În ultimele trei sau patru săptămâni, ca urmare a situației financiare a unor furnizori, deja peste 50.000 de clienți de gaze naturale au ajuns la furnizorii de ultimă instanță și până la sfârșitul lunii este posibil să apară… deja sunt semne de la doi furnizori că au probleme cu plata facturilor de transport și echilibrare către Transgaz. Acest lucru ar însemna încă 9.000 de clienți.

Iarăși, câteva semne îngrijorătoare de la un mare furnizor care are spre 20.000 de clienți, deci până la sfârșitul lunii sau mijlocul lunii decembrie ar putea să apară 10.000, chiar 20.000-30.000 de clienți care trebuie transferați la furnizorii de ultimă instanță (FUI)”, a spus Nagy-Bege.

Probleme sunt și în cazul furnizării de ultimă instanță, adică al consumatorilor care rămân fără furnizor.

“Având în vedere că acești clienți preluați în regim de ultimă instanță înseamnă un efort financiar impredictibil, adică FUI nu știe câți clienți și când urmează să preia, achiziția gazelor pentru alimentarea acestor clienți se face din piețele spot sau chiar din piața de echilibrare, unde prețurile sunt cele mai mari.

Cred că este principalul motiv pentru care avem deja trei furnizori de ultimă instanță, din cei șase calificați, care au semnalat autorității că renunță la această calitate de FUI. Dacă ne întrebăm de ce se întâmplă acest lucru, sunt două sau trei cauze: în primul rând evoluția prețurilor, care generează acest fenomen de abandon al clienților – este un cuvânt urât, dar asta este situația – abandonul clienților de către unii furnizori care decid să iasă din piață pentru că pur și simplu nu fac față prețurilor din piață”, a mai arătat reprezentantul ANRE.

El a nu a precizat la ce furnizori de ultimă instanță se referă. Până acum, Engie România a anunțat că renunță la acest statut, iar, potrivit informațiilor AGERPRES, ceilalți doi sunt CEZ Vânzare și CIS Gaz.

“Vedem că deja 7 sau 8 companii s-au retras din piață și, oricât de mare ar fi un FUI, să preia zeci de mii de clienți de pe o zi pe alta este un efort financiar mare și un risc greu de asumat de oricine”, a mai spus Nagy-Bege.

La apariția acestei situații a contribuit și Legea 259, cea care prevede plafonarea și compensarea facturilor, întrucât și prețul de ultimă instanță a fost plafonat, a mai spus el.

“Vedem că încasarea diferențelor de sume dintre valoarea plafonată și prețurile din contracte este deocamdată sumbră și e posibil ca înainte de aprilie sau mai să nu vadă furnizorii aceste diferențe”, a completat vicepreședintele ANRE.

Vezi si

BestJobs: Numărul de aplicări a crescut cu 34% în ianuarie 2023

Numărul de aplicări pe platforma de recrutare BestJobs a crescut în ianuarie 2023 cu 34% …