Saturday , April 20 2024

HOMO VALACHUS: O asteptare dureroasa

Am construit o cultur\ a corup]iei, un mecanism diabolic, perfec]ionat pîn\ la detalii infinitezimale, iar acum ne ar\t\m surprin[i de agresivitatea lui. Ca în povestea creatorului ucis de propria sa crea]ie, st\m iner]i, a[teptînd. Nu pe Godot, ci pe Schengen.

Un sondaj de opinie (despre care am citit zilele trecute), conform c\ruia [aptezeci la sut\ dintre români (inclusiv cei cu venituri mici) sînt gata s\ dea mit\ pentru a rezista la concuren]a colectiv\ – de[i, paradoxal, tot atî]ia dintre ei ar dori s\ tr\iasc\ într-o ]ar\ f\r\ corup]ie – ascunde cel pu]in o realitate înfior\toare, imposibil de dep\[it în viitorul apropiat. Este vorba despre articularea mental\ [i, desigur, sistemic\ – în România secolului XXI – a unei adev\rate culturi a corup]iei. Ne afl\m deja în fa]a faptului împlinit – un mecanism monstruos [i nu doar o fenomenalitate (cum încearc\ optimi[tii s\ o prezinte), care a c\p\tat autonomie, capacitate de func]ionare sui generis [i ale c\rui rigori trebuie s\ ]i le asumi necondi]ionat, dac\ subzisten]a în interiorul comunit\]ii ]i se pare mai atr\g\toare decît marginalizarea sau chiar dispari]ia social\. Constatînd lucrurile de mai sus, putem exersa o gam\ întreag\ de st\ri psiho-emo]ionale, de la fatalismul mioritic [i idignarea mocnit\ (neputincioas\), pîn\ la cinismul cras sau deta[area filozofic\. Ele nu vor schimba prea mult datele problemei, întrucît atitudinea românilor (din sondaj) nu las\ loc îndoielii. Cu toate c\ am prefera ca ]ara noastr\ s\ arate altfel (cît de des am invocat oare, în ultimii dou\zeci de ani, modelele euro-americane?), sîntem preg\ti]i totu[i s\ facem regulile jocului murdar pentru a supravie]ui. Ceea ce p\rea un simplu obicei nevinovat al locului, mo[tenit din str\mo[i, a sc\pat în mod cert de sub control, devenind o suprastructur\ de autoritate. Fiin]\m într-o civiliza]ie a aranjamentului meschin [i lipsei de loialitate, mai mult, educîndu-ne (inevitabil) copiii pentru a traversa aceea[i jungl\ a compromisului imund. St\m pasivi, cu aer de învin[i, refuzînd orice responsabilitate, cu argumentul aparent inexpugnabil c\ nu se mai poate face nimic. Am ajuns s\ recept\m cultura corup]iei ca pe o fatalitate transistoric\, venit\ din nu se [tie ce nebuloas\ stelar\ – precum pedepsele divine – [i credem c\ singura op]iune r\mîne asumarea ei cu stoicism. De[i accept\m c\, într-un anume sens, ne include pe to]i, benefic ori malefic (dup\ caz), b\nuim c\ avem cu actul coruperii numai conexiuni indirecte [i impersonale, ultimul func]ionînd abstract ori obscur [i putînd fi transferat cu u[urin]\ spre diverse zone ale vie]ii publice (sociale) române[ti. De aceea, corup]ia pare s\ fie pentru noi aidoma unui misterios “b\rbat în negru”, din folclorul american contemporan, care vine pe nea[teptate, î[i ia tributul – f\r\ posibilitatea vreunei opozi]ii – [i pleac\, la fel de intempestiv, spre alte locuri din societate, toate fiindu-i, nemijlocit, la discre]ie.

Stau îns\ lucrurile, m\car din punct de vedere psihologic, chiar a[a? Este rela]ia dintre cet\]eanul obi[nuit [i gestul de corup]ie atît de impersonal\, încît primul s\ nu-[i poat\ revendica decît statutul de spectator (în[elat) într-o reprezenta]ie grotesc\, desf\[urat\ dincolo de voin]a lui absolut\? Sondajul în discu]ie demonstreaz\ mai curînd altceva. Resemnarea cu care [aptezeci la sut\ dintre români consimt s\ participe la actul corup]iei ca la un r\u – dac\ nu necesar – cel pu]in inevitabil indic\ nu atît acceptarea ignobilului fapt, cît mai ales în]elegerea utilit\]ii lui monstruoase în sistem. Situa]ia dezv\luie, indubitabil, bipolaritatea corup]iei, a[a cum bine a observat unul dintre comentatorii tulbur\torului sondaj. Exist\ în aceast\ ecua]ie, pe lîng\ cel corupt, [i un corup\tor. În primul rînd un corup\tor, a[ îndr\zni s\ afirm, iar argumentul îmi vine chiar de la men]ionata analiz\ sociologic\. Mai precis din paradoxul ei. Nu po]i spune c\ dore[ti s\ tr\ie[ti într-o ]ar\ f\r\ corup]ie, atunci cînd declari c\ e[ti gata s\ corupi la orice or\ din zi [i din noapte, avînd în plus un venit de subzisten]\. Îns\[i explica]ia necesit\]ii supravie]uirii (prin corup]ie) nu func]ioneaz\ aici, întrucît, tocmai prin actul coruperii, individul î[i pericliteaz\ existen]a socio-economic\, aflat\, oricum, sub pragul s\r\ciei. Este vorba mai degrab\ despre m\rturisirea simbolic\ a unei disponibilit\]i mentale (culturale) de participare la ceva ilicit [i, totu[i, incitant prin conota]ii. Cei din sondaj transmit mesajul codificat, subliminal, c\, nu doar accept\ tîrgul abstract cu un corupt f\r\ identitate, dar, dac\ el nu ar exista, ar trebui inventat. Inventatorii, se în]elege, devenim chiar noi. Aceast\ dimensiune mai curînd neb\nuit\ a problemei m\ face s\ presupun c\ urm\toarea indica]ie (ocult\) a chestionarului este admira]ia secret\ pentru beneficiarul actului de corup]ie. Aici, cred, avem un set de elemente culturale, care merg dincolo de aria investigat\ de sondaj, undeva în clarobscurul mentalului colectiv. Sîntem cu to]ii de acord c\ p\gubitul român are o toleran]\ semnificativ ridicat\ pentru p\gubitor, fa]\ de echivalentul s\u din alte civiliza]ii. S-ar putea chiar spune c\, la noi, adesea, p\gubitul zîmbe[te complice p\gubitorului, în]elegîndu-l [i apreciindu-l masochist pentru performan]a lui incontestabil\. Ho]ia eficient\, f\cut\ cu gra]ie, reprezint\ un certificat de excelen]\, care stîrne[te invidii solemne pîn\ [i nefericitei victime. Frecvent, ura pentru ho]i nu se justific\ prin prezen]a stigmatului social (al unei astfel de îndeletniciri), ci prin nemul]umirea subcon[tient\ c\, datorit\ conjuncturii norocoase, ei au fost mai abili decît noi. Proverbele noastre – unice pe mapamond – confirm\ voluptatea stranie de complicitate (adulatoare) cu în[el\torul de succes (“cine poate oase roade” sau “ho]ul neprins e negustor cinstit”). În aceea[i ordine de idei, p\rem s\ accept\m cu senin\tate faptul c\ situarea cuiva pe o pozi]ie de putere, la un moment dat, înseamn\ automat accesul la fructul oprit al corup]iei. El are girul nostru tacit pentru ac]iuni necinstite, în virtutea conven]iei nescrise dup\ principiile c\reia to]i am proceda la fel. Corupem cu aceea[i în]elegere [i bucurie cu care accept\m s\ fim corup]i, aderînd la un tratat macrosistemic al neloialit\]ii. Am construit o cultur\ a corup]iei, un mecanism diabolic, perfec]ionat pîn\ la detalii infinitezimale, iar acum ne ar\t\m surprin[i de agresivitatea lui. Ca în povestea creatorului ucis de propria sa crea]ie, st\m iner]i, a[teptînd. Nu pe Godot, ci pe Schengen. (Codrin Liviu CU}ITARU)

Vezi si

Vineri, la Muzeul de Istorie, vernisajul expoziției „Costin Neamțu Omul poveste, pictorul în poveste”

Muzeul Național al Bucovinei vă invită, vineri, 19 aprilie 2024, la ora 13, la vernisajul …