Thursday , March 28 2024

EDITORIAL – Pompierul nord-atlantic

În schimbul garan]iilor de securitate americane, alia]ii mai mici sus]in sau particip\ simbolic la o for]\ nord-atlantic\ de pompieri ce-[i alege chiar ea incendiile pe care ar urma s\ le sting\.

Implicarea Alian]ei Nord-Atlantice în criza libian\ era previzibil\, în condi]iile în care primele lovituri împotriva regimului Kadhafi, întreprinse sub umbrela unei coali]ii multina]ionale ad hoc, nu au provocat rezultatele politice sperate. Recursul la mecanismele NATO ofer\ puterilor ini]iatoare ale interven]iei avantaje de natur\ opera]ional\ [i tactic\, dar [i o mai mare greutate politic\ în impunerea rezolu]iilor 1970 [i 1973 ale Consiliului de Securitate ONU. Pare destul de clar, îns\, c\ argumentele pro [i contra ac]iunii militare sau cele referitoare la respectarea mandatului politic fixat de Consiliul de Securitate nu se modific\ prea mult.
Se poate discuta la nesfîr[it dac\ decizia de a face apel la NATO a fost una fericit\. Ceea ce conteaz\, îns\, pe fond, este faptul c\ nu a existat o opozi]ie serioas\ fa]\ de aceast\ ini]iativ\ în interiorul Alian]ei, chiar dac\ în fazele ini]iale ale interven]iei s-au f\cut sim]ite anumite reticen]e la Berlin, Roma [i în alte capitale europene. Pentru România [i alte ]\ri est-europene lipsite de voca]ia utiliz\rii for]ei în rela]iile interna]ionale, acceptarea liniei promovate de SUA, Fran]a [i Marea Britanie ([i asumate ulterior de restul alia]ilor) este unica solu]ie posibil\. Ea se înscrie în registrul obliga]iilor neoficiale contractate în momentul ader\rii, în sensul c\ protec]ia american\ pentru securitatea teritoriului nostru [i pentru  interesele noastre vitale trebuie recompensat\ prin sus]inerea liniei politice a Washington-ului în marile dosare interna]ionale. O sus]inere care trebuie s\ se manifeste prin vorbe, atunci cînd este suficient, [i prin fapte, atunci cînd este nevoie.
Decizia Statelor Unite de a crea Alian]a, în 1949, a avut de a face nu doar cu amenin]area sovietic\, ci [i cu nevoia de a institui ([i domina) un cadru ordonat de cooperare european\, printre altele prin împiedicarea unei rena[teri a aspira]iilor germane de suprema]ie regional\. F\r\ hegemonia american\, e greu de crezut c\ statele Vechiului Continent ar fi g\sit resursele de încredere reciproc\ pentru integrarea economic\, prin intermediul Comunit\]ii Economice Europene. Op]iunea de a men]ine Alian]a dup\ sfîr[itul R\zboiului Rece a avut la baz\ nu atît teama de o revenire agresiv\ a URSS (Rusiei), ci [i  nevoia de a men]ine un echilibru în tab\ra occidental\, dup\ unificarea german\, [i de a împiedica reapari]ia  vechilor tensiuni între na]iunile vest-europene. F\r\ men]inerea garan]iilor americane [i a hegemoniei SUA, procesul de integrare politic\ început prin tratatul de la Maastricht ar fi fost mai greu de imaginat. În fine, hot\rîrea de a deschide por]ile Alian]ei c\tre noile democra]ii est-europene nu a fost motivat\ nici de asumarea vreunei culpe istorice [i nici de contribu]ia pe care [i-o pot aduce aceste na]iuni la cauza comun\ a ap\r\rii Occidentului (aceast\ contribu]ie este nesemnificativ\). Probabil c\ a contat dorin]a de a le face [i pe ele s\ renun]e la rivalit\]ile seculare [i s\ evite capcana etnoreligioas\ în care a c\zut fosta Iugoslavie. Dar nu poate fi trecut\ cu vederea inten]ia Statelor Unite de a le disciplina politicile externe [i de securitate, în schimbul protec]iei fa]\ de eventualele amenin]\ri venite dinspre Est.
Sus]inerea politic\ a interven]iei NATO în fosta Iugoslavie, pe fondul crizei din Kosovo, a fost provocarea cea mai dificil\, cu atît mai mult cu cît ea a ap\rut într-un moment în care României îi fusese deja respins\ prima tentativ\ de aderare. Participarea la for]a de stabilizare (ISAF) desf\[urat\ de Alian]\ în Afganistan –  ini]ial din postura de stat în curs de aderare, ulterior din aceea de membru – a provocat mult mai pu]ine controverse, lucru valabil [i pentru opera]iunea multina]ional\ paralel\ Enduring Freedom, condus\ de SUA. De[i au existat victime în rîndul contingentului românesc, vocile favorabile retragerii au fost pu]ine [i slabe, iar legitimitatea prezen]ei noastre nu a fost pus\ în cauz\.
Acum, este pentru prima dat\ de la aderarea României cînd NATO întreprinde o opera]iune ce echivaleaz\ cu implicarea într-un r\zboi civil desf\[urat pe teritoriul unui stat suveran – al c\rui guvern, e drept, î[i vede tot mai mult contestat\ legitimitatea de a conduce. Neangajat\ deocamdat\ din punct de vedere militar – [i este de presupus c\ anun]ata participare în teatrul de opera]iuni va r\mîne la parametri simbolici -, România nu vrea, se pare, nici s\ „fac\ blatul”, nici s\ se afirme. Segmentele interesate din  societatea civil\ par a fi în]eles repede ce a[teapt\ din partea noastr\ Alian]a, în momente de acest gen, iar  opozi]ia rezist\ tenta]iei de a politiza excesiv temele de politic\ extern\, mai ales atunci cînd în joc se afl\ NATO [i Statele Unite.
Din perspectiva logicii interne a NATO – SUA se consult\ cu partenerii importan]i, traseaz\ calea [i se a[teapt\ ca restul statelor-membre s\ o urmeze -, România este un aliat comod. Alian]a Nord-Atlantic\ nu se a[teapt\ ca statele mici s\ vin\ cu idei sau s\ pun\ prea multe întreb\ri. În schimbul garan]iilor de securitate americane, ele sus]in sau particip\ simbolic la o for]\ nord-atlantic\ de pompieri ce tinde s\ ac]ioneze f\r\ restric]ii geografice, alegîndu-[i chiar ea incendiile pe care ar urma s\ le sting\ – cu mai mult sau mai pu]in succes.  (Lucian D~RDAL|)

Vezi si

100 de pisici din rase deosebite vor participa în acest weekend, în Iulius Mall Suceava, la turneul jubiliar a WCF International Cat Show

Ce faci weekend-ul acesta? Dacă ești în Suceava, consideră-te unul dintre norocoșii care au ocazia …