Saturday , April 20 2024

CAP SI PAJURA – Moralizarea capitalismului?

A moraliza capitalismul se poate dovedi dificil, dac\ nu imposibil, pentru c\ el este imoral prin defini]ie, cît\ vreme se pune în serviciul unei minorit\]i care domin\ [i din punct de vedere politic, [i social, [i economic, în timp ce majoritatea popula]iei este instrumentalizat\ [i lipsit\ de autonomie.

În plin\ criz\ economic\, se discut\ intens despre „moralizarea capitalismului”. Se poate în]elege de aici c\ sistemul capitalist este sau a devenit imoral, dar nu în mod intrinsec, structural, ceea ce înseamn\ c\ înc\ mai poate fi salvat. Numai excesele sale ar trebui, deci, repuse în cauz\. Al]ii consider\ c\, dimpotriv\, capitalismul ar fi imoral prin defini]ie, în mod constitutiv, deci trebuie schimbat. F. von Hayek credea c\ numai un comportament individual inten]ional ar putea fi calificat drept moral sau imoral, nu [i un sistem social. Aceasta îl conduce pe autorul austriac la a considera drept absurd conceptul de „justi]ie social\”, concept ce nu poate fi ra]ionat. „Nu exist\ criteriu – spunea el – prin care s\ putem descoperi «ceea ce e socialmente injust», deoarece nu exist\ subiect prin care ar putea fi comis\ aceast\ injusti]ie” (în Drept, legisla]ie [i libertate).
Un sistem social ar fi, deci, o realitate impersonal\ [i nu una antropomorfic\, cum cred curentele socialiste puse pe redistribuiri de venituri [i de mijloace de produc]ie, în numele „echit\]ii sociale”. Potrivit concep]iei lui Hayek, economia [i sistemul capitalist ar fi, deci, amorale. Aceea[i tez\ o reg\sim recent la Andre Comte-Sponville, în lucrarea Le capitalisme est-il moral  (Albin Michel, Paris, 2009), ce are un mare succes mediatic. În sînul vie]ii sociale, autorul distinge mai multe tipuri de ordine: ordinea tehnico-[tiin]ific\, ordinea juridico-politic\, ordinea moral\ [i ordinea etic\. Ei bine, economia este plasat\ în prima categorie, cea tehnico-[tiin]ific\, deci moralmente neutr\. Aceasta contribuie la justificarea ideologic\ a capitalismului, ca [i a oric\rei forme de cinism pe care o vedem sub ochii no[tri.
{tiin]a [i tehnica, deci [i economia, s`nt doar ni[te mijloace, morala putînd interveni eventual în modul cum s`nt utilizate. Dup\ p\rerea mea, îns\, economia ]ine de social, atît în teorie cît [i în practic\, organizarea social\ fiind definitorie pentru un sistem economic. Economia nu ]ine doar de mijloace, ci [i de scopuri (profitul, bun\starea), care pot fi interpretate [i din punct de vedere moral. Economia politic\ nu studiaz\ tehnologii. Mai mult, economia nu reprezint\ o realitate obiectiv\, independent\ de oameni [i supus\ unor legi implacabile. Aceasta este o deriv\ pe care în cartea mea Noua economie. Sfîr[itul certitudinilor (Institutul European Ia[i, 2001), am numit-o „economism”. Acesta erijeaz\ economicul în valoare fundamental\, ce le subordoneaz\ pe toate celelalte, [i se substrage controlului politic.
E de în]eles c\ nu împ\rt\[im o asemenea tez\. Economia este o activitate uman\ ce se desf\[oar\ într-un cadru social [i politic conceput [i organizat de om [i în care subiectivitatea [i relativitatea s`nt la ele acas\. La toate nivelurile, regulile economiei s`nt instituite de c\tre oameni [i pot fi, deci, judecate moral [i, eventual, modificate. Istoria [i practica social\ ne ofer\ suficiente exemple. {tiin]a economic\ nu este una natural\, ci social\. Otto Hirschman scria, în acest sens, c\ „moralitatea î[i are locul s\u în centrul muncii noastre, cu condi]ia ca cercet\torii în [tiin]ele sociale s\ fie vii din punct de vedere moral” (în L’Economie comme science morale et politique, Gallimard-Seuil, Paris, 1984, p. 109) Preocup\rile de natur\ moral\ ar trebui asumate în mod implicit [i con[tient de c\tre toate [tiin]ele sociale. Ca s\ nu mai spunem c\ Marx considera [tiin]a economic\ drept „cea mai moral\ dintre [tiin]e”.
R\mîne de v\zut doar ce fel de moral\ se aplic\ economiei. Bineîn]eles, una care se intereseaz\ de virtu]ile [i de viciile acesteia, ale întregului sistem social de fapt, deci [i ale vie]ii politice, sociale, ale institu]iilor etc. Totu[i, atît Declara]ia drepturilor omului [i ale cet\]eanului, din 1789, cît [i Declara]ia american\ de independen]\, din 1776, se opresc cumva la por]ile economicului. Or, ele trebuie extinse [i asupra cîmpului economic, dac\ vrem s\ avem o economie moral\ [i o politic\ moral\, de asemeni.
La întrebarea „Ce fel de moral\?”, cel mai bun r\spuns îl g\sim la Immanuel Kant, care se refer\ la sensul moral comun, la criteriul universal care oblig\ s\-l respec]i pe cel\lalt, s\ nu-l transformi într-un instrument, s\-i respec]i autonomia. Dincolo de orice considerente metafizice sau religioase, criteriul moral pur ne oblig\ s\ renun]\m la domina]ia politic\, la opresiunea social\ [i la exploatarea economic\.
În acest spirit, a moraliza capitalismul se poate dovedi dificil, dac\ nu imposibil, pentru c\ el este imoral prin defini]ie, cît\ vreme se pune în serviciul unei minorit\]i care domin\ [i din punct de vedere politic, [i social, [i economic, în timp ce majoritatea popula]iei este instrumentalizat\ [i lipsit\ de autonomie. Din punct de vedere politic [i social, democra]ia [i drepturile omului rezolv\ par]ial problema, din punct de vedere economic, îns\, moralizarea capitalismului nu poate însemna altceva decît suprimarea sa, or, nu e deloc clar dac\ avem ceva mai bun de pus în loc… (Tiberiu BR|ILEAN)

Vezi si

Vineri, la Muzeul de Istorie, vernisajul expoziției „Costin Neamțu Omul poveste, pictorul în poveste”

Muzeul Național al Bucovinei vă invită, vineri, 19 aprilie 2024, la ora 13, la vernisajul …