Thursday , April 18 2024

BASARABIA ACUM – O tema de reflexie liberala

Incredibil ([i devansînd în chip exponen]ial imagina]ia lui Caragiale), plagiatorului i s-a decernat de curînd [i „Ordinul republicii”. Ho]i de prin toate bibliotecile, lua]i aminte!

Mai întîi, un mic test vizînd spiritul de observa]ie, capacitatea de a detecta coinciden]ele [i similitudinile (mai ales pe cele crase). R\bdare, deci, [i o atitudine pe m\sur\: sobrietate, concentrare, deta[are. A celor laborio[i fi-va r\splata [i exultan]a:
Primul termen: „Idealul poeziei lui Grigore Vieru e unul domestic-naturist, la intersectarea dintre Casa ocrotitoare [i Natura m`ng`ietoare. C`nd înt`ia matrice este abandonat\, în cursul (totu[i!) pe care-l ia via]a fiului risipitor, acesta se acuz\ singur de ingratitudine [i îi cere iertare casei “de pe margine de Prut” pe care a v\duvit-o de prezen]a lui, ca [i de aceea a Mamei. Sub naivitatea aparent\ a versurilor din Casa mea descoperim o splendid\ elegie filial\, la puterea a doua: “Tu m\ iart\, o, m\ iart\,/ Casa mea de hum\, tu,/ Despre toate-am scris pe lume,/ Numai despre tine nu.// S\-]i trag radio [i lumin\/ }i-am f\g\duit c`ndva/ {i c\ fi-vom împreun\/ Pieptul meu c`t va sufla.// Dar prin alte case, iat\,/ Eu lumina o presor,/ Alte case m\ ascult\/ C`nd vorbesc la difuzor.// }i-am luat-o [i pe mama/ {i-a]i r\mas acuma, ia,/ Vai, nici tu în r`nd cu lumea/ {i nici or\[anc\ ea.// Las’ c\ vin eu cu b\tr`na/ {i nepotul o s\-l iau/ Care pe neprins de veste/ Speria-va-]i bezna: «Hau!»// [i vei r`de cu b\iatul/ Ca doi prunci prea mititei,/ {i vei pl`nge cu b\tr`na/ De dor, ca dou\ femei.// {i vei tace lung cu mine/ Cu v\z tulbur [i durut,/ Cas\ v\duv\ [i trist\/ De pe margine de Prut”.
Dincolo de versul, excep]ional, “cu v\z tulbur [i durut”, s\ observ\m naturale]ea analogiei cu care lucreaz\ autorul. De vreme ce Casa înso]e[te, pe durata unei vie]i f\r\ evenimente teribile, v`rstele omului, e firesc ca ea s\ fie umanizat\, în viziunea folcloric\ a poetului, pe fiecare din treptele acestor v`rste. Casei i se vorbe[te a[adar ca unei iubite sau neveste p\r\site de b\rbatul r\t\citor prin alte a[ez\ri; [i i se promit, în compensa]ie, bucurii pe orizontala fiec\rei genera]ii”.
Termenul al doilea: „Am putea spune c\ poezia lui Grigore Vieru de p`n\ la 1989 se produce într-un cadru domestic-naturist, la intersec]ia dintre Casa ocrotitoare [i Natura m`ng`ietoare. C`nd î[i abandoneaz\ matricea, casa p\rinteasc\, poetul, ca un fiu risipitor, are mustr\ri de con[tiin]\, se acuz\ de ingratitudine [i îi cere iertare casei „de pe margine de Prut” pe care a v\duvit-o de prezen]a lui [i de aceea a Mamei. Cum am putea explica aceast\ autentic\ elegie filial\ din Casa mea, exprimat\, aparent, în versuri naive [i cuvinte banale (a se vedea poemul citat în cuprinsul primului termen). Mai înt`i s\ eviden]iem prospe]imea [i profunzimea versului „cu v\z tulbur [i durut”, iar apoi s\ constat\m naturale]ea analogiei practicate de Vieru: întruc`t Casa este leag\nul copil\riei [i înso]e[te omul pe parcursul întregii vie]i, e natural ca ea s\ fie umanizat\ în viziunea accentuat folcloric\ a poetului, din care cauz\ autorul îi vorbe[te ca unei fiin]e iubite sau neveste p\r\site de b\rbatul r\t\citor prin alte a[ez\ri; [i îi promite, drept compensa]ie, bucurii de ocazie”.
Dac\ similitudinile (dar mai ales coinciden]ele, pîrdalnicele!) v-au s\rit în ochi, e meritul dvs. exclusiv. Datoria mea de examinator ad-hoc e s\ precizez c\ în primul caz avem de a face cu un fragment din „Func]ia Vieru”, excelenta cronic\ a lui Daniel Cristea-Enache la Taina care m\ ap\r\ (Princeps, 2008), cronic\ publicat\ de Convorbiri literare în 2009. Cel de-al doilea reprezint\ (al\turi de înc\ vreo cîteva mostre, vai!) un plagiat grosier, made la masa de scris a directorului Institutului de Filologie al Academiei de {tiin]e a RM, Vasile Bahnaru (bahn\ – loc ml\[tinos, acoperit cu iarb\ sau stuf; smîrc, zice DEX-ul tributar analogiei…). Ambele fac parte din cuprinsul impozantului volum Grigore Vieru. Poetul, ap\rut la începutul anului curent la Editura {tiin]a în colec]ia Academica [i ambi]ionînd ai fi „edi]ia de cea mai înalt\ autoritate [i de cea mai strict\ rigoare”, cum observ\ într-un num\r recent „Jurnal de Chi[in\u”, din cîte lucr\ri i s-au dedicat poetului pîn\ în prezent. Un volum al c\rui consiliu coordonator este format – ]ine]i-v\ bine!! – din 16 academicieni, doi membri coresponden]i [i un doctor habilitat; [i în al c\rui colegiu de redac]ie au fost coopta]i, între al]ii, academicienii Mihai Cimpoi, Eugen Simion, Eugen Doga, Anatol Codru [i Nicolae Dabija. S\-i mai cit\m, pour la bonne bouche, pe Alex {tef\nescu, Adrian P\unescu [i Daniel Corbu.
Cu premeditat efect abrupt ([i cu ochiul pe volumul în cre[tere al textului), trec la catastif c\ mintea – prob\, dup\ cum se vede! – a filologilor din RM a luat nu demult Premiul „Grigore Vieru” al A.{.M. Iar anul trecut ni l-au f\cut „Om emerit”; Academia i-a dat „Diploma de recuno[tin]\ de gradul I”, Guvernul – „Diploma de gradul I”. Incredibil ([i devansînd în chip exponen]ial imagina]ia lui Caragiale), plagiatorului i s-a decernat de curînd [i „Ordinul republicii”. Ho]i de prin toate bibliotecile, lua]i aminte!
Dar nici asta nu e culmea: ci faptul c\ infamantul plagiat îi succede în volum originalului, ap\rînd imediat dup\ cronica reputatului critic bucure[tean. Cît de orb (sau turt\?!) trebuie s\ fii pentru a da, în aceste condi]ii, bunul de tipar? Întrebare în jum\tatea de teren a Partidului Liberal, cu o tem\ de onorat în regim de urgen]\ (c\ acu[i dau alegerile!): propor]ia dintre „omul nostru” [i echipamentul s\u moral… (Ghenadie NICU)

Vezi si

Vineri, la Muzeul de Istorie, vernisajul expoziției „Costin Neamțu Omul poveste, pictorul în poveste”

Muzeul Național al Bucovinei vă invită, vineri, 19 aprilie 2024, la ora 13, la vernisajul …