Tuesday , May 17 2022

Noii miliardari se întorc spre „clasa muncitoare”: adio costumelor, bun venit hanoracelor!

Într-un interviu TED recent, Chris Anderson, actualul lider TED, i-a comentat lui Elon Musk, fondator al SpaceX, CEO al Tesla și unul dintre cei mai bogați oameni din lume, că “există o mulțime de oameni care nu suportă ideea că există miliardari și care sunt profund ofensați de ideea că un singur individ poate avea aceeași avere ca, să zicem, miliarde de oameni care trăiesc în sărăcie”, la care Musk a răspuns spunând că există o serie de erori de bază care au dus la această concluzie: “Bineînțeles că ar fi problematic dacă aș consuma personal miliarde de dolari pe an, dar nu este cazul. De fapt, nici măcar nu am o casă a mea în acest moment, stau mereu la prieteni, pe canapelele lor. Nu am un iaht, nu-mi iau vacanțe. Singura excepție este avionul meu, dar dacă nu-mi iau avionul, am mai puține ore de lucru. Musk și-a însoțit discursul de austeritate, o virtute în lumea afacerilor, purtând un costum negru practic, cu o cămașă albă ușor descheiată, fără cravată, în ceea ce ar putea fi definit drept look-ul său de Ted Talk. În alte apariții, atunci când nu se află pe covorul roșu, Elon Musk preferă să adopte una dintre uniformele oficiale din Silicon Valley: tricou negru sau gri, blugi închiși la culoare și pantofi comozi.

Într-un articol recent din publicația feministă Jezebel, jurnalista Kylie Cheung se întreba de ce figuri precum Elon Musk și alți miliardari se adâncesc în mod similar în retorica și estetica de a fi oameni obișnuiți: “Când cineva își poate permite să facă orice și să fie în vacanță 24 de ore din 24, 7 zile din 7, de ce ar alege să își petreacă zilele pozând în clasa muncitoare pe internet? Pentru a mulțumi milioane de străini prinși în capcana datoriilor lor la bănci? Cu siguranță că această dorință obsesivă de a fi apreciat trebuie să explice obsesia pentru Twitter a lui Musk, un bărbat de 50 de ani care, aparent, conduce o companie și crește opt copii.” Dar nu numai atât: așa cum a subliniat în același articol profesorul Michael Kraus, de la Universitatea Yale, al cărui domeniu de studiu s-a concentrat pe inegalitățile sociale, utilizarea narațiunii de a face parte dintr-o clasă muncitoare urmărește, de asemenea, să promoveze mitul meritocrației și să legitimeze accesul acestora la bogății și privilegii exorbitante. Prin intermediul narațiunii și al imaginii de “om simplu care s-a făcut pe sine”, Musk se arată lumii ca meritând nu numai propria avere, ci și empatia celor care muncesc din greu pentru a-și atinge obiectivele.

Moda este unul dintre elementele cheie prin care miliardarii pot trece drept oameni obișnuiți: într-un aparent dezinteres față de lumea modei, dar și ca o modalitate de a se diferenția de obișnuiții gulerelor albe care și-au strâns odinioară averile pe Wall Street, muncitorii din Silicon Valley, cu un Mark Zuckerberg în hanorac gri, pantaloni negri și adidași în picioare, preferă hainele confortabile, sportive, care nu ies în evidență. Acum, un miliardar poate apărea în costum sau în trening, în funcție de coasta americană pe care te afli: “În Silicon Valley, a nu da importanță modului în care te îmbraci este un merit, un semn că ai lucruri mai importante de făcut decât să te preocupi de ceea ce porți”, explică sociologul Carrie Yodanis în eseul său Dressing, în care analizează modelele care determină cum și de ce ne îmbrăcăm într-un fel sau altul, “cu toate acestea, capacitatea de a pretinde că imaginea ta nu contează pentru tine este privilegiul exclusiv al celor a căror poziție socială este suficient de înaltă pentru a pretinde că nu contează pentru ei”.

“În Silicon Valley, alegerile în materie de modă trebuie să susțină un stil de viață foarte specific: vor să arate versatil, cool și să promoveze performanța maximă. Pe scurt, acest dezinteres aparent înseamnă de fapt că sunt foarte competitivă, dar și că sunt cool”, a explicat Victoria Hitchcock, stilist pentru bărbați din lumea tehnologiei, într-un interviu acordat publicației americane Vox. Stilista este specializată în convertirea clienților săi la estetica tipului antreprenorial, concentrându-se pe minimalismul stilistic și pe un look fără efort, care nu poate dezvălui niciodată că în spatele lui se află un stilist. De asemenea, Hitchcock a remarcat că clienții săi mai în vârstă tind să fie bărbați care au făcut avere pe Wall Street și care acum au nevoie de un look mai tineresc și mai casual, deoarece nu se potrivesc cu „confrații” din tehnologie în costum. Zuckerberg, fondatorul Twitter Jack Dorsey sau Evan Spiegel, fondatorul Snapchat, se îmbracă conform mandatelor sobre ale Silicon Valley.

Hanorace bărbați – idei

Rachel Sherman, autoarea cărții Uneasy Street: The Anxieties of Affluence, a investigat modul în care elitele își reconciliază bogăția cu moralitatea prin diverse subterfugii mentale, unul dintre acestea fiind tocmai austeritatea vestimentară: “sunt bogați, dar vor să fie și simpli și normali și oameni buni. Deci, chiar dacă au venituri foarte mari și/sau averi moștenite, ei minimalizează importanța bogăției și o ascund, și fac acest lucru fiind mai degrabă consumatori prudenți decât consumatori ostentativi”. În Silicon Valley, cel mai privilegiat este întotdeauna cel care își permite să poarte un hanorac.

Vezi si

“Vrei să vezi Suceava de altădată. De la 1900 în prezent”. Proiect de educație muzeală marca Muzeul Național al Bucovinei

O modalitate inedită de cu­noaș­tere a istoriei orașului Suceava, de promovare și aducere în atenția …

Leave a Reply

Your email address will not be published.