Wednesday , December 7 2022

Trei sensuri giratorii “problemă” de pe principala axă rutieră a municipiului Suceava, discutate în ședința de săptămâna aceasta a Consiliului Local 

Ședința Consiliului Local Suceava care va avea loc săptămâna aceasta – joi, 27 octombrie – se anunță a fi una extrem de interesantă, cel puțin din perspectiva a trei obiective de investiții similare – sensuri giratorii pe artera principală a Sucevei -, două din ele regăsindu-se în cadrul a două proiecte distincte, iar unul, plasat la finalul ședinței, în cadrul unui răspuns negativ dat unui dezvoltator imobiliar. Este vorba în primul rând de uriașul sens giratoriu care urmează a fi realizat la intersecția dintre bulevardul 1 Decembrie 1918 cu bulevardul 1 Mai și cu Calea Obcinilor. Investiția în acest caz s-ar ridica 6,3 milioane lei (cu tot cu TVA), iar ciudățenia constă în faptul că sensul giratoriu nu va fi rotund, ci oval. Strada Traian Vuia s-ar putea redenumi „Calea Titirezului”, după ce va fi realizat sensul giratoriu de la intersecția străzilor Apeductului, Traian Vuia și Calea Uniri, la nici 200 de metri de un alt sens giratoriu, finalizat în această vară. O situație mai complicată este cea a propunerii dezvoltatorului Trutzi Real Estate SRL, care are în derulare lucrări ample la un ansamblu imobiliar din zonă, de realizare a unui sens giratoriu la intersecția bulevardului 1 Mai cu strada Universității, propunere care însă nu poate fi pusă în practică decât dacă se renunță la proiectul municipalității privind introducerea sensurilor unice, ceea ce, practic, pare imposibil, documentația pentru proiectul sensurilor unice fiind deja aprobată de Consiliul Local.   

Cerere din partea companiei Trutzi Real Estate SRL pentru un sens giratoriu la intersecția bulevardului 1 Mai cu strada Universității

Fără a minimaliza un anume impact și problemele care decurg din primele două proiecte – aflate la numărul 12 și 13 de pe ordinea de zi a ședinței CL Suceava de joi, 27 octombrie – considerăm că merită adus în prim plan mai întâi aspectele problematice de la punctul 38 de pe ordinea de zi a respectivei ședințe. Așa cum am menționat, și acesta se referă la un sens giratoriu, numai că nu se constituie într-un proiect care va fi supus aprobării, ci este o informare mai degrabă a Consiliului Local cu privire la o cerere din partea companiei Trutzi Real Estate SRL pentru un sens giratoriu la intersecția bulevardului 1 Mai cu strada Universității.

Intersecția străzii Universității cu Bd. 1 Mai - situația actuală
Intersecția străzii Universității cu Bd. 1 Mai – situația actuală

 

Mai exact, compania respectivă are în derulare lucrări ample la un ansamblu intitulat „Panoramic”, compus din trei blocuri cu regim de înălțime S+P+13/15E, înălțimea fiind de maxim 50,8 metri. Două din blocuri ar urma să fie construite în spatele stadionului iar unul în continuarea celorlalte două, dar poziționat mai degrabă în spatele sediului IPJ Suceava. Vor fi 525 de apartamente (175 de apartamente în fiecare bloc) iar numărul de locuri de parcare va fi de 839 din care 650 în subteran. În mod evident, un astfel de complex imobiliar va conduce la o creștere substanțială a indicilor de trafic în zonă.

Pe cale de consecință, probabil pentru a nu fi prinși „pe picior greșit”, cei de la Trutzi Real Estate SRL au făcut demersuri cât se poate de serioase în vederea unei soluții juridice și tehnice care să nu îngreuneze traficul. Concluziile studiilor, inclusiv planșe și tabele cu diverse valori de trafic au fost prezentate municipalității, alături de solicitarea privind un sens giratoriu. Desigur, cu tot cu explicația cum că atunci când s-a solicitat avizul Poliției Rutiere pentru o asemenea investiție, dezvoltatorului i s-a comunicat că deși un sens giratoriu poste fi o soluție optimă în zona respectivă – Poliția având unele rezerve vizavi de trecerile de pietoni propuse în zonă și a venit cu altă variantă, dar asta nu face obiectul demersului nostru jurnalistic – trebuie un răspuns de la Primărie dacă are sens să se facă o asociere pentru realizarea sensului giratoriu. Iar pentru că Primăria Suceava are deja ca obiectiv un așa numit „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții”. Este vorba de acel sistem mult discutat de ani de zile cu sensuri unice pe axurile rutiere principale din oraș.

Ei bine, potrivit proiectului „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții”, soluția de la intersecția străzii Universității cu Bulevardul 1 Mai este „amenajarea intersecției în „T” semaforizată cu arc de cerc având raza de racordare de 6,25 m”. De asemenea, acest proiect a fost aprobat – la etapa de Documentație pentru Avizarea Lucrărilor de Intervenție (DALI) – pe data de 21.06.2018.

Intersecția străzii Universității cu Bd. 1 Mai, fără sens giratoriu, după introducerea sensurilor unice

 

De atunci și până acum, proiectul nu a fost implementat în totalitate pentru că nu au fost aduse toate autobuzele electrice de mari dimensiuni în oraș. Odată ce vor fi aduse – ultimele trebuind să sosească în decembrie – vor trebui făcute lucrările din proiect. Pe data de 9 septembrie, Poliția Rutieră a avizat soluțiile prevăzute în proiectul „Sistem integrat de management și modelare urbană destinat fluidizării traficului și îmbunătățirii calității vieții” – faza DALI.

Pe data de 5 octombrie, compania Trutzi Real Estate SRL se adresează Consiliului Local cu privire la realizarea unui sens giratoriu. Soluția avansată era cea clasică: un contract/acord de asociere între Municipiul Suceava și dezvoltatorul imobiliar – cu aprobarea prealabilă a Asocierii în ședința CL Suceava – prin care primul să cedeze folosința terenului pe care să fie făcute amenajările necesare unui sens giratoriu iar al doilea să suporte cheltuielile și să cedeze lucrările la finalul realizării lor. Teoretic, nimic mai simplu, mai ales că documentația dezvoltatorului imobiliar a fost una cât se poate de serioasă iar soluția unui sens giratoriu este des utilizată în orașul nostru.

Sensul giratoriu propus de Trutzi Real Estate SRL

 

Practic, este aproape imposibil iar asta și pentru că una din obligațiile municipalității – conform raportului Serviciului Proiecte Europene și Strategii de Dezvoltare – este ca să depună în cadrul Programului Operațional Regional Nord-Est un proiect privind introducerea sensurilor unice. Dacă se va accepta solicitarea celor de la Trutzi Real Estate atunci fie se renunță în totalitate la sensurile unice – lucru puțin probabil – fie se fac modificări semnificative de așa natură încât să fie integrat sensul giratoriul în cadrul proiectului tehnic – etapă ulterioară DALI-ului existent și aprobat încă din 2018 – iar asta este de asemenea puțin probabil. Mai ales că, se menționează în același  raport al Serviciului Proiecte Europene și Strategii de Dezvoltare, stadiul proiectării este unul avansat. Concluzia raportului respectiv – care va fi discutat la ședință alături de restul documentației care a fost transmisă consilierilor locali – este clară: activitățile de realizare a rețelei stradale publice din sarcina Trutzi Real Estate SRL se vor desfășura ținând cont de soluțiile prevăzute în documentația tehnică la faza DALI.

Nu e mai puțin adevărat însă și faptul că în 2020 s-a prevăzut, prin certificatul de urbanism emis celor de la Trutzi Real Estate SRL în iunie 2020 că – în vederea amenajării rețelei stradale publice (drumuri, sens giratoriu) în vederea desfășurării în condiții de siguranță a traficului auto și pietonal în zona amplasamentului” trebuie să fie o asociere cu Municipiul Suceava. Desigur, nu este exclusă o eroare umană având în vedere menționarea expresă a variantei unui sens giratoriu, dar indiferent care ar fi concluzia în această situație, municipalitatea nu poate fi supusă/obligată să facă o asociere în vederea unui sens giratoriu dacă acesta duce la modificarea unei alte documentații deja aprobate în Consiliul Local.

Un giratoriu oval: paradox sau oximoron?

Atunci, pe bună dreptate s-ar putea întreba unii, de ce se dorește a se face un sens giratoriu la intersecția dintre bulevardul 1 Decembrie 1918 cu bulevardul 1 Mai și cu Calea Obcinilor? Nu întâmplător se pune această întrebare, ci pentru că – iar cotidianul Obiectiv de Suceava a prezentat și pe scurt și pe larg datele din DALI-ul privitor la sensurile unice pe arterele principale – nu este prevăzut în proiectul de hotărâre din iunie 2018 o intersecție giratorizată.

În varianta inițială, supusă dezbaterii în 2018, nu era prevăzut un sens giratoriu în Obcini

Și cu toate acestea, iată că un mare proiect este pe cale să fie aprobat. Demersul pentru un sens giratoriu în zona respectivă este unul mai vechi. Ba chiar la un moment dat, în primul mandat al primarului Ion Lungu, a fost realizat un studiu în acest sens din care rezulta faptul că ar fi oportună înființarea unui sens giratoriu prin reamenajarea completă a zonei. Lucrările – conform estimărilor prezentate la acea dată din studiul pe care firma SURSA Com l-a realizat – urmau să ducă la amenajarea a peste 100 de locuri de parcare noi în arealul respectiv.

Nu este însă o noutate că situația a fost de așa natură încât (de exemplu s-au accesat fonduri pentru modernizarea parcului și câțiva ani a fost o perioadă de monitorizare a investiției) nu s-a mai făcut acel sens giratoriu din respectivul studiu. La fel de adevărat este și faptul că nu se poate compara studiul respectiv, măcar ca volum de muncă, față de DALI-ul realizat și aprobat în iunie 2018. și este interesant că nici în 2016-2017 când s-a reluat discuția unui studiu de trafic pentru soluții pe sensuri unice și nici în 2018 când s-a adoptat DALI-ul nu a mai fost prevăzut sensul giratoriu.

Ani în șir, opinia publică nu a știut mai nimic. Din când în când – printre rânduri – la unele conferințe de presă sau interviuri primarul Ion Lungu și/sau viceprimarul Lucian Harșovschi aminteau câte ceva în sensul acesta. Dintr-o dată, iată că în mapa ședinței din 27 octombrie 2022 apare un mare proiect: „Instituire sens giratoriu la intersecția Calea Obcinilor, bulevardul 1 Mai și bulevardul 1 Decembrie 1918, fără afectarea spațiului verde”.

Teoretic, ar trebui să se facă lucrare în 11 luni. Cu tot cu studiul de fezabilitate pentru care au fost prevăzute 4. Dacă analizăm prima pagină și luăm de bună specificația de acolo cum că este (început) din luna martie, observăm că termenul de patru luni este depășit. NU este exclus ca în felul acesta nici termenul total de 11 luni – din care trei pentru execuția lucrărilor – să nu fie unul realist. Dincolo de aceste speculații, credem că este utilă și o abordare/analiză critică.

Practic, Studiul de Fezabilitate (SF) care urmează a se aproba la ședință – deși se are în vedere aprobarea variantei I (orice SF trebuie să analizeze minim două variante) cu privire la „reconfigurarea intersecției” pentru a se circula, prin sensul giratoriu respectiv, pe ambele sensuri de mers – va duce în mod invariabil la modificarea DALI-ului cu sensuri unice pe principalele artere. De altfel, se menționează clar opinia proiectantului cu privire la avantajele acestei soluții: „posibilitatea de utilizare a intersecției pentru etapa 2: circulație în sens unic”.

Nu ne vom agăța, în acest demers jurnalistic cel puțin, de faptul că era poate mai bine ca acest pretins sens giratoriu să fie prevăzut în 2018. Singura explicație rezonabilă din punct de vedere tehnic este că atunci în iulie 2018 consilierii nu ar mai fi votat un DALI, ci un SF sau – există și această formulare uzitată uneori – un DALI completat cu elemente de SF. Dacă mergem însă onest cu analiza constatăm că este irelevant în cauză dacă este SF sau DALI, ci relevant este că poate nu se cheltuiau niște bani în plus în martie 2022 pentru studiul care să demonstreze necesitatea unui pretins sens giratoriu. Așa cum am spus mai sus, nu vom insista pe această abordare, la fel cum nu vom insista pe teoretizarea importanței sensurilor unice sau nu la arterele principale ale Sucevei.

Vrem însă, pe final, să subliniem – nu fără ironie – că poate nu este cea mai potrivită formulare cea de „giratoriu”. Şi asta pentru că din planșele desenate – pe care le atașăm la prezentul articol – mult-lăudatul obiectiv de investiții de 6,3 milioane lei (cu tot cu TVA) nu are forma rotundă, ci ovală.

Cum preferați: „Calea Titirezului” sau strada Traian Vuia?

În fine, un al treilea sens giratoriu este cel de la intersecția străzilor Apeductului, Traian Vuia și Calea Unirii. Este de asemenea mai bine de un deceniu de când se discută despre necesitatea unui asemenea sens giratoriu. La un moment dat, în 2014, păreau a se face niște demersuri, dar contextul nu a fost chiar favorabil.

Cu toate acestea, Primăria nu a uitat și a încercat – pe modelul brevetat cu alte ocazii – ca un anumit dezvoltator imobiliar să facă într-un anumit termen un sens giratoriu sau alte investiții de amenajare rutieră convenite. Așa s-a și întâmplat, doar că în anul 2017 – la prețurile de atunci și cu o rată scăzută a inflației – valoarea estimată a lucrărilor abia dacă depășea jumătate de milion de lei. Dezvoltatorul imobiliar care primise o autorizație pentru patru blocuri în proximitatea intersecției, se angajase ca în cinci ani (termenul expiră în prima parte a lunii noiembrie), să facă un sens giratoriu pe cheltuiala sa. Nu l-a făcut iar Primăria de bună seamă că nu putea să îl mai aștepte și l-a acționat în judecată cerându-i suma de bani respectivă.

Pe de altă parte, în 2019 deja era o certitudine că lucrările la mult-anunțata rută alternativă Sucevei spre Botoșani vor continua, măcar pe tronsonul de la Podul Unirii până la intersecția dintre străzile Apeductului, Traian Vuia și Calea Unirii. Tot atunci s-a considerat că Primăria nu mai poate aștepta la infinit și face propriu ei proiect de sens giratoriu, pe care îl integrează ca obiectiv de investiții distinct în cadrul uneia dintre etapele rutei alternative. Deja prețurile începuseră să crească, fiind o inflație mai mare în partea a doua a lui 2017 și continuând în 2018 și 2019 comparativ cu perioada până în 2017. La asta s-a adăugat și o creștere a cheltuielilor cu salariile din sectorul de construcții. Prin urmare, valoarea estimată a sensului giratoriu depășea 2 milioane de lei la acea vreme.

Ei bine, de cealaltă parte, nici lucrările la ruta alternativă nu au fost finalizate pe cât de repede s-a dorit a se face – pe sectorul de la Podul Unirii la intersecția în cauză – și în atare situație s-a ajuns ca în acest an să se constate nu numai că dezvoltatorul imobiliar care își asumase sarcina asta în 2017 nu poate să o îndeplinească, dar și faptul că valoarea estimată în 2019 nu mai este de actualitate.

În atare situație, Primăria Suceava a decis ca să acționeze pe mai multe fronturi. Primul a fost să acționeze în judecată dezvoltatorul imobiliar care se angajase să facă un sens giratoriu, numai că aici suma pe care o solicită are ca reper evaluările din 2017 – 532.900 de lei – care sunt departe de a fi suficiente. Asta nu înseamnă că se va da la o parte Primăria de la a recupera suma respectivă. Al doilea front deschis a fost unul care – cel puțin la ultima ședință – a complicat mai mult lucrurile: actualizarea valorilor din 2019.

Devenind tot mai clar că dezvoltatorul imobiliar nu își va îndeplini obligația și că va trebui să facă singură investiția, Primăria Suceava a considerat că nu ar strica – dat fiind multitudinea de situații complicate generate de inflație și creșterile exponențiale la prețurile materialelor de construcții și combustibililor – să actualizeze valorile din 2019. Numai că o bună intenție se lovește de o situație care necesita explicații suplimentare. Iar primarul Ion Lungu nu le-a oferit pe deplin la precedenta ședință a Consiliului Local când s-a pus în discuție proiectul sensului giratoriu de la respectiva intersecție. Valoarea cu tot cu TVA a devizului general actualizat la nivelul anului 2022 este de 4,7 milioane lei. Cu câteva săptămâni în urmă, retrăgând proiectul de pe ordinea de zi a precedentei ședințe a CL Suceava, primarul Ion Lungu a făcut un apel către consilierii locali ca să participe la dezbateri cu privire la acest proiect și să formuleze opiniile pentru a putea primi clarificările solicitate și, ulterior, să se aprobe proiectul pentru a se organiza licitația. Ceea ce, cel mai probabil, se va și întâmpla.

Totuși, dincolo de utilitatea unui sens giratoriu mai ales în intersecția respectivă, rămâne totuși o întrebare cu privire la modul în care se va face lucrarea și cât de mulțumiți vor fi șoferii de faptul că pe strada Traian Vuia se află deja un sens giratoriu cu formă cvasi-piramidală, la nici două sute de metri distanță. Și de data aceasta îi lăsăm pe cititori să aprecieze mai bine oportunitatea și mai cu seamă buna corelare dintre aceste investiții. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Conflict la Școala Gimnazială Zamostea. Directoarea a chemat Poliția în ajutor, iar o profesoară Ambulanța

Disensiunile dintre corpul profesoral și directoarea școlii din Zamostea mocnesc de ceva timp, iar la …