Monday , April 29 2024

Șanse zero pentru fonduri europene la drumurile din comune anul acesta

Nu doar PNRR este absent pentru infrastructura din mediul rural, dar nici celelalte fonduri europene nu oferă mari speranțe.

Peste 2.800 de comune care există în țara asta mai au de așteptat mult până să obțină fonduri europene pentru drumuri. Pe exercițiul financiar precedent 2014 – 2020 fondurile pentru infrastructura rurală – drumuri, apă-canal, infrastructură socio-culturală și educațională – erau obținute prin submăsurile 4.3, 7.2 și 7.6 ale Planului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), cea mai generoasă fiind 7.2 cu peste 1,1 miliarde euro alocate.

În exercițiul financiar 2021 – 2027 este o altă abordare în care fostul PNDR precum și fondurile din subvenții care se dau prin APIA să fie alocate prin așa numitul Plan Național Strategic. Numai că acesta este și mai rămas în urmă ca termene de implementare decât mult discutatul PNRR. „Planul Național Strategic este acum în negociere cu Comisia Europeană. Am trimis Planul nostru, au trimis anumite observații. Intrăm în detaliile tehnice și, pe măsură ce vom avansa și va fi finalizat și aprobat, vom putea să lucrăm și la ghidurile de finanțare (pe fiecare măsură în parte – n.r.). Încă este devreme. Până nu se definitivează Planul Național Strategic, oricum nu putem să vorbim despre ghiduri. Oricum, el va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2023”, a declarat, vineri, la Fălticeni, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Adrian Chesnoiu.

Veștile proaste nu se opresc aici pentru cele 2.854 de comune care există în România. Fondurile pentru drumurile din mediul rural vor fi mai puține: 400 de milioane de euro din care 200 de milioane de euro vor fi pentru drumruiel de exploatație agricolă iar 200 de milioane pentru infrastructura rutieră de interes local: drumuri comunale, drumuri sătești, drumuri vicinale, ulițe etc.

Spre comparație, în exercițiul financiar 2014 – 2020 sumele alocate prin PNDR doar pe submăsura 7.2 erau de peste 1,1 miliarde de euro din care aproape 400 de miliarde de euro erau pentru infrastructură rutieră de interes local (drumuri comunale, vicinale, străzi, ulițe, drumuri sătești – altele decât drumurile de exploatație agricolă și silvică), circa 500 de milioane de euro pentru pentru apă și canalizare iar restul pentru creșe, grădinițe, after-school și licee cu profil agricol. La acestea se adăugau pentru 100 de milioane de euro pentru drumuri agricole (submăsura 4.3) și circa 120 de milioane de euro pentru drumuri de exploatație forestieră (o altă componentă a submăsurii 4.3). Totodată, pe submăsura 7.6 erau alocate fonduri de peste 100 de milioane de euro pentru căminele culturale și clădirile din patrimoniul istoric de clasă B. Potrivit ministrului, bugetul pentru 2021 – 2027 este mult mai scăzut și, prin urmare, nu vor mai fi finanțate decât lucrările la drumuri, în limitele precizate anterior, lucrările la celelalte rețele de utilități și la construcțiile civile fiind lăsate pe seama altor programe de finanțare în derulare, cel mai probabil cu fondsuri guvernamentale. (Dan PRICOPE)

Vezi si

De miercuri, Thermonet oprește furnizarea căldurii în municipiul Suceava

THERMONET S.R.L., operatorul sistemului de alimentare centralizată cu energie termică din municipiul Suceava,  a anunțat …