Sunday , June 20 2021

PTF Vicov – Crasna nu va fi dat în folosință nici în acest an. „P.R.” ucrainean pentru finalizarea unui alt punct de control la Probotești care și acesta stă închis de 11 ani  

Ucraina vrea să finalizeze până pe 24 august – dată la care statul vecin aniversează independența – construcția punctului de control „Diakivți” din satul Probotești, situat în fostul raion Herța din regiunea Cernăuți, la granița cu România, pe partea cu județul Botoșani. Cât despre celălalt punct de trecere al frontierei de la Crasna, fostul raion Storojineț din regiunea Cernăuți, situat la granița cu România pe partea cu județul nostru, termenul avansat a fost în cursul anului 2022. Despre acest veritabil demers PR a făcut un anunț chiar guvernatorul regiunii Cernăuți, Serhii Osaciuc, oficialul fiind citat de presa din țara vecină, atât de limbă ucraineană, cât și de publicații românești din regiunea Cernăuți. După cum notează Agenția de știri BucPress din Cernăuți – unul din organele media în limba română – obiectivul respectiv de investiții a fost transferat în subordinea Serviciului Vamal de Stat din Ucraina, care se va ocupa de acest proiect. Demersul lui Serhii Osaciuc are, însă, un puternic substrat P.R. deoarece se vrea cosmetizarea situației care nu este deloc măgulitoare pentru Ucraina: bani europeni au fost alocați cu mulți ani în urmă pentru modernizarea de către statul vecin a punctelor de trecere a frontierei de la Probotești și Crasna, dar fondurile au fost cheltuite nejudicios și lucrările nu au fost încă finalizate. Cum era de așteptat, nimeni nu a fost găsit vinovat și se susține – mai nou – că nici măcar firma nu și-a încasat banii.

PTF Vicov – Crasna

Serhii Osaciuc, șeful Administrației Regionale de Stat Cernăuți, a vorbit despre acest proiect în timpul unui briefing care a avut loc chiar la Probotești, lângă lucrarea care zace neterminată de multă vreme: „Abordarea echipei noastre de management este de a finaliza toate construcțiile pe termen lung. Ne-am propus de a le finaliza și de a le pune la dispoziția comunității. Prin urmare, anul acesta prioritățile programului președintelui Ucrainei „Marea Construcție” nu prevăd doar construcția școlilor, drumurilor, grădinițelor, obiectivelor sportive, ci și deschiderea vămii „Diakivți”. Potrivit șefului administrației regionale de stat, construcția a fost înghețată mult timp, iar antreprenorul nu a fost plătit pentru lucrările efectuate, dar cu sprijinul guvernului și al biroului Președintelui, toate aceste obstacole au fost deja eliminate.

Vama „Diakivți” – Probotești

De fapt au trecut 11 ani de când punctele de trecere vamală „Probotești (atestarea documentară- a Proboteștiului este cu 472 de ani în urmă, pe vremea lui Ștefan cel Mare iar denumirea Diakivţi pentru respectivul sat românesc din Ținutul Herța este dată de ucraineni – n.r.) – Racovăţ” şi „Crasna – Vicovul de Sus” stau închise pentru că au fost incluse într-un program de modernizare, autoritățile române accesând și cheltuind fondurile, precum și finalizând lucrările, în vreme ce în Ucraina lucrurile nu stau deloc atât de bine. În decembrie 2013 partea ucraineană a semnat un acord de finanțare pentru implementarea proiectului de cooperare transfrontalieră privitor la amenajarea punctelor de control rutier internațional de la Crasna și Probotești, cu un buget total de 3,5 milioane de euro.

De fapt, nu a fost singurul acord pentru că Ucraina accesase fonduri europene și pentru modernizarea altor puncte de trecere a frontierei în regiunea de Vest. În cea mai mare parte din cazuri au fost înregistrate întârzieri, de multe ori majore și lucrări deficitare sau chiar abandonate. Pe fondul tensiunilor tot mai evidente cu privire la această situație, UE a refuzat, în 2017, să continue finanțarea invocându-se utilizări necorespunzătoare a fondurilor, depășiri de costuri și lipsa unui raport din partea Ucrainei. Periodic, în presa locală și cea centrală din statul vecin apar articole pe tema abandonării lucrărilor la punctele de trecere a frontierei de la Probotești, Crasna și a altora situate în alte regiuni, dar situația a rămas exact ca în proverbul „câinii latră, ursul trece”.

Aproape că nu este vreun început de an în care oficialii din țara vecină – locali, raionali, regionali, centrali – să facă referire la grăbirea lucrărilor. Anul acesta, până în momentul de față, nu este mare diferență. „Avem aproape 300 de kilometri de frontieră de stat comună a Ucrainei și României în regiunea Cernăuți, dar astăzi există un singur punct de trecere a frontierei internaționale. Această situație este inacceptabilă”, ar fi afirmat Serhii Osaciuc, zilele trecute, citat de BucPress, însă la fel de frumoase și „afectate” declarații făceau și alți oficiali în anii precedenți.

Poate doar cu diferența că actualul guvernator a marșat pe această abordare de tip PR cu impunerea unui termen legat de Ziua Independenței Ucrainei și a unor referiri legate de schimbarea finanțării. Dacă punctul de control din Probotești urmează să fie finalizat în 2021, alte puncte de control vor fi construite în următorii doi ani, a asigurat șeful Administrației Regionale de Stat. Este însă corect să remarcăm faptul că un oarecare supliment de credibilitate al acestui guvernator față de alți predecesori vine din faptul că în mandatul său de guvernator și ca urmare a unor repetate intervenții la președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski a reușit a se demara și chiar finaliza lucrările de realizare a unui pod peste Prut, la Marșinți, care să lege fostele raioane Herța și Noua Suliță, pod care era așteptat de comunitatea respectivă de mai bine de două decenii.

Podul respectiv – despre care Volodimir Zelenski a dezvăluit presei că se va chema „Sofia”, în semn de respect față de artista Sofia Rotaru – va fi conectat de Probotești printr-un drum modernizat până la Herța și care „va servi cel puțin 10 ani fără cea mai mică reparație” – după cum a asigurat Igor Gakh, șeful Serviciului Rutier din regiunea Cernăuți. Și reparațiile la acest drum constând în înlocuirea trotuarului, formarea zidurilor de sprijin și așezarea drenajului necesar, instalarea indicatoarelor rutiere, gardurilor de barieră și aplicarea marcajelor moderne – proiect evaluat la aproape 78 de milioane de grivne – sunt planificate să fie finalizate până la Ziua Independenței a Ucrainei. Alți 5 kilometri de drum din pietriș de la podul din Marșinți până la Herța vor fi asfaltați, însă nu a fost avansat clar un termen până pe 24 august a.c. sau la o altă dată. (Dan PRICOPE)

 

Vezi si

Trei răniți într-un accident la Stroiești. Un autoturism a lovit o mașină parcată

Sâmbătă seara, în jurul orei 21, un autoturism care rula pe DN 17 a lovit …