Thursday , April 25 2024

PTF Vicov ar putea fi deschis la mijlocul lunii viitoare, dar nu și pentru trafic greu

Deschiderea Punctului de Trecere a Frontierei Vicovu de Sus – Crasna este estimată pentru data de 15 octombrie, dar numai pentru autovehicule de tonaj mic și camioane fără încărcătură care tranzitează din Ucraina. Totuși, partea ucraineană a betonat peste 7 kilometri de drum și este dorința de preluare și a traficului greu la Vicov, ceea ce presupune noi adaptări ale infrastructurii pe partea română. Asta în condițiile în care de la bun început proiectul a fost convenit de ambele părți să fie pentru traficul mașinilor de până în 3,5 tone.

 

În acest sens, în prima parte a zilei de miercuri au avut loc la Suceava și, ulterior, la Vicovu de Sus, ședințe de lucru necesare în vederea operaționalizării punctului de trecere al frontierei. Toate acestea în condițiile în care ucrainenii în sfârșit reușesc să deschidă de cealaltă parte a frontierei punctul de control vamal de la Crasna după opt ani de la data la care ar fi trebuit. O altă încercare eșuată a fost în 2016. În ciuda numeroaselor promisiuni că punctul de control vamal Crasna va fi deschis, abia acum sunt semnalele cele mai serioase că s-ar putea, totuși, ca să fie așa.

La ședință au participat președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, prefectul de Suceava, Alexandru Moldovan iar din partea oficialităților de la nivel central au fost secretarul de stat la Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu, consilierul de stat din cadrul Cancelariei premierului României Mihnea Claudiu Drumea, secretarul general al Autorității Vamale Române, Daniel Nache. Nu a lipsit nici Ovidiu Laicu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri. Din partea autorităților locale vizate direct de investițiile privind operaționalizarea PTF Vicov au fost primarul de la Vicovu de Sus, Vasile Iliuț, și primarul municipiului Rădăuți, Bogdan Loghin.

Potrivit unei declarații de presă susținute la finalul ședinței de la Vicovu de Sus, Gheorghe Flutur a spus că a solicitat „în mod expres” să fie amenajate sensuri giratorii la intersecția drumului național care pleacă din vamă cu drumul spre Brodina, apoi sensuri giratorii sau semafor, în funcție de posibilitățile tehnice, la intersecția spre Bivolărie – Putna, la intersecția din Vicovu de Jos cu Voitinel, modernizarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată, asfaltarea drumului de la Rădăuți până la PTF Vicovu de Sus.

O veste nu tocmai bună este legată de o altă chestiune importantă care ține de eficiența deschiderii PTF Vicov și fluidizării traficului: podul de la Milișăuți. Gheorghe Flutur a spus clar: „sperăm și avem promisiunea că în primăvara anului viitor va fi gata”. Podul este însă important pentru că în caz contrar participanții în trafic care vor veni de la punctul de trecere al frontierei de la Vicov vor trebui, din centura Rădăuțiului, să meargă spre Dornești și de acolo probabil spre Ratoș. Prin urmare, DN 2 nu va fi foarte mult fluidizat. Dacă exista posibilitatea de la Milișăuți se câștiga mai mult. „Până atunci trebuie să avem o rută alternativă”, a admis Gheorghe Flutur.

Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a spus că „este foarte importantă deschiderea acestui punct de frontieră și pentru economia județului și pentru localitățile din proximitate, dar este și mai important ca și cetățenii de pe acest culoar de tranzit să fie protejați de traficul suplimentar și să fie sprijiniți să nu se suprapună traficul local și traficul de tranzit”. El a făcut acestea afirmații în condițiile în care a „vizualizat” tronsonul de la Suceava până la PTF Vicovu de Sus și a stabilit cu primarii de pe traseu toate intervențiile necesare pentru a prelua traficul suplimentar care o să fie generat de noul punct de frontieră. Consilierul premierului Mihnea Claudiu Drumea a explicat că rolul său la această întâlnire este „de a arăta încă o dată sprijinul prim-ministrului pentru toate nevoile și necesitățile care decurg din deschiderea punctului de frontieră de la Vicovu de Sus”.

Dar poate că unul din cele mai clare răspunsuri cu privire la posibilitățile limitate de a reduce traficul greu din PTF Siret vine de la secretarul general al Autorității Vamale Române, Daniel Nache: „Astăzi ne aflăm aici pentru a identifica lărgirea benzilor de circulație. Acum nu se poate intra sau ieși cu autocamioane. Plecăm la treabă din acest moment”. Daniel Nache a amintit că angajarea de personal pentru biroul vamal de la Vicovu de Sus s-a făcut din 2016, iar acum Autoritatea Vamală Română este pregătită pentru a asigura personalul necesar atât pentru traficul ușor și de persoane, cât și pentru traficul greu. Practic, problema nu o reprezintă personalul, ci faptul că PTF Vicov nu a fost proiectat și realizat (în 2014) pentru a deservi traficul greu. și de aici decurg toate celelalte probleme pentru că PTF Vicov „se află în conservare (s.red.) de atâta vreme” cu toate că resursa umană este pregătită pentru a veni și a deschide Biroul Vamal Vicovu de Sus. Daniel Nache a dat asigurări că sunt pregătiți prin achiziționarea de mobilier și de punerea la dispoziția comisionarilor vamali și a celor de la Direcția Sanitar Veterinară. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Cum a devenit o groapă de gunoi cea mai bună afacere a Primăriei Suceava. Economii de zece milioane de euro printr-o investiție de nici 2,5 milioane de euro

Un proiect de succes al Primăriei Suceava a fost dus la capăt u și nu …