Wednesday , October 5 2022

Miză mare pentru modernizarea cu fonduri europene a Vămii Siret

Valoarea estimată a proiectării și lucrărilor depășește cinci milioane de euro, fără TVA.  Obiectul principal al contractului îl reprezintă serviciile de proiectare, de asistență tehnică din partea proiectantului și execuția de lucrări pentru obiectivul de investiții „Modernizarea Biroului Vamal de Frontieră Siret, în vederea fluidizării traficului în punctul de trecere transnațională de pe frontiera de Nord a României – DN 2 (E 85) județul Suceava”. Nu mai puțin de cinci oferte au fost depuse de către tot atâtea asocieri de firme, în total fiind vorba de peste 30 de agenți economici care au diverse roluri în această procedură: lider de asociere, ofertanți, subcontractanți declarați. 

Unul din contractele mult-așteptate de constructori din județul Suceava și nu numai este cel pentru lucrările de modernizare a vămii Siret. Contractul include și partea de proiectare tehnică și de asistență tehnică din partea proiectantului. Valoarea estimată a proiectării și lucrărilor depășește cinci milioane de euro, fără TVA. Licitația a avut loc cu ceva timp în urmă, dar deocamdată – din ceea ce rezultă în mod oficial, pe SEAP – nu s-a trecut de etapa evaluării ofertelor tehnice. În orice caz, nu mai puțin de cinci oferte au fost depuse de către tot atâtea asocieri de firme, în total fiind vorba de peste 30 de agenți economici care au diverse roluri în această procedură: lider de asociere, ofertanți, subcontractanți declarați.

Obiectul principal al contractului îl reprezintă serviciile de proiectare, de asistență tehnică din partea proiectantului și execuția de lucrări pentru obiectivul de investiții „Modernizarea Biroului Vamal de Frontieră Siret, în vederea fluidizării traficului în punctul de trecere transnațională de pe frontiera de Nord a României – DN 2 (E 85) județul Suceava”, cu respectarea legislației în vigoare și a regulamentelor comunitare. Licitația deschisă organizată de Direcția Regională a Finanțelor Publice Iași presupune achiziționarea următoarelor servicii de proiectare: Documentație Tehnică pentru Autorizație de Construire, Proiect Tehnic, Detalii de Execuție, Asistență tehnică din partea proiectantului pe parcursul execuției. Desigur, asta pe lângă execuția propriu-zisă a lucrărilor de modernizare a Biroului Vamal de Frontieră Siret pentru a asigura cerințele de calitate prevăzute de Legea 10/1995 privind calitatea în construcții și anume: rezistență și stabilitate, siguranță în exploatare, siguranță la foc, igienă, sănătatea oamenilor, refacerea și protecția mediului, izolare termică, hidrofugă și economie de energie, protecția împotriva zgomotului.

Criteriul de atribuire este, într-adevăr, „cel mai bun raport calitate – preț”, dar componenta financiară reprezintă 90% din punctajul acordat la evaluarea ofertelor ceea ce indică o preocupare mare pentru modul de cheltuire a banilor. Sursa acestora – valoarea estimată fiind de 25.474.870,29 lei, fără TVA – este un contract de finanțare europeană prin Programul Operational Infrastructura Mare – POIM. Ceea ce este însă interesant și merită reflectat ar fi timpul pierdut. POIM este un program european care avea mai multe axe de finanțare în exercițiul financiar 2014 – 2020 al Uniunii Europene. Este adevărat că se poate derula și pe sistemul „n^3” în sensul că dacă este un contract de finanțare semnat până în 2020, atunci finanțarea poate să fie derulată până la finele lui 2023. În eventualitatea în care nici la finele anului viitor nu va fi finalizat proiectul sunt disponibile soluții, cea mai la îndemână fiind fondurile aferente exercițiului financiar 2021 – 2027. Cu alte cuvinte, este foarte probabil ca măcar o parte din banii necesari finalizării lucrărilor cu bani care ne reveneau din exercițiul financiar 2014-2020 să fie finalizată din banii pe care țara noastră ar fi trebuit să îi folosească în cu totul alte direcții.

Având în vedere că licitația încă nu a fost finalizată iar durata contractului este estimată la 18 luni – asta, desigur, dacă decurge totul conform planului – probabilitatea ca România să fie nevoită să recurgă la fonduri din actualul exercițiu financiar este mare. Cui alte cuvinte, Vama Siret ar putea să arate modernă și pregătită ca să asigure fluidizarea traficului și operaționalizarea pe un regim de drum expres – de fapt, așa ar trebui având în vedere cele cinci milioane de euro puse de o parte pentru această lucrare – dar va fi în egală măsură un exemplu al costurilor suplimentare pe care le are orice întârzie mult să pună în aplicare un proiect. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Ioan Balan, de Ziua Educației – Viitorul unei națiuni depinde de respectul pe care îl acordăm în fiecare zi făuritorilor de destine – învățătorii și profesorii  

De Ziua Mondială a Educației, deputatul PNL Ioan Balan consideră că fiecare dintre noi trebuie …