Friday , March 29 2024

Miza concursului pentru directori: școli conduse spre succes sau trântite la pământ de interesele proprii

Atât în etapa înscrierii candidaților la concurs, dar mai ales după ce s-au aflat calificativele obținute de aceștia, apele au fost agitate de susținătorii unora sau de contestatarii altora, iar reclamațiile și sesizările colegilor de breaslă sau ale angajaților din unitățile de învățământ au curs și la Inspectoratul Şcolar, și la Ministerul Educației, dar, mai ales, la presă. ”Un director poate ridica o școală sau poate distruge munca echipei manageriale. Așa cum am mai spus, cheia succesului unei școli se află în directori, tocmai de aceea ne trebuie oameni competenți pe aceste funcții, pentru ca elevul să beneficieze de un act de educație de calitate. Cu acest concurs, avem pârghiile legale să schimbăm directorii care nu fac cinste sistemului, care nu sunt competenți sau, între timp, au devenit nepotriviți pentru posturile pe care le ocupă”, a transmis adjunctul IŞJ Suceava, inspectorul Ioan Puiu. 

Şcoala trece printr-o perioadă tumultoasă, atât în contextul epidemiologic actual, dar și din cauza desfășurăriii concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de directori școlari, concurs care are multe noutăți în metodologie și care a presupus o probă scrisă inedită, după cum au concluzionat cei care au susținut-o. Atât în etapa înscrierii candidaților la concurs, dar mai ales după ce s-au aflat calificativele obținute de aceștia, apele au fost agitate de susținătorii unora sau de contestatarii altora, iar reclamațiile și sesizările colegilor de breaslă sau ale angajaților din unitățile de învățământ au curs și la Inspectoratul Şcolar, și la Ministerul Educației, dar mai ales la presă.

Dat fiind faptul că se află într-un moment de cotitură, când situația multor școli se poate schimba, o dată cu promovarea sau nepromovarea concursului pentru directori, spiritele s-au încins și au ieșit la iveală situații și oameni care nu fac cinste sistemului pe care îl reprezintă.

Una dintre ele ne-a fost semnalată de angajați ai Şcolii Gimnaziale Volovăț, nemulțumiți de modul în care actualul director se comportă, vorbește și manageriază unitatea de învățământ. Problemele ar dura de ani de zile, vreme în care profesori foarte buni au plecat sau au fost îndepărtați de la catedre, angajații au fost limitați în a-și duce sarcinile la buna îndeplinire, fiind ”terorizați psihic” și amenințați la ordinea zilei, iar atmosfera din școală este apăsătoare și influențează modul în care colectivul își face treaba.

”Chiar dacă, de regulă, mărimea nemulțumirii persoanelor care fac sesizări este mai mare decât gravitatea faptelor, fum fără foc nu iese. Rareori sesizează cineva ceva care, mai apoi, să nu se confirme. S-au adunat peste tot reclamații împotriva directorului Şcolii Gimnaziale Volovăț. Acolo avem o problemă cu atitudinea directorului și modul în care le vorbește angajaților, astfel că s-au adunat foarte multe reclamații de-a lungul timpului, însă noi nu am putut face nimic până acum, pentru că a reușit să obțină calificative foarte bune la evaluările anuale, din partea inspectorilor care l-au evaluat. De aici pornește totul, de la calificativ, iar procedurile pe care le avem la dispoziție pentru a sancționa sau schimba un director pornesc de la acel calificativ. Atâta timp cât a reușit să obțină <Foarte bine> noi nu am avut pârghiile necesare pentru a-l schimba”, a explicat inspectorul școlar general adjunct Ioan Puiu.

Menționăm că în posesia redacției se află o înregistrare audio din timpul unei ședințe de la Şcoala din Volovăț, în care directorul școlii folosește un limbaj îngozitor, cu  înjurături din cele mai grosolane la adresa angajaților.

Şcoala Gimnazială Volovăț
Şcoala Gimnazială Volovăț

În acest caz, se pare că finalul va fi unul fericit, chiar dacă rezolvarea va veni în luna ianuarie 2022, când vor fi schimbați din funcție directorii care nu au reușit să promoveze concursul care se află în plină desfășurare în această perioadă, printre care și directorul școlii Gimnaziale Volovăț.

”Cu acest concurs, avem pârghiile legale să schimbăm directorii care nu fac cinste sistemului”

Foarte multe cadre didactice au trecut prin situații asemănătoare celor reclamate de angajații școlii din Volovăț și povestesc cu inima îndoită că, deși și-au dorit foarte mult să se integreze în colectivul unei școli, la un moment dat, nu li s-a permis din cauza atitudinii dictatoriale a directorului de școală care ar fi vrut să pună pe un anumit post didactic o rudă, o cunoștință sau o persoană recomandată de un prieten. ”Eu am schimbat patru școli până să îmi găsesc locul și, de fiecare dată, a fost vorba despre atitudinea directorului. Nu poți lucra într-o școală în care nu numai că nu ești dorit, dar ți se pun bețe în roate de fiecare dată când vrei să faci ceva bun, să contribui la evoluția acelei școli. Sunt foarte mulți directori care pur și simplu își pun interesele personale deasupra binelui școlii și al elevilor. E greu și cu colectivul de profesori, că și acolo sunt fel de fel de oameni și grupulețe care se gudură pe lângă directori și bagă zâzanie între colegi, dar, când directorul nu te vrea în școala lui, nu reziști. și speri, la fiecare ședință publică la care participi, că vei ajunge pe mâna unui director bun, altruist, care pune școala pe primul loc. Eu am avut norocul ca, la a patra încercare, să găsesc ceea ce căutam. Alții nu au avut norocul meu”, ne-a povestit o profesoară de limba română care predă la o școală din mediul rural.

Potrivit inspectorilor școlari, dată fiind mărimea județului nostru și numărul foarte mare de unități de învățământ existente, situațiile precum cea de la Volovăț sunt puține, însă de-a lungul timpului s-au adunat tot felul de reclamații și sesizări care îi vizează pe directorii școlari și modul în care aceștia manageriază școlile. Unele au fost soluționate, altele au adunat peste ele ani de așteptare, incertitudini sau nepăsare, în funcție de pârghiile legale, calificativele în spatele cărora se ascund managerii școlari sau susținerea colectivului de care s-au bucurat cei reclamați. În tot acest timp însă, elevii au fost nedreptățiți pentru că nu au beneficiat de cei mai buni profesori pe care i-ar fi putut avea, dacă încadrările pe post ar fi fost făcute pe criterii de competență și nu pe prietenii sau alte interese. școala nu a înregistrat maximumul de rezultate, așa cum s-ar fi întâmplat dacă ar fi existat o stare de bine și înțelegere în cadrul colectivului sau dacă ar fi fost angajați oameni competenți. ”Un director poate ridica o școală sau poate distruge munca echipei manageriale. Așa cum am mai spus, cheia succesului unei școli se află în directori, tocmai de aceea ne trebuie oameni competenți pe aceste funcții, pentru ca elevul să beneficieze de un act de educație de calitate. Pentru că fiecare copil este important în ochii dascălului său, așa cum școala trebuie să fie importantă pentru directorul care o conduce. Cu acest concurs, avem pârghiile legale să schimbăm directorii care nu fac cinste sistemului, care nu sunt competenți sau, între timp, au devenit nepotriviți pentru posturile pe care le ocupă”, a transmis adjunctul IșJ Suceava, inspectorul Ioan Puiu.

Amintim că proba scrisă din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și director adjunct a fost promovată de 196 de candidați. Câteva zeci de directori sau aspiranți la postul de director școlar au obținut note puțin sub limita minimă de promovare, astfel că au rămas destul de multe unități școlare fără candidați, iar metodologia concursului nu precizează exact ce se va întâmpla în aceste cazuri. Printre aceștia se numără și directori cu experiență și cu rezultate incontestabile obținute de-a lungul anilor, care, după cum susțin surse din interiorul sistemului, fie nu au luat foarte în serios pregătirea pentru acest concurs, subestimând dificultatea sau seriozitatea subiectelor, fie au avut o zi proastă în ziua susținerii probei scrise. Ministerul Educației a anunțat că, imediat ce se va încheia acest concurs, va fi organizat un altul tocmai pentru aceste situații, care s-au înregistrat în toate județele țării. Joi, 28 octombrie, va  avea loc sesiunea suplimentară a concursului pentru directori, la care vor putea participa acei candidați care s-au aflat în carantină COVID în perioada în care s-a desfășurat proba scrisă.

Săptămâna aceasta se încheie etapa de înregistrare a opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează, urmând ca proba interviului să se desfășoare în perioada 15 noiembrie-8 decembrie. În data de 17 decembrie vor fi validate rezultatele finale ale concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ. (Oana NUȚU)

Vezi si

Mai multe firme sucevene se înghesuie să prindă  contractul de șase milioane de euro pentru renovarea blocurilor din centrul Sucevei

Prelungită de la data de 20 martie la cea de 28 martie, cea mai mare …

3 comments

  1. Sunt mult mai multe cazuri asemănătoare.Dar ce sa faci cu cei cu state vechi care nu vor să plece de bună voie,își trag sforile la fiecare concurs,au cam 20 de ani de de când sunt ba adjuncta ba plina și se comportă că pe moșia ei cu cumătră, cu familii puse în sindicat și în puncte cheie și o lista de lingăi pe lângă(.I3.).

    • Reglementarea conflictului de interese în tara asta în toate domeniile ar mai salva ceva. E haos. La stat lucrează mulți doar pt vad, profesorii meditații, doctorii clienți la cabinetele particulare, anaful contabilitatea firmelor, angajați diverși cu firme înființate în domeniul în care funcționează și către care direcționează tot ce le cade în mana la serviciul de la stat unde normal ca nu mai fac nimic, își păstrează puterile pt domeniul privat

  2. Sunt foarte multe cazuri caacestea in judet!
    Ce va fi cand se va renunta la titulatura si directorul isi va alege profesorii care vor preda in scoala lui?