Friday , March 29 2024

Măsuri pentru fluidizarea traficului în Vama Siret, stabilite în urma întâlnirii dintre Gheorghe Flutur și guvernatorul regiunii Cernăuți

În urma întâlnirii care a avut loc luni în Vama Siret-Porubne, președintele Consiliului Județean Suceava a spus că a convenit cu omologul său de la Cernăuți măsuri de fluidizare, printre care redirecționarea TIR-urilor goale spre PTF Vicovu de Sus-Crasna, gruparea TIR-urilor cu combustibil pentru a facilita procesarea în vamă, dar și suplimentarea numărului de lucrători în partea ucraineană. “Avariile la infrastructura de electricitate sunt principala cauză a ritmului scăzut de procesare a TIR-urilor în partea ucraineană din PTF Porubne-Siret, în condițiile în care alimentarea cu energie electrică se face doar 5-6 ore pe zi”, a declarat guvernatorul regiunii Cernăuți, Ruslan Zaparaniuk.

Luni, în punctul vamal Siret-Porubne, a avut loc o întâlnire între președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, și guvernatorul regiunii Cernăuți – șeful Administraţiei Militare Regionale Cernăuți, Ruslan Zaparaniuk. Tema principală a discuțiilor a fost găsirea unor soluții pentru fluidizarea traficului în punctul de frontieră, cozile de TIR-uri întinzându-se luni dimineață, atât pe partea românească, cât și în Ucraina pe zeci de kilometri.

”Avem peste 26 de kilometri coloană de tiruri, circa 900 de tiruri, în România. Coada ajunge aproape de municipiul Suceava. Același lucru, circa 900 de tiruri, sunt și spre Cernăuți. Am socotit că e foarte necesar să ne întâlnim de urgență, să găsim soluții de fluidizare a traficului. În primul rând, am vrut să lămuresc situația de la Vicovu de Sus – Crasna, pentru că de multe ori șoferii de tiruri cu tirurile goale refuză să meargă pe acolo, invocând că sunt niște locuri cu probleme. M-am convins astăzi că nu sunt, chiar dacă undeva în interiorul Ucrainei, la 7 kilometri trecerea de la beton la asfalt, sunt niște serpentine, dar sunt întreținute, deci pot merge tirurile goale pe acolo”, a spus președintele CJ Suceava. Acesta a precizat că va discuta cu Poliția, pentru ca TIR-urile goale să fie dirijate prin PTF  Vicovu de Sus-Crasna, pentru fluidizarea traficului.

”Am convenit astăzi ca să luăm împreună cu Poliția de la Suceava coloane de câte 30 de cisterne cu combustibil și să le aducem pe o bandă separată pentru a le face formalitățile de vamă. Care-s mult mai simple, pentru că din 900 de tiruri, 200-250 sunt cu motorină și benzină, mult mai ușor sunt documentele vamale de făcut, ca să fluidizăm traficul”, a mai anunțat Gheorghe Flutur.

De asemenea, acesta a mai spus că partea ucraineană a promis ca de luni după-amiază să mărească schema de funcționari din vamă, pentru ca, în 24 de ore, să poată fi procesate 500-600 de TIR-uri.  ”Asta ar însemna că într-o o zi și jumătate, în 2 zile, am putea procesa această coloană de tiruri pe care noi o avem aici. Deci sunt lucruri care, din punctul nostru de vedere, sunt foarte, foarte binevenite. Și dacă aceste lucruri nu vor merge, zilnic am convenit să monitorizăm situația și ne întâlnim din nou aici, vineri, dacă situația nu se îmbunătățește puțin”, a declarat Gheorghe Flutur. Acesta a mai precizat faptul că, de la deschiderea PTF Vicovu de Sus, prin acest punct au trecut circa 2.300 de TIR-uri goale, lucru care a făcut să scadă oarecum presiunea pe punctul de la Siret.

O veste bună a venit de la partea ucraineană, care a promis că până la sfârșitul lunii ianuarie va deschide punctul de frontieră Probotești (Diachivți – este denumirea ucrainizată) – Racovăț (Botoșani), care, de asemenea, va duce la o scădere a traficului prin PTF Siret.

”Am discutat, de asemenea, despre punctul de frontieră Climăuți-Fântâna Albă. Noi, partea română, avem finalizat punctul de frontieră, ne vom întâlni imediat după sărbători, pentru că dorim acolo și noi, și partea ucraineană, modernizarea acelui punct. Vorbim de o parcare mare de TIR-uri, iar noi, partea română, pentru că e destul de aproape de Vadu Siret, ne gândim la o investiție într-un transport intermodal, ca să putem urca tirurile pe calea ferată, să mai descongestionăm traficul”, a detaliat președintele CJ Suceava.

Șeful administrației județene Suceava și guvernatorul de la Cernăuți au discutat și despre modernizarea Vămii Siret, în urma unui proiect de 10 milioane de euro, bani europeni. ”Deja firma a început lucrările, iar anul viitor intră în forță aici. La sfârșitul anului viitor trebuie să fie gata tot ce înseamnă spațiile de aici, halele, zonele pentru verificarea tirurilor, scannerele,  sunt lucruri pe care trebuie să le avem în vedere. Plus modernizarea drumului care să facă legătura cu drumul spre Cernăuți, pe 4 benzi. Sigur, sunt lucruri importante, dar trebuie să ținem seama de problemele de pe partea ucraineană. Ne-au explicat că, din păcate, doar 5-6 ore pe zi au curent electric. Au fost afectate și scannerele lor din vamă și acuma au procurat niște baterii mari pentru scannere, ca să poată să lucreze non-stop”, a mai declarat președintele CJ Suceava.

Avariile la infrastructura de electricitate sunt principala cauză a ritmului scăzut de procesare a TIR-urilor în partea ucraineană din PTF Porubne-Siret, în condiţiile în care alimentarea cu energie electrică se face doar 5-6 ore pe zi, a  explicat guvernatorul regiunii Cernăuţi, Ruslan Zaparaniuk, după întâlnirea cu  Gheorghe Flutur.

”Infrastructura electrică a Ucrainei a suferit avarii foarte mari şi există perioade foarte mari de timp când nu se transmite curent electric către populaţie în Bucovina. Au existat întreruperi de curent electric şi în vamă şi asta influenţează creşterea numărului de TIR-uri care se găsesc în acest moment în Vama Porubne-Siret spre Suceava”, a spus Zaparaniuk.
Potrivit acestuia, numărul cel mai mare de automarfare care vin din România în Ucraina sunt cisterne cu combustibil, după care urmează TIR-urile cu produse alimentare.

“Am discutat cu domnul Flutur despre o nouă variantă, astfel încât să îmbunătățim trecerea traficului și asta va da posibilitatea ca partea ucraineană să primească mult mai multe autocamioane.   Acestea vor fi organizate pe grupuri, cum ar fi cele care duc un singur fel de produs – combustibilul lichid. Formularele și documentele sunt mult mai simple și timpul este mult mai redus în ceea ce înseamnă rezolvarea documentației. De asemenea, vom mări numărul  de funcționari pe teritoriul vămii.  Asta va da posibilitatea scăderii numărului de tiruri și de autocamioane care se află acum în rând pe teritoriul României și de asemenea, va îmbunătăți calitatea activității din vama Porubne”, a declarat Zaparaniuk.  (O.S.)

Vezi si

SYMMETRICA investește 48 de milioane de euro în cea mai mare fabrică de pavaje și dale de beton din Sud-Estul Europei

Noua unitate de producție va fi amplasată în apropiere de București și va fi inaugurată …