Thursday , April 25 2024

Impas în privința Autostrăzii Nordului

În vreme ce, în sfârșit, se semnează contractele pentru lotul 1 al Autostrăzii Nordului, lot situat între Baia-Mare și Bistrița, contractul pentru lotul al treilea între Suceava și Vatra Dornei este pe cale să fie reziliat, după ce asocierea Best Consulting & Design SRL – Ingeneria Especializada Obra Civil E Industrial SA a cerut „încetarea anticipată” a contractului încheiat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru studiul de fezabilitate pentru acest lot. Asta în condițiile în care șoseaua de centură a orașului Gura Humorului – parte din Autostrada Nordului, în lungime de circa 8 kilometri și pentru realizarea căreia studiul de fezabilitate a fost comandat de Consiliul Județean Suceava, nu de CNAIR – ar avea deja documentația realizată și urma să fie scoasă în dezbatere publică, pentru ca apoi scoaterea la licitație pentru construire să fie, în cel mai bun caz, în ianuarie 2023.

Termenul de patru ani stabilit de legea nr. 264/2020 (intrat în vigoare la 1 ianuarie 2021) pentru implementare proiectului „Autostrăzii Nordului” – asta înseamnă că data este 31 decembrie 2024 – nu poate fi respectat. De altfel, studiile de fezabilitate pentru ultimele două loturi ale autostrăzii (Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei și Lotul 3 Vatra Dornei – Suceava) ar trebui predate până la începutul lui 2023.

Oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au semnat abia recent contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate pe lotul 1 Baia Mare – Bistrița; la rândul său împărțit în alte două loturi: Baia Mare – Dej (aproximativ 90 de kilometri) și Dej – Bistrița (aproximativ 60 de kilometri). Contractele au o valoare cumulată de 21,1 milioane de lei și au fost atribuite asocierii Quadrante Viaponte și Consultanță SRL (lider de asociere) – SC Metroul SA – Capital Vision SRL. „Asocierea câștigătoare trebuie să finalizeze contractele în 18 luni, dintre care 14 luni sunt alocate elaborării studiilor de fezabilitate”, a declarat Cristian Pistol, șeful CNAIR, cu ocazia semnării acestor contracte pentru Lotul 1 Bistrița-Baia Mare. Practic, în acest moment sunt semnate contractele pentru elaborarea studiilor de fezabilitate pe toate tronsoanele viitoarei autostrăzi. Prin urmare, proiectul tehnic cu detaliile de execuție și execuția ca atare a lucrărilor nu poate fizic a fi finalizată până în 31 decembrie 2024.

În vreme ce în sfârșit se semnează contractele pentru lotul 1 al Autostrăzii Nordului, lot situat între Baia-Mare și Bistrița, contractul pentru lotul al treilea între Suceava și Vatra Dornei este pe cale să fie reziliat. Iar asta în condițiile în care șoseaua de centură a orașului Gura Humorului – parte din Autostrada Nordului, în lungime de circa 8 kilometri și pentru realizarea căreia studiul de fezabilitate a fost comandat de Consiliul Județean Suceava, nu de CNAIR – ar avea deja documentația realizată și urma să fie scoasă în dezbatere publică, pentru ca apoi scoaterea la licitație pentru construire să fie în cel mai bun caz pe ianuarie 2023.

Informații care începuseră a fi vehiculate zilele trecute par să prindă contur. Este vorba despre „încetarea anticipată” a contractului încheiat de asocierea Best Consulting & Design SRL – Ingeneria Especializada Obra Civil E Industrial SA cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru studiul de fezabilitate la lotul Suceava – Vatra Dornei a Autostrăzii Nordului. Nota prin care s-a constatat încetarea amiabilă a contractului a fost semnată miercuri. Deocamdată, niciun oficial contactat nu a putut confirma cu certitudine dacă s-a ajuns sau nu la „încetarea anticipată” a contractului pentru Lotul 3. Teoretic, CNAIR va lansa o nouă procedură de achiziție în vederea finalizării studiului de fezabilitate. Până ieri niciun anunț de participare pe SEAP nu a fost postat. Rămâne de văzut însă, pentru că genul acesta de proceduri nu se fac neapărat de azi pe mâine.

Valoarea contractului pentru lotul 3 (nr. 92/20422/15.03.2021) era de 14.475.000 lei, fără TVA. Activitățile subcontractate, potrivit celor specificate în procedura de atribuire a contractului, așa cum se regăsesc în informațiile de pe SEAP sunt: Realizarea serviciilor de elaborare a studiilor de mediu (RIM, SEA, SEICA, Studiul privind impactul proiectului asupra climei și vulnerabilitatea proiectului la schimbări climatice, Memoriu de prezentare, etc.); Redactarea și predarea către Contractant a Studiilor de Mediu cu respectarea specificațiilor tehnice din Caietul de Sarcini; Obținerea tuturor aprobărilor, avizelor și acordurilor pentru documentațiile întocmite în baza contractului de subcontractare, atât de la Autoritatea Contractantă cât și de la autoritățile competente în domeniu, în valoare de 685.650,00 Lei fără TVA; Realizarea serviciilor de elaborare a studiului geotehnic detaliat, inclusiv verificarea Af; Redactarea și predarea către Contractant a Studiului Geotehnic, cu respectarea specificațiilor tehnice din Caietul de Sarcini, în valoare de 5.783.720,50 Lei fără TVA; Realizarea serviciilor profesionale de cercetare teren și identificare muniții neexplodate, cu respectarea specificațiilor tehnice din Caietul de Sarcini; Obținerea tuturor aprobărilor, avizelor și acordurilor pentru documentațiile întocmite (serviciile prestate) în baza contractului de subcontractare, atât de la Autoritatea Contractanta cât și de la autoritățile competente în domeniu, în valoare de 177.666,47 Lei fără TVA; Realizarea cercetărilor arheologice, realizarea rapoartelor de diagnostic și cercetare arheologică în obținerea avizului aferent; Realizarea de investigații arheologice cu identificarea tuturor siturilor arheologice, cu respectarea specificațiilor tehnice din Caietul de Sarcini; Redactarea și predarea către Contractant a Studiului Arheologic, cu respectarea specificațiilor tehnice din Caietul de Sarcini, în valoare de 1.332.500,00 Lei fără TVA; Studiu topografic detaliat, inclusiv viza OCPI/ANCPI; Studii privind ocuparea terenurilor, inclusiv raport ANEVAR; Obținerea tuturor aprobărilor, avizelor si acordurilor pentru documentațiile întocmite (serviciile prestate) în baza contractului de subcontractare, atât de la Autoritatea Contractantă cât și de la autoritățile competente în domeniu, în valoare de 699.142,50 Lei fără TVA.

Potrivit datelor CNAIR, asocierea a transmis în aprilie 2022 documentația privind Analiza Multicriterială – etapa 1, revizia 2, iar în 5 mai 2022 a fost avizată în cadrul CTE CNAIR S.A. Ulterior, în data de 08 iunie 2022 a fost înaintată și Analiza Multicriterială Etapa 2 și analiza comparativă între drum expres și autostradă, iar în data de 1 septembrie a fost avizată varianta de traseu Alternativă 2.4 în cadrul CTE CNAIR S.A. Ulterior, în data de 29 septembrie, prestatorul a solicitat încetarea anticipată a contractului conform prevederilor OUG 64/2022. Astfel, prin prezentarea ofertelor actualizate pentru realizarea contractului de servicii s-a constatat că valoarea actuală a propunerii financiare actualizate depășește cu 52% valoarea inițială a contractului de achiziție rezultând astfel imposibilitatea reechilibrării contractuale în baza OUG 64/2022.

La începutul lunii septembrie s-au semnat contractele de finanțare pe bani europeni pentru studiile de fezabilitate pentru lotul de autostradă Bistrița – Vatra Dornei, în valoare de 19,3 milioane lei și pentru lotul 3 de autostradă Vatra Dornei – Suceava, în valoare de 17,9 milioane. Pe tronsonul Vatra Dornei – Suceava, opțiunea este pentru un traseu prin localitatea Dorna Arini, cu tunel prin munte spre Stulpicani, Frasin și s-ar face legătura cu centura orașului Gura Humorului, urmând un traseu prin zona parcului Ariniș, paralel cu râul Moldova după care traseul continuă prin Capu Codrului, Berchișești, Moara, Sf. Ilie. Practic, municipiul Câmpulung Moldovenesc va fi cu totul ocolit, nu cu o centură ocolitoare. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Amenzi de peste 40.000 de lei aplicate de polițiști într-o acțiune BLOCADA organizată în Siret

Marți, 23 aprilie, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Siret  au organizat pe raza de competență …

3 comments

  1. Inca o data se vede, cu parere de rau, ca numai Sud-istii au drepturi si avntaje acolo in zona lor.
    Nordul tace!…. parca nu am fi si noi in Romania!

  2. Ce surpriza!
    Chiar la studiile de fezabiliatate nu ma asteptam. La inceperea lucrarilor, la executie e alta poveste… dar la avize si studii de fezabilitate unde se produc doar hartii?
    C’mon man!

  3. Este oare cineva care se asteapta ca aceasta IPOTETICA autostrada sa fie facuta?
    Zeus e de ~30 ani si nimic. Vor mai trece minim 20, poate si mai mult.