Friday , April 19 2024

Două milioane de euro pentru un pod nou de cale ferată la Pojorâta

CFR începe să înlocuiască din podurile și podețele din județul nostru. Deocamdată sunt demersuri destul de avansate la această etapă de proiectare, în sensul că studiile de fezabilitate au fost finalizate și urmează a fi obținute acordurile de mediu.

Unul din exemple este podul este amplasat la km 86+427 pe linia CF Gura Humorului – Ilva Mică, între localitățile Valea Putnei și Mestecăniș. După ieșirea din stația Valea Putnei, linia de calea ferată Gura Humorului – Ilva Mică traversează normal albia râului Putna la km 86+427 susținută de două poduri metalice, juxtapuse. Liniile c.f. străbat din punct de vedere geomorfologic o zona montană, situată la limita dintre masivul Giumalău și sud-estul Obcinei Mestecăniș. Calea ferată electrificată face legătura dintre partea de est a țării și Transilvania.

Podul existent, care va fi demolat și înlocuit cu unul nou, are deschiderea de 15,80m și este alcătuit astfel: pe linia I, suprastructura este un tablier grinzi inimă plină cale sus nitut, cu grinzile principale în formă de burtă de pește, iar infrastructura este din zidărie de piatră și din beton; pe linia II, suprastructura este un tablier grinzi inimă plină cale sus, sudat, iar infrastructura din beton și beton armat.

Proiectul pentru care CFR vrea să obțină acordul de mediu prevede demolarea podului existent și realizarea unui nou pod, ce va fi realizat din grinzi metalice înglobate în beton cu deschiderea de 20m cu calea în cuvă de piatră spartă. Cele două culei vor fi realizate din beton armat și vor fi fundate indirect pe coloane. Se va amenaja albia în amonte și aval de pod, inclusiv prin realizarea protecției malurilor. Durata de execuție a lucrărilor este de 11 luni. Valoarea investiției este de 9.205.000 lei fără TVA, ceea ce înseamnă aproape două milioane de euro iar dacă se calculează TVA-ul ar putea depăși suma de două milioane de euro.

Lucrările se vor executa la adăpostul a două poduri provizorii G22. Această soluție asigură trecerea debitului de 165 m3 /s, cu asigurare de 1%, comunicat de Administrația Bazinală de Apă Siret. În esență, avantajele pot fi exprimate concis ca fiind „ușor de executat” și „costuri de mentenanță reduse”. Într-adevăr, termenul de execuție redus este datorită utilizării grinzilor laminate/sudate la care se adaugă un sistem de cofraj autoportant, care nu necesită eșafodaje. Rigiditate mare a structurii o face să fie o structură ideală în cazul liniilor de mare viteză având, totodată, o durabilitate mare. Avantajele acestei soluții sunt, printre altele, că oferă posibilitatea întreținerii căii ferate cu mijloace mecanizate, funcțio­nând în flux continuu și oferă posibilitatea retrasării traseului căii în plan și modificarea niveletei căii în profil longitudinal. De asemenea, printre avantaje ar fi acela că se reduc efectele dinamice generate din convoi și se atenuează fenomenul de oboseală, eforturile provenite din convoi fiind repartizate iar complicațiile generate de montarea și întreținerea căii sunt eliminate. Elasticitatea căii pe pod este similară cu cea de pe terasament iar atenuarea semnificativă a zgomotului și creșterea confortului pentru călători sunt alte avantaje enumerate.

În cadrul lucrărilor sunt prevăzute lucrări de demolare prin tehnologii de demolare manuale și mecanizate. Ordinea de desfacere a lucrărilor de construcții va fi în principiu inversă ordinii operațiunilor de montaj folosite la realizarea construcției. Lucrările de demolare se pot desfășura după tehnologii și cu echipamente obișnuite folosite uzual la acest gen de lucrări. (Dan PRICOPE)

 

 

Vezi si

Aeroportul Sucevei s-a menținut pe locul 5 în primul trimestru al anului cu privire la numărul de pasageri

Finalul trimestrului 1 al acestui an a găsit aeroportul „Ştefan cel Mare” pe un loc …