Friday , April 19 2024

Cum se pregătesc disponibilizări la CFR? Se fac proiecte de modernizare prin PNRR!

Menținerea numărului necesar actual de personal în sectorul de management al traficului feroviar va conduce în viitor la creșterea cheltuielilor de personal. Aceasta este ideea, inserată în cuprinsul unor documente oficiale ale CFR SA, în baza căreia vor fi luate „măsurile care vizează reducerea necesarului de personal”. Iar asta deoarece, se arată în aceleași documente, „creează oportunitatea de a utiliza în mod adecvat personalul existent şi de a elimina costurile suplimentare generate de depăşirea regimului normat de muncă”.

Prin urmare, iată cum în cuprinsul unor documente interesante ale CFR sunt specificate obiective legate de concedierea foarte multor oameni. Desigur, genul acesta de măsuri privind restrângerea activităților de personal pot îmbrăca și alte forme, nu neapărat concedieri, deși foarte probabil nu va fi omisă nici această variantă.

Ce este și mai interesant este însă faptul că un astfel de demers este ascuns – deja metoda este una oarecum „clasică” – în spatele unor intenții reformatoare sau modernizatoare ale CFR. ATENȚIE! Nu este vorba nicidecum de vreo declarație sau vreun plan scris pe niște hârtie de care nimeni nu va mai ține seama peste unul sau doi ani. Dimpotrivă, s-a ajuns în faza de licitație!

Ce are licitația cu concedierile? Ei bine, tocmai asta este șmecheria! Se face o licitație – după cum spuneam deja este în desfășurare – de modernizare iar în urma acesteia vor fi dați afară angajați cu duiumul. De unde am aflat asta? Chiar din anunțul de participare șCN1047480ț la licitația deschisă pe care CFR SA a organizat-o.

Și iată ce anume se specifică în ceea ce chiar CFR a stipulat la partea numită „Descrierea achiziției publice” din respectivul anunț de participare: „Având în vedere că în sectorul de management al traficului din cadrul administratorului infrastructurii activează în prezent aproximativ 9.400 persoane, ceea ce reprezintă cca. 41% din totalul personalului companiei, prin centralizarea stațiilor de cale ferată, va scădea numărul personalului de la 15-20 la 5-6 lucrători/stație (s.red.), ceea ce reprezintă și o reducere semnificativă numărului de personal necesar, respectiv o reducere semnificativă a costurilor cu salariile”. Este drept că, din cele ce rezultă din documentația de atribuire, nu toate stațiile vor fi supuse unor „sporiri a eficienței economice și creștere a siguranței feroviare”, ci doar pe anumite sectoare ca de exemplu: Iași – Vaslui; Vaslui – Bârlad; Bârlad – Tecuci; Galați – Făurei; Făurei – Urziceni; Verești – Botoșani și Bacău – Piatra Neamț.

Foarte interesant este însă faptul că aceste modernizări sub umbrela obiectivului de investiții care este intitulat „Sporirea eficienței economice și a siguranței feroviare prin creșterea nivelului de centralizare al instalațiilor de semnalizare feroviară”, asigură implementarea lucrărilor cuprinse în capitolul I1 – Modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare din Pilonul I – Tranziția verde, Componenta C4 – Transport sustenabil din PNRR, respectiv „Centralizări electronice și electrodinamice”. Cu alte cuvinte, PNRR poate să devină o cale de reformă cu două tăișuri: se taie în mod tardiv cheltuieli cu salariile în scopul unor economisiri semnificative, dar nu se ține cont de vreun cost social. Fără a minimaliza rolul modernizării instalațiilor de siguranță aferente căii ferate existente – atât a celor din stații cât și a celor din interstații – și anume cel de a crește siguranța traficului feroviar, dar și creșterea capacității sectoarelor feroviare prin utilizarea echipamentelor moderne, este interesant că s-a așteptat mai bine de trei decenii ca să se ajungă la o asemenea situație catastrofală. Și vor mai fi necesari câțiva ani pentru că, deocamdată, licitația pe care o face CFR este doar la faza DALI – Documentație de Avizare a Lucrărilor de Intervenție.

Și iată cum prezintă CFR în același document situația – doar la nivel de 2020, deși acum suntem la început de 2023: „Rețeaua feroviară din România cuprindea 1013 stații de cale ferată dintre care 61 înzestrate cu sisteme de centralizare electronică, 590 cu sisteme de centralizare electrodinamică iar 344 dotate cu instalații de asigurare mecanică. CFR SA se confruntă cu un deficit de personal calificat în sectorul de management al traficului iar tendinţa este de creştere (s.red.) a acestui deficit”. Ar putea părea surprinzător faptul că în condițiile unui deficit de specialiști, recunoscut chair de CFR, aceeași compania are în plan să mai dea afară din oameni. Cum se explică asta? Ei bine, CFR susține pe de altă parte că 90% dintre instalațiile de semnalizare din stațiile de cale ferată au durata de funcționare mai mare decât durata normală de funcționare. Iar asta este doar începutul! Continuarea este tragi-comică: „Lipsa modernizărilor la instalațiile de centralizare obligă C.N.C.F. „C.F.R.” S.A. la menţinerea în funcţiune a unor componente vechi, cu durată de viaţă depăşită, dificil de întreţinut şi care prezintă o predispoziţie crescută pentru defectare. În aceste condiţii riscul apariţiei unor defectări cu consecinţe potenţial periculoase este crescut. Luând în considerare starea tehnică actuală a instalațiilor de asigurare și de centralizare de tip mecanic, precum și gradul accentuat de uzură fizică și morală a instalațiilor de centralizare electrodinamică, dintre care majoritatea au durata de funcționare mai mare decât durata normală de funcționare și având în vedere că producătorii specializați, care mai sunt în piață, nu mai sunt interesați să asigure toate piesele de schimb necesare mentenanței instalațiilor mecanice, din cauza lipsei de eficiență, menținerea aceluiași nivel de siguranță feroviară se va face din ce în ce mai greu, iar cheltuielile cu mentenanța acestor instalații vor crește datorită creșterii prețurilor la piesele de schimb”.

Facem precizarea că toate datele puse în ghilimele nu ne aparțin, ci sunt extrase din anunțul de participare al licitației pe care CFR o organizează. Noi doar am reașezat piesele în puzzle deoarece date sumbre cu privire la concedieri au fost inserată „printre rânduri”. Cât privește o eventuală vinovăție – fie și numai de ordin moral – cu privire la această situație, aceasta se lasă dedusă însă numai pentru cei care vor să își pună unele întrebări.

Nouă – și eventual celor care vor dori să parcurgă documentele licitației – ni se pune în față piesa clasică în care „din punct de vedere al beneficiilor centralizării electronice, se evidențiază pe lângă componentele de siguranță și capacitate și scăderea semnificativă a cheltuielilor companiei cu personalul și întreținerea, ceea ce conduce la o mai eficientă utilizare a fondurilor pentru asigurarea unei infrastructuri feroviare atractive, pentru operatorii de transport pe calea ferată și beneficiarii acesteia”. Și mai clar de atât, ca un fel de pledoarie pentru viitoarele disponibilizări, se mai povestește (verbul a povesti ne aparține – n.r.) despre situația viitoare în care „creșterea nivelului de centralizare al unor instalații de semnalizare, prin centralizarea instalațiilor și integrarea acestora în centre de management ale traficului rezolvă problema deficitului de personal, contribuie la îmbunătățirea siguranței circulației trenurilor și conduce la creșterea vitezei de circulație pe secțiile modernizate”.

Cât despre participanții la licitația care a avut loc anul trecut, este vorba de două asocieri de firme numai că și aici una a ofertat pentru trei loturi iar cealaltă pentru celelalte cinci. Și ca să fie și mai și clară povestea pentru cunoscători: prima asociere este formată din firmele BAICONS IMPEX S.R.L. (Leader),I.S.P.C.F. iar a doua din societățile I.S.P.C.F. (Leader),BAICONS IMPEX S.R.L.. Cu alte cuvinte, în vremuri grele unii sărăcesc plângându-și necazul iar alții se îmbogățesc vânzând batiste!  (Dan PRICOPE)

Vezi si

Numărul cazurilor de rujeolă din județul Suceava a crescut semnificativ și în aprilie. 54% din totalul de pacienți au necesitat internare

În primele patru luni ale anului 2024, în județul Suceava s-au înregistrat 319 cazuri, dintre …