Thursday , March 28 2024

Capcana din facturile la curent: când nu beneficiați de compensare chiar dacă aveți sub 255 kWh pe lună

Prețul compensat al energiei electrice depinde de consumul de anul trecut. Deși nimeni nu a știut de această condiționare până în martie, la adoptarea primei ordonanțe, marea majoritate a consumatorilor casnici s-au încadrat în plafonul de 300 kWh/ lună luat în considerare la facturarea din 2022. Anul acesta, plafonul a coborât la 255 kWh.  

Toată Europa, nu doar România, așteaptă cu înfrigurare sosirea iernii. O sursă de energie mai scumpă, fie că e vorba de electricitate sau de gaz, a devenit spectrul următorului sezon rece. Costul kilowattului este cel care dă frisoane.

Subiectul este deja la ordinea zilei, mai ales după cele două cazuri intens mediatizate cu facturi care depășeau 6.000 de lei, deși consumatorii plăteau lunar 2-300 de lei. Ambele facturi, emise către filosoful Mihai Şora și pe numele actorului Marius Manole, erau regularizări care vizau perioade mai mari de un an și jumătate, emise de aceeași firmă, Enel. Aceasta a explicat că nu a avut acces la contoarele electrice în toată această perioadă și că așa a rezultat diferența de consum facturată. Totuși, pe de o parte, o regularizare acoperă între 3 și cel mult 6 luni, iar pe de altă parte, în orice contract de furnizare a energiei este menționat accesul neîngrădit al reprezentanților firmei furnizoare la contorul electric, se arată într-o analiză realizată de Ziarul de Iași.

Este într-adevăr cazul să ne temem de factura la curent?

Primele măsuri de compensare a costului pentru energia electrică și gazul consumate au fost aplicate de la 1 noiembrie 2021. Atunci, prețul a fost plafonat la 1 leu/kWh, iar compensarea, la 29 de bani. Altfel spus, un kilowatt-oră a costat între 68 și 71 de bani în perioada 1 noiembrie 2021 – 1 aprilie 2022, iar firmele furnizoare care au încheiat contracte cu un preț pe kWh mai mare de un leu urmau să primească compensații de la stat.

O întreagă tevatură s-a iscat atunci, pentru că unele firme nu au aplicat corespunzător algoritmul, iar altele au încercat să recupereze de la consumatori subvențiile care întârziau să vină.

Soluția a venit de la Protecția Consumatorilor, unde s-au strâns foarte multe reclamații și care în dese rânduri a dispus recalcularea. Acum, de la începutul lunii august până la sfârșitul săptămânii trecute, în țară s-au înregistrat sute de astfel de reclamații.

De ce economia de acum nu bate risipa de anul trecut

La începutul anului, Guvernul a intervenit printr-o ordonanță de urgență asupra metodei de calcul a costului pentru consumul de energie electrică. Algoritmul păstrează prețul maxim de 68 de bani/kWh (inclusiv TVA) pentru consumatorii casnici care în anul pandemic 2021 au avut de plătit în medie pentru cel mult 100 kWh/ lună, maxim 80 de bani pentru cei cu consum mediu lunar între 100 și 300 kWh anul trecut și cel mult un leu, de asemenea cu TVA inclus, pentru clienții non-casnici.

Nicio referire la cei care, anul trecut, au depășit media lunară de 300 kWh și care, astfel, nu beneficiază acum de nicio reducere. Astfel, chiar dacă acum un asemenea consumator se restrânge chiar la mai puțin de 100 kWh pe lună, el va plăti toată această cantitate de energie consumată la prețul din contract, fără nicio compensație. De exemplu, dacă contorul arată că a consumat 90 kWh și în contract prețul e 3 lei/kWh, va plăti 270 de lei. Un fel de pedeapsă că anul trecut nu a fost mai econom.

Când se schimbă regulile în timpul jocului

Dacă, anul trecut, nu știa nimeni că Guvernul va lega consumul de atunci de facturile din 2022, anul acesta se schimbă iarăși regulile. O nouă ordonanță intrată în vigoare recent, la 1 septembrie 2022, coboară această limită medie de la 300 la 255 kWh. „Nu este o scădere de la 300 la 255 kWh, ci o aplicare voluntară a ceea ce s-a hotărât la Bruxelles”, a explicat ministrul Energiei, Virgil Popescu. Potrivit declarațiilor lui, 7,6 milioane de locuințe se încadrau în plafonul de 300 kWh, iar în cel de 255, 7,2 milioane.

Ce înseamnă practic această reducere de prag în noua ordonanță? De exemplu, dacă o locuință s-a încadrat anul trecut în cei 300 kWh, dar acum consumă 299 kWh într-o lună, titularul contractului va plăti prețul compensat (80 de bani/kWh) pentru cei 255 kWh, iar pentru ceilalți 44 (până la 299 kWh) va plăti prețul plătit de furnizorul de electricitate la achiziția de pe bursă.

Același document consfințește nivelul maxim al prețului unui kWh din consumul de gaz: 31 de bani, cu tot cu TVA, pentru consumatorii casnici (37 de bani pentru toți ceilalți), indiferent de cantitate.

Pe de altă parte, la costul de achiziție al kilowattului/oră se adaugă costul de furnizare (7,3 bani, respectiv 1,2 bani în cazul gazelor naturale), costul transportului energiei, contravaloarea așa-numitelor certificate verzi etc., menționează ordonanța 27/2022.

Ce vă spune factura pe care o primiți de la furnizorul de electricitate?

 Pare complicat? Aleșii s-au gândit deja la toate și au completat în legea dată în iulie pentru aprobarea primei ordonanțe de urgență, cea din martie (27/2022): „Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor vor stabili, prin ordin comun, un formular unitar de facturare a energiei electrice și a gazelor naturale, care să fie ușor de înțeles de către consumatorul mediu și să cuprindă informații relevante pentru acesta cu privire la depășirea consumului estimat în mod distinct pe facturi, astfel încât consumatorii să poată fi în cunoștință de cauză față de toate elementele de facturare într-un mod clar și precis.”

Explicațiile și prezentarea de pe facturi sunt însă și acum complicate, spre deosebire de notele de plată similare din alte țări, foarte ușor de înțeles.

Evident, și OUG 119/1 septembrie 2022 va intra în Parlament, unde va putea suferi și ea modificări.

Putem scăpa de surprize?

„Şoc și groază” e în locuințele care nu sunt racordate la gaz și care nu au centrală pe lemne. Un boiler sau chiar o centrală electrică, instalații destul de convenabile până anul trecut, cu siguranță au dat în clocot facturile anul acesta.

Singura „armă” contra facturilor mari – care, de regulă, sunt cele de regularizare – este transmiterea indexului din fiecare locuință în zilele alocate pentru asta. Oricât de precisă ar fi, autocitirea contoarelor electrice nu exclude aceste facturi de regularizare, care întotdeauna reprezintă sume de plătit în plus, nu rambursări.

Omiterea transmiterii indexurilor, operațiune dificilă pentru anumite persoane, și lipsa accesului la contorul electric pot conduce la apariția unor asemenea facturi cu mai mult de trei cifre la „Total de plată”. Totuși, facturile de regularizare sunt emise pe perioade cuprinse între 3 și 6 luni, în niciun caz pe un an și jumătate, cum au pățit cei doi protagoniști amintiți la începutul acestui articol.

O necunoscută rămâne și dacă limitarea impusă de ultima ordonanță, de 255 kWh/ lună, va conta la calcularea facturilor de anul viitor.  (Radu MEŞNIȚĂ)

Vezi si

Un bărbat de 28 de ani și tatăl său au terorizat luni în șir o familie din Vama pentru o bucată de pământ. Tânărul a fost reținut

Polițiștii din Vama au în lucru un dosar dosarul penal privind comiterea infracțiunilor de tulburare …