Friday , December 9 2022

Când va putea fi gata pasajul subteran dintre Spitalul Vechi și cel Nou

A fost finalizat studiul de fezabilitate al pasajului subteran dintre acele pavilioane cunoscute sucevenilor ca fiind „Spitalul Vechi” și celelalte corpuri de clădire ridicate în ultimele decenii, cunoscute publicului ca fiind „Spitalul Nou” sau doar Spitalul Județean. Cel mai probabil, în ședința din 24 noiembrie, Consiliul Județean va aproba studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Acces rutier și pietonal prin pasaj subteran la Spitalul Județean de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava” . In aceste condiții, în prima parte a anului 2023 ar putea să aibă loc, cel mai devreme, o licitație pe proiectare și execuție a lucrărilor, urmând ca în perioada de vară sau cel târziu toamna viitoare să se poată vorbi de  atribuirea unui contract de proiectare și execuție. Astfel, este foarte posibil ca un pasaj subteran între Spitalul Vechi și cel Nou să fie gata în 2025, asta numai într-o abordare  foarte optimistă.

 

A fost finalizat studiul de fezabilitate al pasajului subteran dintre acele pavilioane cunoscute sucevenilor ca fiind „Spitalul Vechi” și celelalte corpuri de clădire ridicate în ultimele decenii, cunoscute publicului ca fiind „Spitalul nou” sau doar spitalul județean. Licitația pentru studiul de fezabilitate nu a fost organizată însă de Spitalul Județean de Urgență „Sf. Ioan cel Nou” Suceava, ci de Consiliul Județean Suceava. Ca atare, tot Consiliul Județean trebuie să aprobe – prin hotărâre în deliberativ, studiul realizat și indicatorii tehnico-economici rezultați – pentru obiectivul de investiţii „Acces rutier şi pietonal prin pasaj subteran la Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava. Iar asta se va întâmpla, cel mai probabil în prima ședință care va avea loc pe data de 24 noiembrie, pe ordinea de zi proiectul de hotărâre se află la poziția 6.

Dacă studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici vor fi aprobați – și probabil plenul Consiliului Județean Suceava va aproba proiectul de hotărâre care a fost inițiat de vicepreședintele CJ Suceava, Vasile Tofan – atunci înseamnă că în prima parte a anului 2023 ar putea să aibă loc cel mai devreme o licitație pe proiectare și execuție a lucrărilor. Iar asta deoarece probabilitatea ca să fie organizată o procedură în decembrie când CJ Suceava este preocupat cu alte activități este limitată. La fel mai este „la mijloc” și o condiționare bugetară pentru demararea licitației. Cât privește durata estimată pentru realizarea acestui obiectiv, precizăm că este vorba de 15 luni – calculul se face de la data emiterii ordinului de începere, nu poate cum s-ar crede că de la data aprobării proiectului de hotărâre a Consiliului Județean – din care patru luni pentru elaborarea proiectului tehnic și 11 luni pentru realizarea investiției și asistență tehnică din partea proiectantului și serviciile de diriginție de șantier. Presupunând că licitația va începe în prima parte a anului viitor – probabil cu finanțare asigurată de la CJ Suceava – și va fi încheiată în perioada de vară sau cel târziu toamna cu atribuirea unui contract de proiectare și execuție, atunci este foarte posibil ca un pasaj subteran între Spitalul Vechi și cel Nou să fie gata în 2025. Desigur, este vorba de o abordare mai curând optimistă, pe baza datelor oficiale ale autorităților.

Valoarea estimată pentru pasajul pietonal și rutier subteran dintre Spitalul nou și Spitalul Vechi este de 43,414 milioane de lei, inclusiv TVA din care cheltuielile pentru construcții și montaj reprezintă 35,604 milioane lei cu tot cu TVA. Sursa de finanţare a investiţiei n u este foarte clar definită, posibile fiind atât fondurile europene – Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) și Programul Operaţional Regional (POR) – cât și programe guvernamentale sau bugetul CJ.

Potrivit referatului de aprobare întocmit de Vasile Tofan și atașat la proiectul de hotărâre care va fi dezbătut la ședința de joi a deliberativului județean sucevean, pasajul subteran va avea o lungime de 24,15 ml la care se adaugă două rampe de 62,50 ml, respectiv 71,40 ml.

Este de precizat că sunt diferențe notabile față de datele estimate inițial la nota conceptuală în condițiile în care la acea vreme era vorba despre un pasaj lung de circa 200 de metri din care rampele de acces aveau circa 170 de metri.. Aceste date pot fi regăsite în articole pe care cotidianul Obiectiv de Suceava le-a publicat la data organizării licitației  și apoi la data finalizării procedurii de achiziție publică, iar recent în contextul unor demersuri ale Primăriei cu privire la spațiile verzi ce ar urma să fie desființate.

Ei bine, din studiul de fezabilitate a rezultat că întregul pasaj va fi de nici 160 de metri lungime, lungimea celor două rampe de acces fiind puțin peste 130 de metri. Singurul reper valoric la data organizării licitației era, potrivit notei conceptuale, sumele de la alte investiții similare. Probabil că diminuarea lungimii pasajului cu circa 20% a dus și la o economie considerabilă – peste un milion de euro – chiar în condițiile creșterii semnificative a prețului la materialele de construcții. Oficialii nu au fost prea generoși cu celelalte date utile: lățimea benzilor carosabile pentru pasajul subteran, dacă va rămâne sau nu un singur trotuar și cât de lat va fi, în ce măsură va putea fi folosit şi de pietonii care circulă pe trotuarele aferente bulevardului 1 Mai sau va fi doar pentru personalul medical, pacienți și aparținătorii acestora. Ca element de noutate față de cele prezentate în nota conceptuală apare însă faptul că pasajuol subteran între Spitalul Vechi și cel Nou va fi dotat cu două ascensoare cu capacitatea de 13 persoane fiecare. Există precizarea – în referatul de aprobare întocmit de Vasile Tofan – cum că pentru construirea pasajului este necesară devierea sau relocarea reţelelor de utilităţi existente pe amplasament, respectiv reţele edilitare de apă-canal, reţea de gaze naturale, reţea de electricitate, reţea de termoficare, reţele de curenţi slabi şi reţele de iluminat stradal. Pe de altă parte, o astfel de precizare nu mai este o noutate pentru nimeni, ci poate că doar eventualele soluții tehnice și de management al traficului pe perioada execuției lucrărilor ar putea fi o noutate. Din nou, despre aceasta nu s-a făcut referire nici în referatul vicepreședintelui CJ Suceava și nici în raportul Direcției Tehnică și investiții a CJ Suceava.

Având în vedere precizarea din referatul lui Vasile Tofan cum că „în prezent, circulaţia între cele două zone a ambulanţelor, pacienţilor, aparţinătorilor şi a personalului medical se face în condiţii de trafic intens, cu posibile repercusiuni asupra siguranţei persoanelor”, este de presupus că pasajul nu va avea și o soluție de traversare a pietonilor de o parte și de alta a bulevardului 1 Mai. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Preferințele elevilor pentru liceele din Suceava rămân neschimbate, iar specializarea matematică-informatică revine pe primul loc în opțiunile lor

În municipiul Suceava, top 3 colegii rămâne neschimbat, și anume pe primul loc în preferințele …