Saturday , April 13 2024

Sindicatele profesorilor propun Evaluare Națională la cinci materii și eliminarea examenului de admitere la liceu din noua Lege a Educației

Admiterea la liceu, așa cum este ea prevăzută în noua Lege a Educației, a stârnit controverse după ce ministrul Ligia Deca a prezentat prevederea ca unele licee să poată organiza examene de admitere pentru cel mult 60% din locuri, restul urmând să fie ocupate în urma rezultatelor la Evaluarea Națională. Sindicatele profesorilor vin cu o alternativă: Evaluarea Naţională să se dea la 5 materii, fără a se mai organiza și concurs de admitere.

Ideea vine sub formă de amendament la lege de la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele două federații sindicale din învățământul preuniversitar. Propunerea prevede practic eliminarea admiterii la liceu (prevăzută în lege pentru 60% din locuri).

Varianta alternativă obţinută de EduPedu  este ca Evaluarea Națională să aibă următoarele probe:

a) matematică+informatică (algoritmică)
b) limba română
c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
e) maternă (dacă e cazul);
În plus, fiecare liceu ar trebui să stabilească, cu un an înainte, coeficienții pentru fiecare probă de examen: „Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.”

Sindicatele mai susţin ca elevii să aibă cel mult 10 opțiuni, iar „calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev.” Elevii vor fi repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.

Pentru liceele vocaționale, trebuie făcute reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini, se arată în textul propunerii.

Această nouă versiune de Evaluare Naţională s-ar aplica pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025.

Sindicaliştii susţin că soluţia lor este „mai ușor de pus în practică decât concursul, care evită arbitrariul, verifică tot ceea ce știe elevul, nu doar matematică și română, și lasă și liceul să-și spună cuvântul.” În felul acesta, ar fi rezolvate următoarele probleme:

„1) elevii vor fi încurajați să învețe la toate materiile.
2) nu vor mai exista materii importante, de rang 1 (mate, română) şi restul;
3) liceele pot să fie parte a procesului de selecție, prin stabilirea coeficienților;
4) se ia în considerare tot ceea ce se predă”.

Vezi si

Trenuri suplimentare vor circula în minivacanța de 1 Mai și Paște, spre Litoral și alte zone turistice

CFR a anunțat, vineri, că suplimentează numărul trenurilor, în minivacanţa de 1 Mai şi Paşte, …