Tuesday , March 5 2024

Proiectul legii învățământului prezentat ieri în Guvern a păstrat admiterea la liceu în varianta prezentată inițial

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că nu s-au produs modificări în proiectul legii învățământului preuniversitar analizat, joi, în ședința de guvern, referitor la admiterea la liceu, precizând că a fost păstrată varianta prezentată inițial, pe 27 februarie, la Ministerul Educației.

Ea a răspuns astfel întrebată dacă a avut discuții cu sindicatele legate de propunerea lor făcută recent, aceea ca examenul de admitere la liceu să fie compus din cinci examene cu noțiuni de la mai multe materii.
“Propunerea a venit în cursul zilei de ieri (miercuri – n.r.), în scris, propunerea nu a fost ridicată în cadrul discuțiilor din Comisia de dialog social, organizată luni. Deci, nu a putut fi discutată cu toți actorii, în acel context, și am primit astăzi o reacție din partea Consiliului Național al Elevilor și al Federației Părinților, care spun că nu ar susține o astfel de variantă. În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admiterea la liceu, după Evaluarea Națională, pentru profilurile unde există concurență”, a declarat Ligia Deca într-o conferință de presă la Palatul Victoria.

Ea a menționat și forma privind admiterea la liceu care este prevăzută, la acest moment, în proiectul de lege privind învățământul preuniversitar.

“Este varianta pe care am prezentat-o public în conferința de presă din 27 februarie. Adică, după Evaluarea Națională, care rămâne în aceeași formulă ca până acum, include Limba și literatura română, Matematică și limba maternă – pentru liceele care au avut concurență, pentru acele profiluri care au avut concurență, dacă liceele doresc, pot organiza concurs de admitere în limita a 60% din locuri. Subiectele se realizează de către Ministerul Educației, corectarea se va realiza similar cu ce se întâmplă acum la testările naționale, pentru a asigura integritatea examenului. 40% din locuri vor fi alocate prin repartizare computerizată, pe baza notelor de la Evaluarea Națională, iar din acești 40%, pentru 10% din locuri vor fi prioritari copiii cu cerințe educaționale speciale sau copiii de etnie romă”, a explicat Ligia Deca.
În context, ministrul Educației a precizat că proiectele de legi ale educației analizate la Guvern au suferit anumite clarificări.

“Astăzi, în ședința de guvern, au fost supuse atenției, spre analiză, proiectele de lege ale învățământului preuniversitar și învățământului superior. Practic, această etapă marchează procesul debutului de avizare ministerială. Pe 27 februarie am publicat pachetul de legi revizuite ca urmare a procesului de transparență decizională și, practic, în această perioadă, cele 10 zile prevăzute pentru discuții, am primit și o serie de contribuții pe e-mail, care ne-au permis să corelăm articole, să corectăm anumite chestiuni și, în general, să îmbunătățim proiectele de legi. (…) Așa cum a anunțat domnul prim-ministru, cele două proiecte de legi vor parcurge această etapă a discuțiilor tehnice între ministere, astfel încât ne dorim ca până pe data de 23 martie să putem adopta cele două proiecte legislative”, a mai declarat Deca.
Ea a prezentat câteva dintre schimbările aduse în proiecte în urma celor 470 de propuneri primite prin e-mail, până în data de 7 martie, la Ministerul Educației.

“În ceea ce privește legea învățământului preuniversitar, în primul rând au fost aduse niște clarificări legislative, ca urmare a observațiilor primite, cu privire la organizarea învățământului special. De exemplu, am clarificat care sunt dimensiunile formațiunilor, s-au făcut niște corelări vizavi de momentul în care se poate merge pe desegregare. Adică, numai în momentul în care există resursele necesare de sprijin în fiecare școală. De asemenea, au fost aduse clarificări cu privire la procesul de încadrare a copiilor în diferite forme de sprijin pentru învățământul special”, a subliniat Deca.
Aceasta a adăugat că au fost aduse și corecții privind liceele tehnologice și cele cu profil agricol.
“Am clarificat faptul că liceele tehnologice vor fi exceptate de la asumarea aceea cu două treimi a numărului de clase, asumarea filierei, acestea putând îngloba multiple filiere, tocmai având la bază observațiile primite că multe astfel de licee sunt situate în zone care nu au alternative de alte licee și atunci este bine să păstrăm această opțiune pentru familii și pentru tineri. De asemenea, am completat prevederile privind învățământul preuniversitar de profil agricol prin extinderea posibilității ca Ministerul Agriculturii să finanțeze specializări noi sau programe de perfecționare pentru cadrele didactice”, a mai afirmat Deca.

Totodată, au fost actualizate o serie de prevederi vizavi de guvernanța învățământului preuniversitar și au fost aduse clarificări ca urmare a discuțiilor cu partenerii sociali vizavi de statutul personalului didactic.
“Alte adăugiri au mai vizat: formarea profesională a adulților, zona de învățământ sportiv și păstrarea specializării pedagogice pentru învățământul primar și preșcolar”, a completat Deca.

În context, ministrul Educației s-a referit și la modificările aduse la Legea învățământului superior, în urma observațiilor primite.
“Am clarificat niște elemente în zona de finanțare, deci cum se realizează construcția bugetară. Am clarificat o serie de articole care vizează învățământul centrat pe student. De asemenea, am introdus o serie de măsuri pentru creșterea transparenței instituționale, inclusiv publicarea tuturor CV-urilor cadrelor didactice titulare sau asociate, în așa fel încât să existe o mai bună transparență vizavi de calitatea fiecărei universități și diversitatea programelor oferite. S-au făcut și clarificări tehnice vizavi de zona de etică universitară”, a explicat Deca. (Agerpres)

Vezi si

Ciolacu: Nu văd o altă construcţie politică, pentru anul 2025

Premierul Marcel Ciolacu a declarat luni seară că prin formarea coaliţiei PSD-PNL s-a asigurat stabilitate …