Tuesday , June 25 2024

Proiect: Un minor de 17 ani, cu permis auto, poate conduce un autovehicul dacă este asistat de o persoană cu 10 ani de experiență în șofat

Un minor în vârstă de 17 ani care deține permis auto categoriile B și BE poate conduce un autovehicul dacă este asistat de o persoană care are permis de conducere din aceeași categorie de minimum 10 ani, cel din urmă fiind răspunzător în solidar cu minorul aflat în culpă pentru încălcarea regulilor de circulație, prevede un proiect inițiat de parlamentari PSD, PNL, UDMR și neafiliați, adoptat tacit luni de Senat.

“Accesul la obținerea unui permis auto de la vârsta de 17 ani are ca rol principal responsabilizarea tinerilor, în vederea diminuării gradului de teribilism și a conduitelor iresponsabile. De asemenea prin măsura pe care o propunem în prezentul proiect de lege, persoana care însoțește un minor care deține permis de conducere valabil pentru categoriile B, BE și conduce un autovehicul răspunde în mod solidar cu minorul aflat în culpă pentru încălcarea de către acesta a regulilor de circulație sau, după caz, pentru pagubele produse terților ca urmare a producerii unui accident de circulație, considerăm că este o responsabilizare maximă a persoanei însoțitoare care va avea un rol determinat în educația rutieră a minorului de 17 ani. Considerăm că un conducător auto care are permis de conducere de minim 10 ani a dobândit destulă experiență în conducerea unui autovehicul, în respectarea regulilor de circulație dar și în respectarea celorlalți participanți la trafic. Astfel riscul producerii de accidente de către conducătorul auto începător scade semnificativ odată ce acesta capătă experiență în trafic” se precizează în expunerea de motive.

secretarasite

Potrivit proiectului de act normativ, deși raportul Inspectoratului General al Poliției Române pentru anul 2022 a scos în evidență că a fost cel mai sigur an din punct de vedere rutier din ultimul deceniu, cu toate acestea țara noastră este “extrem de departe” de media europeană și numărul de decese din accidente rutiere continuă să fie unul “extrem” de îngrijorător.

“Astfel, media europeană a fost de 46 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori, în timp ce în România este de 86 la un milion. În România, conform datelor oficiale din anul 2022, au fost înregistrate 28.010 accidente, soldate cu rănirea sau decesul a 36.218 persoane, iar dintre acestea s-au înregistrat decesul a 1.633 de persoane. Din cele 36.218 persoane decedate sau rănite în accidente, 7.326 de persoane au fost accidentate de tineri având vârsta până la 20 de ani, iar dintre acestea 136 de persoane au decedat. Este foarte important de precizat că aceste accidente sunt produse în moduri ce denotă o atitudine rutieră imprudentă, o conduită iresponsabilă, o supraevaluare a aptitudinilor de șofer și un control scăzut al autovehiculului, toate aceste lucruri fiind explicate prin lipsa de experiență a tinerilor șoferi și prin insuficiența deprinderii setului complet de aptitudini în numărul de ore de practică incluse în modulele parcurse în vederea obținerii carnetului de conducere”, conform inițiatorului.

Proiectul pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice și pentru modificarea și completarea art. 337 din Legea nr.286/2009 privind Codul Penal va fi dezbătut și votat de plenul Camerei Deputaților, for decizional în acest caz.  (Agerpres)

Vezi si

Rareș Bogdan: PNL a propus organizarea alegerilor prezidenţiale pe 10 şi 24 noiembrie

Prim-vicepreşedintele PNL, Rareş Bogdan, a afirmat marţi, că datele propuse de Partidul Naţional Liberal pentru …