Thursday , April 18 2024

Ministrul Educației, acuzat că va organiza un examen al săracilor și unul al bogaților, susține că ”reglementările reduc falia”

Ministrul Educației, Ligia Deca, spune că introducerea posibilității ca liceele să organizeze examen de admitere pentru 60% dintre locuri nu va adânci inegalitățile dintre elevi, ci, dimpotrivă, noile reglementări vor reduce falia.

Ministrul Ligia Deca a răspuns într-un interviu la RFI celor care critică legile educației. Cele mai multe reproșuri din spațiul public sunt legate de introducerea posibilității ca liceele să organizeze examen de admitere pentru 60% dintre locuri. Întrebată dacă măsura în sine nu adâncește inegalitățile dintre elevi, Ligia Deca sugerează că dimpotrivă, noile reglementări vor reduce falia. Deca a fost acuzată că de USR că vor exista un examen al săracilor și unul al bogaților potrivit noilor reglementări, relatează Mediafax.

„În esență, cred că ceea ce trebuie să rezolvăm prin programele care asigură echitatea în sistem nu ar trebui să fie înlocuite de măsurile care ar trebui să ridice calitatea în sistem și potrivirea cu profilul. Ceea ce noi prin legi vom garanta este
posibilitatea ca un copil, indiferent de mediul de proveniență, să fie suficient de bine pregătit pentru a face față atât Evaluării Naționale, cât și, potențial, unui concurs de admitere. De aceea, de exemplu, extindem programele de masă caldă, care devine ”Masă sănătoasă”, care va fi disponibil pentru un milion de copii, începând din primul an de aplicare a legii și de asemenea, programul de ”Școală după școală”, unde se pot organiza, mai ales către clasele terminale, sesiuni de pregătire la disciplinele de examen pentru liceu, în așa fel încât fiecare copil să aibă șansa, fără pregătiri suplimentare, cu bani din privat, cu bani ai părinților, să poată să performeze atât la Evaluarea Națională, cât și la examenul de admitere”, spune Ligia Deca.

O reformă de o asemenea amploare ar trebui teoretic să schimbe profund sistemul de educație din România, ar trebui să schimbe paradigma, filosofia, modelul după care se lucrează. Întrebată dacă aceste măsuri din legile educației operează de fapt doar pe formă, fără a aborda fondul problemei, aceea că materia este complet inadecvată vremurilor în care trăim, că nu există o corelare a sistemului de învățământ cu piața muncii, ori că este o calitate foarte slabe a multor profesori, demotivarea lor, pentru că predau după metode învechite, de acum 30 de ani, Ligia Deca a spus că noile legi abordează toate aceste probleme.

„Din contră, legile educației abordează toate aceste chestiuni. Haideți să o luăm de la chestiunea legată de calitatea profesorilor. În primul rând, formarea inițială se modifică substanțial, în sensul în care fiecare profesor care intră într-o sală de clasă la început de carieră va avea cel puțin un an în care prin masteratul didactic va avea 80% din această perioadă în clasă, sub supravegherea unui mentor, cu o zonă teoretică pe care o va pune în practică, expus fiind la clase diferite din medii diferite. Creștem de asemenea motivația acestor profesori la început de drum, prin faptul că în contextul acestui nou masterat didactic cu 80% practică ei vor avea o bursă egală cu salariul mediu pe economie. Mai mult decât atât, întreaga grilă de salarizare va pleca de la nivelul salariului mediu pe economie, salariile crescând evident în funcție de progresul în carieră, deci vorbim despre o motivare suplimentară substanțială din punct de vedere financiar. Aș adăuga aici și motivațiile suplimentare pentru profesorii care aleg să predea în zona rurală, acolo vorbim despre prime de instalare de cinci salarii minime chiar în momentul în care profesorul se instalează într-o nouă comunitate rurală. Vorbim despre finanțare suplimentară pentru școlile din mediul rural sau din medii dezavantajate. Deci există o serie întreagă de reforme în lege, care atacă exact chestiunile sistemice pe care le-ați sesizat. Mai mult decât atât, în zona curiculară, într-adevăr, trebuie să rezolvăm și problema reformei curiculare și acolo avem în plan schimbarea planurilor cadru și a programelor din cadrul liceului, pentru a putea merge pe varianta unui Bacalaureat, așa cum este el propus în pachetul legislativ”, a mai spus ministrul.

Despre creșterea salarizării profesorilor și despre criteriile de performanță Ligia Deca a spus că există o serie întreagă de mecanisme care țin de asigurarea calității, care vor putea verifica nivelul de calitate și îndeplinirea obiectivelor care sunt stabilite cu fiecare director de școală și cu directorii direcțiilor județene.

„Dacă vă uitați pe tot ceea ce înseamnă politicile în educație în celelalte state ale UE, nu avem state care să promoveze o salarizare complet dependentă de performanțe, este foarte greu de realizat, mai ales că acei factori care influențează performanța școlară a unui elev nu sunt cuantificabili exclusiv în funcție de ceea ce predă profesorul la clasă, sunt mai mulți factori care contribuie acolo. Sigur că îi adresăm și pe cei care nu țin neapărat de ceea ce se întâmplă în clasă, de exemplu, factorii de ordin social, prin programele de sprijin pe care le avem prevăzute tot în lege”, spune Deca.

Ministrul afirmă că ceea ce avem în prezent poate fi îmbunătățit și va fi îmbunătățit ca performanță.

„Dacă vă uitați, de exemplu, la reorganizarea Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar prevedem acolo să nu mai dublăm evaluarea pe care o fac școlilor inspectoratele și evaluarea pe care o face ARACIP-ul, deci reducem birocrația, armonizăm criteriile și ne dorim să ne axăm exact pe ceea ce spuneți, pe creșterea calității și în funcție de instrumente, precum este platforma națională pentru alfabetizare funcțională, acolo vor fi teste anuale, unde vom putea vedea golurile de învățare și vom putea lucra cu fiecare școală și cu profesorii, pentru a le adresa înainte de a ajunge la final de etapă educațională”, a mai spus Ligia Deca.

Întrebată dacă, în calitate de ministru al Educației, este mulțumită de calitatea profesorilor din România, Ligia Deca a răspuns: „ Eu cred că profesorii din România fac tot ceea ce pot, în condițiile date, pentru a asigura dreptul la educație, iar acolo unde profesorii au nevoie de sprijin suplimentar vom face în așa fel încât profesorii să aibă acest sprijin suplimentar. Sigur, dacă există profesori care din varii motive nu mai pot face față standardelor pe care ni le vom propune, vom găsi soluții și pentru aceștia”. (Mediafax)

Vezi si

Percheziţii ale Parchetului European în Botoşani, într-un dosar privind fraude cu fonduri destinate pregătirii tinerilor

Biroul din Cluj-Napoca al Parchetului European (EPPO) efectuează joi percheziţii în mai multe locaţii din …