Tuesday , April 16 2024

In razboiul online cu Statul Islamic, Facebook, Google si Twitter lupta pe doua fronturi

google-facebook

Facebook, Google si Twitter si-au intensificat eforturile pentru a elimina propaganda Statului Islamic din mediul online. Insa gigantii IT au facut acest lucru in cea mai mare liniste, pentru ca sa nu dea impresia ca autoritatile “isi baga nasul” prea mult in treaba lor.
Vineri, reteaua de socializare detinuta de Mark Zuckerberg a dezactivat un cont al unei companii care ar fi apartinut lui Tashfeen Malik, care e acuzata ca a impuscat 14 persoane in SUA, caz pe care FBI il cerceteaza ca “un act de terorism”.
Decizia a fost luata dupa ce premierul francez si oficiali ai Comisiei Europene s-au intalnit cu reprezentanti ai Facebook, Google, Twitter si alte companii. Acestia au cerut gigantilor IT sa inteteasca eforturile pentru a combate “instigarea la actiuni violente”, potrivit Reuters.
Gigantii IT descriu politicile adoptate ca fiind simple si deschise: ei interzic un anumit tip de continut in conformitate cu termenii si serviciile site-urilor. Mai mult, orice utilizator poate raporta sau semnala mesajele, fotografiile sau videoclipurile care pot incalca regulile.
Adevarul este ca situatia e mult mai subtila si mai complicata. Potrivit fostilor angajati, oficialii Facebook, Google si Twitter sunt ingrijorati ca publicul va afla la ce nivel se afla cooperarea cu autoritatile din tarile Occidentale.
De asemenea, se tem ca vor fi perceputi drept unelte ale guvernelor. Mai rau, daca companiile vor fi 100% transparente in legatura cu modul in care are loc analiza continutului, atunci acest lucru va fi folosit impotriva lor.
“Daca ar sti cum functioneaza ‘magia’ care se intampla in spate, atunci persoanele rau-intentionate ar putea profita de acest lucru”, a precizat pentru sursa citata un expert in securitate care a lucrat la Facebook si Twitter.
Unul dintre cele mai importante aspecte legate de propaganda online (si mai putin cunoscut) este modul in care retelele de socializare rezolva solicitarile venite din partea agentiilor guvernamentale.
In mod oficial, Facebook, Google si Twitter sustin ca nu trateaza diferit plangerile venite din partea autoritatilor fata de cele ale utilizatorilor obisnuiti. Exista si o exceptie, in momentul in care exista un mandat, atunci solicitarea respectiva devine o prioritate.
Mai mult, aceste companii publica periodic rapoarte referitoare la cererile venite din partea guvernelor pe aceasta tema.
Insa exista unele cai prin care acest sistem e fentat, sustin fosti angajati ai companiilor de IT, dar si activisti si oficiali guvernamentali, potrivit Reuters.
“De regula, autoritatile contacteaza direct angajatii Twitter si cer asistenta, in loc sa foloseasca caile obisnuite”, a spus un activist care a ajutat la dezactivarea lutor conturi.
Pe de alta parte, in cazul YouTube, platforma video detinuta de Google, sunt tratate cu prioritate clipurile care primesc un numar mare de plangeri. Dar sa te bazezi pe numere poate fi inselator uneori.
De exemplu, Facebook a suspendat mai multe conturi ale unor ucrainieni pro-Occidentali, dupa ce au fost raportate de mai multi cetateni rusi pentru inadecvat, acuzand ca au distribuit mesaje de ura la adresa Kremlinului.
Pana la urma, acestea au fost reactivate.
“Companiile IT sunt pe buna dreptate prudente in astfel de cazuri, deoarece sunt jucatori globali, iar daca au construit ceva pentru un scop, atunci nu pot iesi in mod public si sa spuna ca e vorba de altceva”, a spus un fost angajat Twitter si Google.
ziare.com

Vezi si

Azi începe perioada de depunere la birourile electorale a candidaturilor pentru alegerile locale

Partidele politice, alian­țele, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți vor putea, începând de …