Financial Times a modificat un articol online în care critica publicaţia franceză Charlie Hebdo

reportersite
8/01/15 ora:2:32pm

FTUn editorial al Financial Times (FT), care denunţa politica editorială “iresponsabilă” şi “stupidă” a Charlie Hebdo, la puţin timp după atacul terorist produs miercuri la sediul publicaţiei din Paris, a fost republicat, într-o versiune mai puţin critică, în urma numeroaselor reproşuri aduse FT.

Potrivit AFP, într-un editorial publicat online miercuri după-amiază, Tony Barber, redactorul-şef pentru Europa al Financial Times, a scris iniţial: “Franţa este ţara lui Voltaire, dar prea des iresponsabilitatea editorială a predominat la Charlie Hebdo”.

Tony Barber preciza că acest lucru nu reprezintă câtuşi de puţin o scuză pentru cei care au comis crimele, care trebuie prinşi şi pedepsiţi, şi nici nu sugerează faptul că libertatea de expresie nu ar trebui să fie extinsă şi asupra reprezentărilor satirice ale religiei.

În editorialul său iniţial, Tony Barber a folosit termenul “stupid”, referindu-se la faptul că publicaţii precum săptămânalul francez Charlie Hebdo şi cotidianul danez Jyllands-Posten pretind că obţin o victorie pentru libertatea de exprimare, prin provocarea musulmanilor.

Din editorialul modificat, care apare în prezent pe site-ul FT, a dispărut şi termenul “stupid”.

Potrivit AFP, ziarul danez Jyllands-Posten au publicat, în 2005, mai multe cariacaturi cu profetul Mahomed. Acele caricaturi au determinat proteste la nivel internaţional, în timp ce publicaţia daneză şi caricaturiştii săi au primit ameninţări cu moartea. Aceste caricaturi au fost reproduse de săptămânalul francez Charlie Hebdo câteva luni mai târziu.

AFP mai relatează că editorialul lui Tony Barber a atras rapid comentarii acide şi pline de indignare, în special pe Twitter, unde mai mulţi internauţi au cerut demisia jurnalistului Financial Times.

Ulterior, o versiune actualizată şi modificată a editorialului lui Tony Barber a fost publicată pe site-ul Financial Times.

Tony Barber nu a putut fi contactat de AFP, însă la sfârşitul comentariului său de pe site-ul Financial Times este făcută precizarea: “Acest articol este o versiune extinsă şi actualizată a versiunii postate pe blogul (publicaţiei, n.r.) mai devreme, în ziua de 7 ianuarie”.

Pe de altă parte, şi alte importante instituţii de presă din lume, între care ziarele The Telegraph şi The New York Times, agenţia de ştiri Associated Press şi televiziunea CNN, s-au confruntat cu acuzaţii de cenzură în contextul atacului produs miercuri la sediul Charlie Hebdo din Paris şi care s-a soldat cu 12 morţi, după cum a relatat BuzzFeed, unul dintre cele mai cunoscute site-uri de ştiri cu tematică socială la nivel internaţional. Ziare majore, reţele de televiziune şi site-uri importante au ales să nu difuzeze sau să difuzeze blurat caricaturile cu profetul Mahomed din săptămânalul satiric Charlie Hebdo.

12 persoane (11 bărbaţi şi o femeie) au murit, iar alte 11 au fost rănite, miercuri, într-un atac comis de indivizi înarmaţi cu arme automate şi lansatoare de rachete la sediul parizian al revistei satirice Charlie Hebdo. Printre decedaţi se numără directorul publicaţiei, Stéphane Charbonnier (Charb), şi alţi trei cunoscuţi caricaturişti – Jean Cabut (Cabu), Bernard Verlhac (Tignous) şi Georges Wolinski (Wolinski).

Atentatul nu a fost revendicat, dar autorii săi au urmat, se pare, ordine ale organizaţiei extremiste Stat Islamic, împotriva căreia Franţa este angajată militar în Irak. Pe de altă parte, martorii citaţi de presa franceză au declarat că redacţia publicaţiei Charlie Hebdo a fost atacată de simpatizanţi ai reţelei teroriste Al-Qaida.

Mediafax