Wednesday , April 24 2024

Fără Creangă şi Eminescu. Autodenunţul unei profesoare de romana incinge mediul online

O profesoară de română postează un mesaj-manifest pe pagina sa de Facebook, în care declară că „în mod deliberat” nu respectă programa şcolară şi că alege să citească împreună cu elevii săi nu Eminescu, pastelurile de 150 de ani sau “Amintirile lui Creangă, ci lecturi în limba actuală, care să îi incite spre comunicare, curiozitate şi exprimarea opiniilor, relateaza Digi24.
profa romana

Într-un mesaj numit „autodenunţ”, profesoara afirmă că preferă să citească la clasă poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca „Micul Prinț” sau „Cartea junglei”, fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare. Scopul său declarat este propunerea de lecturi care să-i atragă pe elevi spre literatură şi bucuria lecturii.
„Autodenunț:
Subsemnata, profesoară de română, declar că nu respect, în mod premeditat, programa școlară de limba română, asemenea unui element dușmănos: nu citesc cu elevii mei poeziile de Eminescu, „Amintirile” lui Creangă, baladele populare, pastelurile de 150 de ani, nuvelele lui Slavici; nu dictez comentarii, nu arunc în brațe interpretări și nu le cer să învețe pe dinafară teorie literară despre genuri și specii. Declar de asemenea că, în schimb, citesc cu elevii mei poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca „Micul Prinț” sau „Cartea junglei”, fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare, exersăm lectura activă, ne exprimăm opiniile, le motivăm, învățăm să fim sinceri, asertivi.
Fac cunoscut că nu voi respecta nici viitoarea programă care îmi cere să selectez numai texte ale autorilor români clasici menționați mai sus. Voi continua să propun elevilor mei numai lecturi care să-i atragă spre literatură, să sădesc în ei o sămânță de bucurie a lecturii.
Recunosc că lucrez cu elevii mei mai ales exerciții de gramatică normativă pentru învățarea scrierii corecte, că sar peste noțiuni de gramatică teoretică pentru care elevii mei nu sunt pregătiți la un moment dat.
Pentru că eu cred că educația se face prin motivare pozitivă, bucurie, joc, stârnirea curiozității, prin colaborare și comunicare vie între profesor și elev într-o limbă actuală și pornind de la ceea ce-i este cunoscut și drag copilului, prin deschiderea spre cultura națională și universală”.
Mesajul profesoarei a dat naştere la sute de comentarii pro şi contra. Unii internauţi au criticat alegerile făcute şi au întrebat retoric de ce nu ai alege Eminescu sau de ce nu ţi-ar plăces Creangă, cu atât mai mult cu cât fac parte din programa de examen.
„Programa aia școlară înseamnă un șablon, o coloană pe care se desfășoară un sistem de formare. Nu formezi inteligența unor tineri învățîndu-i să fie ”rebeli” ci educîndu-i să urmeze niște reguli”.
„Şi totuşi de ce nu Eminescu?”
Alţii, dimpotrivă, i-au adresat felicitări pentru curaj şi au încurajat-o să continue această abordare:
„Asta este genul de Profesor care trebuie promovat la scara larga. Poate le daţi lecţii şi la altora. Şabloanele şi stereotipiile n-au atras niciodată elevii, dimpotrivă”.
Sunt doar câteva dintre mesajele postate la „autodenunţul” profesoarei.

Vezi si

Noi medicamente intră pe lista celor gratuite şi compensate de la 1 mai

Ministerul Sănătăţii anunţă, marţi, introducerea în lista de medicamente compensate şi gratuite a unui număr …

6 comments

  1. “Pentru că eu cred că educația se face prin motivare pozitivă, bucurie, joc, stârnirea curiozității, prin colaborare și comunicare vie între profesor și elev într-o limbă actuală și pornind de la ceea ce-i este cunoscut și drag copilului, prin deschiderea spre cultura națională și universală”.
    Ar fi mai multe lucruri de comentat, inclusiv pozitiv, in legatura cu …autodenuntul – dar in primul rand, ca fiind chestiunea cea mai urgenta, acest pasaj pe care il citez si care imi atrage atentia asupra faptului ca profa originala si nonconformista – ceea ce ar putea fi in sine pozitiv – locuieste si ea linistita in confuzia grava si ma tem ca deliberata, spalatoare de creier, a scolii noastre de azi care amesteca nepermis educatia si instructia, drept care ia instructia drept educatie si considera ca achizitia in materie de instructie ar fi achizitie in materie de educatie.

  2. Dacă este așa de mare pedagogă, precum se dă, de ce nu încearcă o cale să combine programa existentă cu cea gândită de ea? Dacă are rezultate pozitive, poate să se exprime negativ în legătură cu programa gândită de funcționarii Ministerului. Să fii doar contra…nu ajunge!

  3. Realitatea este ca atat Eminescu, cat si Creanga sunt autori prea profunzi pentru generatia actuala de profesori si elevi. Ce sa inteleaga profesorul actual/elevul din “Fiindcă ochiul, închis afară, înăuntru se deschide.”

  4. Penibil…..

  5. …ce a absoliv copchila asta?

  6. Cecilia Vlonga

    Salut şi eu,din toată inima,inițiativa tinerei profesoare.Țin să confirm faptul că,iubind profesorul,iubești implicit obiectul pe care ți-l predă.Aşa am ajuns să iubesc și eu limba şi literatura română,datorită unei profesoare-Dumnezeu s-o odihnească!-profesoară care a ştiut să ne facă să-i îndrăgim totuși şi pe Eminescu şi pe Creangă,dar şi pe alți mari scriitori ai literaturii române sau universale.O felicit pe tânăra profesoară pt.că pune accent şi pe gramatica limbii române,fiindcă e trist că puțini sunt cei care vorbesc şi scriu corect gramatical.