Thursday , April 18 2024

Fain la ei! După 1,8 miliarde de euro pentru metrou, luna trecută Clujul a primit  aprobare de la Guvern și pentru o centură de 1,4 miliarde de euro

Octombrie 2022 s-a dovedit a fi o lună fastă pentru municipiul Cluj – Napoca. Două proiecte uriașe, Magistrala de Metrou (cost estimat la 1,8 miliarde euro) și Proiectul Centurii Metropolitane a Clujului (1,4 miliarde euro) au fost aprobate de Guvern. Astfel, edilul orașului din Ardeal, Emil Boc, prim- vicepreședinte al PNL, a reușit ca în doar câteva zile să obțină aprobarea pentru două dintre cele mai mari proiecte de infrastractură care se vor derula în următorii ani în România.

Guvernul a aprobat în ședința de miercuri, 12 octombrie,  noii indicatori tehnico-economici pentru Magistrala de Metrou din Cluj-Napoca, un proiect suplimentat cu aproximativ 500 de milioane de euro pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții.

Primăria Cluj a lansat licitația pentru proiectarea și execuția liniei cu 19 stații în martie pentru un cost estimat de 1,3 miliarde euro, dar la valorile de la sfârșitul anului 2021. Conform economedia.ro, majorarea bugetului pentru acest proiect este de 36%, de la 1,3 miliarde euro la 1,8 miliarde euro.

Astfel, noii indicatori tehnico-economici arată un cost total al proiectului de 13 miliarde lei, cu peste 3 miliarde în plus față de costurile aprobate în decembrie 2021 prin Hotărâre de Guvern, respectiv de 9,27 miliarde lei pentru construcții și montaj, de la 6,6 miliarde cât ar fi costat în urmă cu un an. Din 1,84 miliarde euro, 300 de milioane de euro reprezintă finanțarea prin PNRR. În sistemul SEAP, noul termen pentru depunerea ofertelor a fost 28 octombrie, licitația inițială fiind suspendată.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 și 20.000 pasageri, mai puțin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 și M6 din București. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraș din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulație pe DN 1 Florești – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – București (șosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Peste câteva zile, pe 28 octombrie, Guvernul a aprobat Proiectul Centurii Metropolitane a Clujului (42 km).   În total, centura are o lungime de 42 de km, fiind evaluată la suma uriașă de 1,4 miliarde euro. Emil Boc, primarul Clujului, a menționat că este vizată realizarea unei prime etape din acest proiect care trebuie să asigure conexiunea municipiului cu viitorul Spital Regional de Urgență din Florești, etapă pentru care începe procedura de exproprieri. Lucrările la centura metropolitană ar urma să fie finanțate din fonduri europene.

„Întreg proiectul este evaluat la 1,4 miliarde de euro și are o lungime de 42 de km, plus 32 de km de drumuri de legătură, 26 km de bretele și noduri, deci un total 100 de km. La aceștia se adaugă 31 de km de pistă de biciclete. Proiectul este împărțit în două etape. Prima etapa în valoare de 1 miliard de euro începe din zona viitorului Spital Regional de Urgență din Florești și va merge până la centura Vâlcele – Apahida. A doua etapă a proiectului, care se va desfășura ulterior, vizează legătura de la Gilău până la Florești, și de la nodul cu centura Apahida până la nodul din Câmpenești, fiind evaluată la 400.000.000 de euro”, a explicat edilul municipiului Cluj Napoca. (O.S.)

Vezi si

Eurobarometru: 74% dintre români spun că intenționează să voteze la alegerile europene

România a înregistrat a doua cea mai mare creștere a intenției de vot la alegerile …