Friday , March 29 2024

Consiliul Național al Elevilor se opune admiterii descentralizate la liceu, separat de Evaluare, prevăzută în proiectul noii Legi a Educației

Consiliul Naţional al Elevilor se opune organizării examenului de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, așa cum este prevăzut în proiectul noii Legi a Educației, spunând că va stârni doar discrepanţe uriaşe între licee şi va încălca principiul de bază al accesibilităţii obligatorii a elevilor la liceu.

Elevii care încep clasa a cincea anul viitor vor avea parte de schimbări uriașe la finalul gimnaziului. Noua Lege a Educației propune reintroducerea admiterii la liceu, din 2028. Asta înseamnă că elevii ar putea da un examen separat de Evaluarea Națională, pe baza căruia vor obține un loc la liceul dorit. Decizia organizării unei probe separate de admitere va fi exclusiv a unității de învățământ, care va trebui să anunțe cu un an înainte sistemul de admitere pe care îl vor adopta.

Dacă aceste propuneri vor fi adoptate, măsurile vor fi implementate gradual. Propunerile referitoare la examenele naționale ar urma să se aplice din 2028, pentru că e nevoie de o generație la mijloc, care să lucreze după planurile cadru.

Schimbările majore vizează intrarea la liceu, explică Digi24. Astfel, liceele din țară cu cea mai mare concurență – cu mai mult de un candidat pe un loc – , indiferent dacă sunt colegii naționale, colegii tehnologice sau grupuri școlare, ar urma să organizeze concurs de admitere pentru până la 90% din locurile existente, 10% urmând să fie ocupate prin repartizare computerizată.

Dacă modificarea va fi adoptată, ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a cincea în anul următor intrării în vigoare a legii. Liceele trebuie să anunțe cu un an înainte sistemul de admitere pe care-l vor prefera, iar examenul cu două probe scrise vor fi adaptate fiecărui profil, astfel încât elevii să aibă timp să se pregătească. Dacă un liceu are două specializări: filologie (profilul Uman) și matematică-informatică (Real), atunci poate organiza examen la română/limbă străină pentru filologie sau matematică și informatică pentru specializarea de la Real, la profilul științele naturii subiectele pot fi din biologie, matematică sau chimie.

Dacă acest proiect de lege va trece în forma actuală, cerințele la examen ar urma să fie mai dificile ca la Evaluarea Națională și vor fi elaborate de Consiliul Național de Evaluare din Ministerul Educației. Este vorba despre cerințe standardizate ca nivel de dificultate, pentru a se elimina suspiciunile că școala ar urma să protejeze elevii care au terminat gimnaziul la acel colegiu, dar și piața meditațiilor.

În varianta propusă de ministrul Ligia Deca, liceele pot să stabilească singure în ce proporție va conta la intrarea în liceu nota de la Evaluarea Națională. Poate conta 40%, iar admiterea internă 60% sau procentele pot fi 50 – 50. Elevii care nu se înscriu la admitere în niciun liceu participă automat la repartizarea computerizată.

De ce se opune admiterii descentralizate Consiliul Naţional al Elevilor

Consiliul Naţional al Elevilor spune că „se opune cu fermitate” susţinerii admiterii la liceu în mod descentralizat, luând în calcul atât incertitudinea în privinţa structurii finale a examenelor de admitere, cât şi rezultatele indirecte ale acesteia, care s-ar putea concretiza în meditaţii private, nivel de stres ridicat şi dificultate crescută în alegerea filierei şi liceului potrivit.

Reprezentanții elevilor spun, într-un comunicat de presă transmis vineri, că, având în vedere că învăţământul liceal este obligatoriu în România, procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv.

„Admiterea la liceu, în forma în care a fost prezentată zilele trecute, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal.

Stabilirea descentralizată a unor criterii de admitere, precum asigurarea ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Naţională, pe lângă media de la concursul propriu, va stârni doar discrepanţe uriaşe între licee şi va încălca principiul de bază al accesibilităţii obligatorii a elevilor în învăţământul liceal, prin diversele dificultăţi cauzate de admiterea diferenţiată”, arată Consiliul Național al Elevilor.

Reprezentanţii elevilor consideră că priorităţile pentru elevii absolvenţi ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie creşterea numărului de ore de consiliere în carieră, ei menţionând că reforma în structura de admitere este doar una de suprafaţă, nu una de substanţă.

Totodată, ei spun că modificările preconizatre ridică semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea şi consecinţele reale ale admiterii diferenţiate, „mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educaţie, ce ar trebui să fie bazată pe evaluare standardizată, standarde clare de evaluare şi desegregare şcolară, luând în calcul inclusiv rezultatele parţiale ale recensământului populaţiei derulat anul trecut care arată că 40% din românii rezidenţi nu au reuşit să ajungă în învăţământul liceal”.

„Forma consolidată a legii învăţământului preuniversitar trebuie discutată în prealabil cu toţi actorii implicaţi în sistemul de învăţământ – elevi, părinţi şi profesori.
De aceea, este absolut necesară relansarea legii în dezbatere publică şi asigurarea componenţei acreditate în comisiile de experţi care vor analiza noile proiecte de legi.
Nu în ultimul rând, trebuie să ne asigurăm că reforma este axată pe necesităţile reale ale elevilor. Este impropriu să vorbim despre desegregare şcolară, atunci când sunt aduse concomitent şi propuneri precum admiterea diferenţiată la liceu, care aduc după sine o serie de acţiuni de competitivitate şi elitism excesiv.
Privim cu optimism, însă, noua structură a examenului de Bacalaureat care urmează a fi bazat pe evaluarea unor competenţe cheie, regăsite în trunchiul comun, şi elaborarea noilor programe şi planuri-cadru pentru liceu axate pe competenţe, pentru elevii care vor începe clasa a IX-a în septembrie 2023”, spune preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, Miruna Croitoru.

surse: Digi24, HotNews

 

Vezi si

Populația va plăti în continuare prețuri plafonate pentru electricitate și gaze naturale până în primăvara anului viitor

Populația va plăti în continuare prețuri plafonate pentru electricitate și gaze naturale. Guvernul a prelungit …