Saturday , April 20 2024

Concluziile tragediei aviatice din Apuseni: Copilotul era la mansa, nu Adrian Iovan

apuseni

Centrul de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS) a prezentat, luni, concluziile finale in cazul tragediei aviatice din Apuseni, din ianuarie 2014, in urma careia pilotul Adrian Iovan si studenta la Medicina Aura Ion au murit.
Eugen Suciu, membru al comisiei de investigatie din cadrul CIAS, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca aeronava s-a prabusit din cauza unui givraj sever la motoare (depunerea de gheata pe un avion sau pe componentele acestuia).
Anchetatorul a precizat ca aeronava – care a decolat de la Bucuresti si ar fi trebuit sa aterizeze la Oradea – era pilotata de copilot in momentul prabusirii, acesta nereusind sa atinga nivelul de zbor prestabilit, si anume de 3.600 de metri, din cauza givrajului. Totusi, pilotul Adrian Iovan era comandantul echipajului, iar CIAS sustine ca el a luat toate deciziile, deci responsabilitatea era a lui.
Conform documentului citat, aeronava ar fi trebuit sa zboare la o altitudine de circa 3.600 de metri, dupa cum era stabilit in planul de zbor, inaltime pe care aceasta nu a putut sa o atinga, din cauza ghetii de pe motoare.
In momentul in care a observat ca avionul nu poate atinge altitudinea respectiva, comandantul de bord a comunicat turnului de control ca se confrunta cu o problema de givraj si a cerut aprobarea sa zboare mai jos.
Atunci s-a declansat alarma, pentru ca aeronava era sub altitudinea minima de zbor in zona respectiva, iar turnul de control i-a cerut lui Adrian Iovan sa zboare mai sus, a explicat Eugen Suciu.
Apoi, comandantul a comunicat ca va cobori la 2.400 de metri. Cand a luat aceasta decizie, Adrian Iovan stia ca “aeronava nu va mai beneficia de control radar si pilotul isi asuma responsabilitatea navigatiei aeriene”.
Specialistul a explicat ca, in momentul in care pilotul coboara sub un anumit plafon, cum a fost in cazul aeronavei prabusite in Apuseni, acesta “executa un zbor dupa reguli la vedere”.
Dupa ce a trecut de Carpatii Meridionali, avionul a intrat in zona de control a Sibiului, “de unde a luat o prognoza foarte buna, insa aeronava s-a confruntat cu un givraj la carburatoare si asta nu a permis sa atinga altitudinea de 3.600 de metri”.
Intrebat cine ar fi trebuit sa prevada aceasta dificultate tehnica, investigatorul a raspuns ca “singura persoana care are toate datele si e indreptatita sa ia decizii este comandantul de echipaj”.
“Cand ia decizia sa coboare intr-un spatiu necontrolat isi asuma intreaga responsabilitate a zborului”, a subliniat Eugen Suciu.

Vezi si

Tablou furat dintr-o galerie de artă britanică, estimat la două milioane de euro, găsit în România după patru ani

Un tablou estimat la 2 milioane de euro, furat dintr-o galerie din Oxford, în 2020, …