Friday , March 29 2024

CFR introduce vagoane de dormit la trenurile de zi. “Este absurd. La trenurile de noapte, sunt doar locuri pe scaun”

Asociația Pro Infrastructură acuză că CFR Călători a dat un comunicat de presă prin care invită pasagerii să meargă la vagon de dormit într-un tren care circulă doar ziua pe ruta Iași- Suceava -Timișoara, în timp ce călătorilor care circulă cu trenuri de noapte, pe rute lungi, li se oferă doar loc pe scaun.

“Incompetența și absurdul la CFR Călători atinge noi limite. Într-un comunicat demn de <<ziua păcălelilor>>, CFR Călători ne invită să mergem cu vagonul de dormit la trenul exclusiv de zi Iași-Suceava-Timișoara (6:05-21:58 cu returul 6:49-21:46). Asta, în timp ce trenurile de noapte veritabile (precum 1862 Iași-Constanța), care circulă exclusiv pe timp de noapte (22:30-6:36 cu retur 22:00-6:16), își forțează pasagerii să facă noapte albă pentru că oferă doar loc pe scaun”, afirmă Asociația Pro Infrastructură într-o postare pe Facebook.

Reprezentanții asociației atenționează că, de altfel, tot transportul de noapte cu CFR Călători este într-o stare “absolut catastrofală”.

“Este o criză permanentă de vagoane de dormit și cușetă. Chiar și acele trenuri de noapte care au vagoane cu pat, adesea nu au decât unul sau două vagoane de noapte, de multe ori rezervate complet cu săptămâni înainte”, avertizează reprezentanții asociației.

Potrivit Asociației Pro Infrastructura, CFR Călători nu oferă nici măcar întreaga gamă de servicii de noapte.

“De exemplu, singurul tren București-Sighetul Marmației nu are decât vagoane de dormit (scumpe), nu și cușete. În schimb, trenul 1757 București-Suceava (23:25-5:49), cu potențial de călători de business, nu oferă vagoane de dormit, ci doar o singură cușetă de 6 locuri (și 5 vagoane cu scaune, tip salon, care forțează călătorii la o noapte albă pe scaun, iluminată de neoane). Motivul? Nu sunt vagoane de dormit! Numărul de vagoane de dormit este sub 1/2 din necesar, iar la cușete sub o tremie”, au mai scris oficialii asociației.

“Să iei cel puțin patru din aceste puține vagoane de dormit și cușetă și să le pui pe trenuri exclusiv de zi este o dovadă de incompetență crasă. Mai mult, aceste puține vagoane sunt adesea vai-de-ele. CFR Călători are doar aproximativ 25 vagoane de dormit la un standard modern, demn de secolul XXI – majoritatea fiind ori trimise pe rute externe, inaccesibile călătoriilor în țară, ori la gard din lipsă de piese. Cele mai multe vagoane de dormit folosite în trafic intern sunt seria 71-31, vechi de aproape 60 (șaizeci) de ani, cumpărate second-hand la începutul anilor 2000, după ce fuseseră retrase spre a fi trimise la fier vechi de administrațiile germane și elvețiene”, se mai arată în comunicatul asociației.

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură cer logică și competență din partea companiei CFR Călători și își doresc să vadă un management profesionist, “nu acțiuni de PR de tip baloane de săpun”.

Pe de altă parte, CFR susține că a introdus acest serviciu pentru a crește confortul pe timp de zi, având în vedere că aceste cușete pot fi transformate atât în scaun cât și în pat, în funcție de preferința călătorului.
Vagoanele nou introduse nu afectează compunerea trenurilor de noapte. Trenurile de noapte care circulă în acest moment au în compunere vagoane de dormit și cușetă în conformitate cu cererea.

„Pentru trenurile de noapte cu circulație Iași/Suceava – Constanța și retur, structura de public și cererea nu justifică la acest moment circulația unui vagon de dormit sau cușetă. Însă, în momentul în care crește traficul, spre exemplu în sezonul estival va fi introdus un vagon cușetă la trenurile de Iași și Suceava cu destinația litoral. Precizăm de asemenea faptul că, la trenurile IR 1641/ RE 4112 și RE 4113/IR 1642/care circulă pe ruta București Nord – Sighetu Marmației pe timp de noapte aplicăm o ofertă tarifară specială – suplimentul de pat 20 lei – la vagonul de dormit cu două locuri în cabină, similară celei de la trenurile IR 1745/RE 4005 și RE 4006/ IR 1746 București Nord – Baia Mare, astfel încât călătoria să fie accesibilă pentru un număr cât mai mare de pasageri. Compunerea trenurilor este corect adaptată traficului de călători înregistrat”, au mai transmis reprezentanții companiei.

Aceștia precizează că creșterea parcului de vagoane reprezintă o prioritate permanentă pentru CFR Călători: „Numai în anul trecut a crescut parcul între sezoane cu 30%, în condițiile în care
media europeană de creștere a parcului de vagoane într- un an este de 2%. Între anii 2012 – 2020, CFR Călători nu a mai beneficiat de niciun fel de compensație pentru achiziția de vagoane noi, astfel că modernizarea și reconstrucția de vagoane a fost realizată din fonduri proprii”.

Pe data de 5 aprilie 2021, CFR Călători a transmis un comunicat de presă prin care anunța călători că pot ajunge mai odihniți la destinație. “CFR Călători introduce vagoane de dormit sau cușetă la trenuri de zi, la tarif special!(…) Poți transforma orele obositoare la volan într-o perioadă de relaxare în care te poți odihni, poți citi, lucra la laptop sau poți admira peisajul din patul tău de la vagonul de dormit sau cușetă, numai cu CFR Călători. Astfel, din 8 aprilie 2021, introducem un serviciu nou: vagoane de dormit sau cușetă în compunerea trenurilor de lung parcurs, cu circulație pe timp de zi, și cu ofertă de preț special”, se arată în comunicatul transmis de compania feroviară. CFR Călători anunța că în prima etapă, aceste vagoane vor fi introduse pe rutele Iași –  Suceava – Timișoara și retur și București Nord – Baia Mare și retur.

Vezi si

Ciolacu: Până la sfârșitul anului vom avea o aderare completă la Schengen, inclusiv terestru

Există un plan pentru ca, până la sfârșitul anului, România să aibă o aderare completă …