Monday , August 8 2022

Barem greşit la Română, la Evaluarea Naţională? Ce spun profesorii

barem romana

Baremul de corectare la Limba Română – Evaluarea Naţională 2017 naşte dispute între profesori, unii dintre aceştia afirmând că în el s-a strecurat o greşeală. Aşadar, unii profesorii spun că “factorul” (din fraza: Acum se crede ca factorul limitator este rapiditatea cu care…) este de fapt nume predicativ, nu subiect aşa cum se punctează în baremul de corectare. Pe de altă parte, alţi profesori afirmă că răspunsul corect este cel din baremul de corectare: “factorul” este subiect, întrucât în aceste construcţii singurul criteriu în stabilirea funcţiei sintactice este topica propoziţiei.
Una dintre întrebările de la proba de Limba și Literatura Română de la Evaluarea Națională 2017, pe care elevii au susținut-o luni, 19 iunie, i-a pus în dificultate pe mulți dintre absolvenţii de clasa a VIII-a, afirmă profesorii.
La subiectul al II-lea, partea A, punctul 4, elevii au primit următoarea cerință: „Precizează funcția sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea”.
Potrivit baremului de corectare la Română, răspunsul corect pentru funcția sintactică a substantivului comun „factorul” este subiect. Însă mulți elevi au scris însă că funcția sintactică ar fi cea de nume predicativ.
O profesoară de Română din Bucureşti a semnalat că baremul de corectare este greşit. “Baremul de corectare e greșit la subiectul II/A, punctul 4: ,,factorul” este nume predicativ, nu subiect”, spune aceasta.
Pe de altă parte, un alt cadru didactic a explicat pentru realitatea.net că în construcţii de acest gen, singurul criteriu este reprezetat de topica propoziţei. “Între termeni există o relaţie de interdependenţă. Fiecare dintre cei doi termeni poate fi considerat subiect, cum factorul este primul în propoziţie, s-a ajuns la formula ca acesta să fie, din punctul de vedere al topicii, subiectul”, a spus profesoara de română.
“Nu s-a dat Eminescu, nici Slavici sau Creangă, ci Magda Isanos, chiar unul dintre autorii pe care îi recomandam la clasă ca o alternativă la scriitorii clasici, pe care îi preferă profesorii ronțăitori de comentarii. Pe de altă parte, textul ales este dificil, greu de înțeles și de comentat de copii. E o meditație pe tema tainei vieții, a miracolului de a fi și de a admira viața care lucrează în tăcere în lucrurile mici. Poezia e o adâncire în vis, o schimbare de viziune, o transpunere în elementele naturii pentru a simți miracolul existenței. O altă problemă este că se recurge iar la chichițe gramaticale. Ca și acum patru ani, li s-a cerut să facă distincția între subiect și nume predicativ într-o construcție subtilă. Răspunsul corect și la prima vedere este subiect, dar mulți copii au scris că ar fi nume predicativ; e un caz clasic în care studiul și efortul suplimentar mai mult derutează. Elevii pot fi dresați să recunoască distincția, dar e un efort uriaș fără niciun fel de însemnătate practică sau formativă”, a scris profesoare Cristina Tunegaru, pe pagina sa de Facebook.
„De parcă nu a fost de ajuns nefericita situație cu Emil Sitaru de la simulare, acum din nou. Să ne amintim de anul 2012: „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii””, a explicat pe rețeaua de socializare și Elena Darie, profesoară de limba și literatura română la Școala Gimnazială I. L. Caragiale Tulcea.
În schimb, alte persoane au considerat că întrebarea a fost foarte clară. “Nu e vorba de nicio chichiţă aici (şi nici acum patru ani n-a fost). Textul este foarte clar: având în vedere topica obişnuită subiect – verb copulativ – nume predicativ, „factorul” are f. s. de subiect. Dacă elevii au fost derutaţi, asta s-a întâmplat (ca şi acum patru ani) din vina profesorilor care, la pregătirea suplimentară şi chiar la clasă, îi bagă pe elevi în noţiuni interpretabile, fără să le explice clar în ce condiţii numele predicativ ia locul subiectului şi invers”, a precizat o altă profesoară.
Trecând peste părerile profesorilor de Română, baremul de corectare este clar și prevede acordarea unui punct numai elevilor care au scris că funcția sintactică a cuvântului „factorul” este cea de “subiect”.
 

Vezi si

Rafila îi îndeamnă pe românii sub 40 de ani să meargă să-și ia pastilele cu iod. Farmaciile din județ care le distribuie

Ministrul Sănătății a lansat un apel, luni, la români, să meargă la medicul de familie …

6 comments

  1. De ce se dau subiecte care incurca elevii? Nu sunt in stare sa faca un subiect clar? Din pacate doar elevii buni care au gandit vor avea de suferit! Rusine! Nume predicativ clar!

  2. Dacă nu se modifică baremul, stimați colegi, punctați după cum vă lasă conștiința și diploma!,, Erare humanum est!” (1,5 puncte!!!)

  3. Trebuie sesizată Comisia de Evaluare Națională!!!

  4. Topica nu are întâietate în fața determinărilor semantice și relaționale dintre subiect și nume predicativ. În cazul de față, ,, factorul” este un concept abstract care califică un obiect concret, ,, rapiditatea”. Identificarea celor două funcții sintactice este deseori ambiguă​. De aceea, corect este să se ia în considerare ambele variante. Altfel foarte mulți elevi vor fi depunctați pe nedrept.

  5. cei care sustin ca singurul criteriu de stabilire a functiei sintactice este topica propozitiei ignora argumentele aduse de catre Academia Romana in anul 2012 care a aratat limpede ca o caracteristica a limbii române este tocmai aceea de a avea o topica libera ,inclusiv pentru corespondentele din structura subiect+verb copulativ+nume predicativ ,ceea ce inseamna posibilitatea de a varia,cu efecte stilistice si discursive ,topica subiectului si a numelui predicativ si tocmai datorita acestui punct de vedere s-au acceptat ambele situatii ca fiind corecte. Aceeasi este situatia si in cazul cuvantului ,,factorul,,si daca cei care au formulat subiectele au neglijat acest aspect sa isi asume greseala si sa accepte ca varianta corecta si cea de nume predicativ.

  6. Corect ar fi sa se puncteze ca si corecte ambele variante!