Thursday , April 25 2024

ANPC: Atenție la produsele achiziționate în luna cadourilor! Sunt șanse mari ca un produs așa-zis ”de lux” să fie o contrafacere

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, avertizează cumpărătorii în legătură cu produsele achiziționate în luna cadourilor, de la cosmetice, bijuterii, până la confecții textile și încălțăminte, menționând că sunt șanse mari ca un produs așa-zis “de lux” să fie de fapt o contrafacere.

“Trebuie să achiziționați produse cosmetice numai din magazine și raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea nevoie în cazul unei reclamații. În plus, atenționez asupra faptului că produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție cum ar fi tarabele sau persoane fizice care le comercializează “cu sacoșa”. Trebuie să fiți atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranță din filiere paralele și să verificați dacă ambalajului corespunde, din punctul de vedere al calității, valorii produsului. Sunt șanse mari ca un produs așa-zis “de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere”, a scris sâmbătă, pe Facebook, Paul Anghel.
De asemenea, acesta avertizează că unii producători și importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piața sau al importatorului de produse din afara UE.
În ceea ce privește bijuteriile, care “se vând peste tot, de la tarabe până la supermarket-uri, magazine de bijuterii și târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare Crăciunului”, directorul general al ANPC afirmă că pentru o bijuterie din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, cumpărătorii ar fi bine să o aleagă numai din magazine autorizate care vând astfel de produse.
“O bijuterie “din argint” vândută la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint!”, avertizează Anghel.
În opinia sa, cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă, consumatorului, furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul din lucrurile de care trebuie să se țină seama, referitor la încrederea conferită de furnizor, este autorizația eliberată de ANPC operatorilor economici care desfășoară operațiuni cu metale prețioase, a cărei copie trebuie să fie afișată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului. “Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea bijuteriilor din metale prețioase și/sau pietre prețioase de la vânzătorii ambulanți”, a mai scris reprezentantul ANPC pe rețeaua de socializare.
Şi în cazul produselor textile, consumatorii trebuie să acorde o atenție deosebită la achiziționarea acelora care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute.
“Consumatorii trebuie să știe că produsele textile trebuie să fie etichetate și marcate cu compoziția fibroasă (denumirile fibrelor conținute, urmate de procentul în greutate al fiecărei fibre componente) și cu modul/instrucțiunile de întreținere; instrucțiunile de întreținere trebuie să acopere toate operațiunile sau tratamentele necesare, în ordinea: spălare, clorurare, călcare, curățare chimică și uscare în mașina de uscat cu tambur rotativ, indiferent dacă se aplică sau nu (dacă nu se aplică un tratament, simbolul respectiv este tăiat/barat); indicarea modului de întreținere se face individual pe o etichetă realizată din materiale rezistente la tratamente umidotermice, într-un mod lizibil, eticheta montată/cusută în interiorul produsului, aceasta trebuind să reziste atâta timp cât rezistă și materialul de bază al produsului”, recomandă oficialul ANPC.
În cazul articolelor de încălțăminte, consumatorii trebuie că acorde o atenție deosebită la achiziționarea unor articole de încălțăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate (“Adidas”, “Puma”, “Lotto”, “Nike” etc.) sau “asemănătoare” cu cele consacrate (“Adibas”, “Puna”, “Mike” etc.), dar al căror preț este exagerat de mic în raport cu prețul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute.
Acesta menționează că trebuie să se examineze cu atenție încălțămintea, să se probeze ambele articole de încălțăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare, să citească și să respecte instrucțiunile de întreținere.
“Şi ca un ultim sfat, atât pentru articolele textile cât și de încălțăminte, trebuie solicitat și păstrat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul dorește să reclame calitatea/siguranța unui produs”, a scris el.
Nu în ultimul rând, Anghel sfătuiește consumatorii să acorde o mare atenție în cazul promoțiilor și să verifice valabilitatea acestora (durata), anunțul că acestea se desfășoară în limita stocului disponibil, prețul vechi barat și prețul nou afișat, precum și veridicitatea prețurilor pachetelor promoționale, comparând prețul/unitate de produs cu prețul produsului din pachet. (Agerpres)

Vezi si

Procedură de infringement împotriva României pentru întârzieri în efectuarea plăţilor către farmaciile independente

Comisia Europeană a decis, miercuri, să demareze o procedură de infringement prin trimiterea unei scrisori …