SFATURI NUTRIŢIONALE DE SĂRBĂTORI

20/12/18 ora:2:45am

Obiceiurile alimentare sunt profund influenţate de reguli religioase, cultură şi factori geografici. Poporul român, fiind creștin încă de la începuturile formării sale, bucătăria românească cuprinde atât bucate de zi cu zi cât și preparate de post. Revenirea la alimentaţia completă după perioada de post se face treptat.  În prima săptămână se vor consuma proteine mai uşoare, precum lactatele degresate, iar o dată la 2 zile, preferabil dimineaţa, 1 ou. Iaurtul, kefirul şi sana reprezintă alimente sănătoase care pot fi reintroduse fără grijă în alimentaţia zilnică. În ceea ce priveşte carnea, aceasta trebuie să fie slabă, de pasăre sau vită, gătită uşor, preferabil sub forma supelor sau mâncărurilor în care abundă şi legumele. Se recomanda a se evita grăsimile în exces, mezelurile, prăjelile, produsele procesate, grăsimile hidrogenate, produsele de tip fast food, tocăturile, organele, deoarece pot apare tulburări gastrointestinale de la greaţă până la indigestie, stimulând prea brutal activitatea biliară şi secreţiile enzimatice ale pancreasului.

De Crăciun, nu prea se mai ţine cont de cantităţi. Fiecare vrea să guste din cât mai multe feluri de mâncare, iar rezultatele pot fi devastatoare. Organismul nu reușește de foarte multe ori să facă faţă. Pentru a ne simți bine şi a fi fresh de sărbători, trebuie să respectăm câteva reguli: să mâncăm cu moderație, în cantităţi civilizate, să gătim mai dietetic, adică cu mai puţină grăsime (inclusiv cea vegetala – uleiurile) şi mai puțin zahăr.

Masa de Revelion iese complet din tiparele normalului, în primul rând pentru că se desfăşoară noaptea. Cu excepția nunților, în cea mai mare parte a timpului ne ferim să mâncăm noaptea, cu atât mai mult cantităţi mari de mâncare, tot felul de preparate care mai de care mai gustoase şi mai greu de digerat, hipercalorice şi asociate cu alcool. Pentru o alimentaţie echilibrată, grăsimile saturate nu trebuie să depăşească 10 procente din totalul caloriilor consumate zilnic, deoarece cresc nivelul colesterolului. Pentru a fi digerată complet, carnea are nevoie de aproximativ 15 – 20 de ore. De aceea, în urma consumului excesiv, pot apărea probleme digestive precum: constipaţie şi tulburări gastrice, intestinale, pancreatice sau ale sistemului biliar. Astfel, în prezenţa unor simptome precum dureri abdominale, balonare, greaţă, constipaţie sau diaree, se recomandă o dietă lejeră, fără carne şi grăsimi, bazată pe lichide, fructe şi legume, care ajută digestia. În acelaşi timp, este bine să alegem moduri mai sănătoase de gătit: înlocuirea prăjirii alimentelor cu alte modalităţi de preparare, precum fierbere sau grătar. Este bine să gustăm din toate felurile de mâncare, dar nu exces.

Sărbătorile în general sunt o ocazie pentru reunirea familiei, revederea prietenilor, lucru care se întâmplă de obicei în cadrul unor mese festive. De multe ori în aceste perioade oamenii se îngraşă 1-3 kilograme şi dacă nu sunt atenţi să revină la greutatea iniţială kilogramele se acumulează la fiecare astfel de ocazie. Să calculăm ce se întâmplă după 10 ani? O a doua problemă ce apare de obicei o reprezintă afecţiunile digestive, care cresc prezentările la camerele de gardă ale spitalelor sau care ne scad bucuria sărbătorilor. Acest lucru se întâmplă mai ales dacă înainte de această perioadă oamenii ţin postul Crăciunului, trecând apoi direct la o masă bogată şi diversificată. Pe toată perioada Sărbătorilor, trebuie să avem o alimentaţie care să cuprindă zilnic cereale, legume şi fructe proaspete. După o masă încărcată, trebuie rezervat organismului o perioadă pentru digestie, cel mai bine sub formă de puţină mişcare – plimbare prin parc sau jocuri în aer liber cu prietenii.

În ceea ce priveşte consumul de băuturi alcoolice se recomandă următoarele: înainte de a consuma să mâncați un aliment solid, greu digerabil (ex: pâine cu unt) pentru a încetini absorbţia alcoolului şi apariţia stării de ebrietate; masa luată în compania alcoolului să fie hrănitoare, bogată în vitamine, minerale, fitonutrienţi; să evitaţi asocierea consumului de alcool cu fumatul;  să luaţi pauze în aer curat şi să faceţi puţină mişcare fizică între reprizele de consum de băuturi alcoolice; să consumaţi numai băuturi alcoolice naturale, autentice şi în cantităţi moderate – de exemplu pentru femei un pahar de 150 ml vin roşu natural şi pentru bărbaţi două pahare 300 ml vin roşu natural.

În final, urez pe această cale cititorilor Sărbători fericite, Un an nou mai bun şi aderenţă la dictonul părintelui medicinii, Hipocrate: Alimentele să fie medicamente şi medicamentele să fie alimente.

Dr. Claudiu COBUZ

Medic primar diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Lector universitar, Doctor în ştiinţe medicale

Email: cobuzclaudiu@yahoo.com