Saturday , February 4 2023

Dr. Cobuz: Sfaturi nutriționale de sărbători

În timpul iernii suntem tentați să exagerăm cu mâncarea, mai ales în perioada Sărbătorilor și riscăm să ne dăm peste cap regimul de alimentație. Deci, cu toate că iarna este încărcată de festivități care ne bucură sufletul și simțurile, obiceiurile alimentare nu sunt tocmai sănătoase, iar riscul apariției alergiilor alimentare, a indigestiilor dar și a altor afecțiuni ale sistemului digestiv este extrem de ridicat. Toate alimentele enumerate mai sus constituie o dietă perfectă de iarnă deoarece au un conținut scăzut în grăsimi, dar cantități semnificative de proteine, carbohidrați și fibre, dar și o serie de vitamine și minerale. Astfel, așa cum vara alimentele principale sunt legumele, fructele și salatele, și iarna tot acestea au prioritate, însă adaptate la produsele de sezon disponibile. În plus, alimentația sănătoasă este obligatorie iarna deoarece gradul de activitate fizică este mult mai scăzut, spre deosebire de anotimpul cald. Iarna organismul are nevoie de mai mulți nutrienți pentru a menține constantă temperatura corpului, din acest motiv este indicat să consumam alimente cât mai sănătoase, preparate prin fierbere sau coacere, pentru a nu se pierde substanțele nutritive.

De Crăciun, nu prea se mai ține cont de cantități. Fiecare vrea să guste din cât mai multe feluri de mâncare, iar rezultatele pot fi devastatoare. Organismul nu reușește de foarte multe ori să facă față. Pentru a ne simți bine și a fi fresh de sărbători, trebuie să respectăm câteva reguli: să mâncăm cu moderație, în cantități civilizate, să gătim mai dietetic, adică cu mai puțină grăsime (inclusiv cea vegetala – uleiurile) și mai puțin zahăr.

Masa de Revelion iese complet din tiparele normalului, în primul rând pentru că se desfășoară noaptea. Cu excepția nunților, în cea mai mare parte a timpului ne ferim să mâncăm noaptea, cu atât mai mult cantități mari de mâncare, tot felul de preparate care mai de care mai gustoase și mai greu de digerat, hipercalorice și asociate cu alcool. Pentru o alimentație echilibrată, grăsimile saturate nu trebuie să depășească 10 procente din totalul caloriilor consumate zilnic, deoarece cresc nivelul colesterolului. Pentru a fi digerată complet, carnea are nevoie de aproximativ 15 – 20 de ore. De aceea, în urma consumului excesiv, pot apărea probleme digestive precum: constipație și tulburări gastrice, intestinale, pancreatice sau ale sistemului biliar. Astfel, în prezența unor simptome precum dureri abdominale, balonare, greață, constipație sau diaree, se recomandă o dietă lejeră, fără carne și grăsimi, bazată pe lichide, fructe și legume, care ajută digestia. În același timp, este bine să alegem moduri mai sănătoase de gătit: înlocuirea prăjirii alimentelor cu alte modalități de preparare, precum fierbere sau grătar. Este bine să gustăm din toate felurile de mâncare, dar nu exces.

Sărbătorile în general sunt o ocazie pentru reunirea familiei, revederea prietenilor, lucru care se întâmplă de obicei în cadrul unor mese festive. De multe ori în aceste perioade oamenii se îngrașă 1-3 kilograme și dacă nu sunt atenți să revină la greutatea inițială kilogramele se acumulează la fiecare astfel de ocazie. Să calculăm ce se întâmplă după 10 ani? O a doua problemă ce apare de obicei o reprezintă afecțiunile digestive, care cresc prezentările la camerele de gardă ale spitalelor sau care ne scad bucuria sărbătorilor. Acest lucru se întâmplă mai ales dacă înainte de această perioadă oamenii țin postul Crăciunului, trecând apoi direct la o masă bogată și diversificată. Pe toată perioada Sărbătorilor, trebuie să avem o alimentație care să cuprindă zilnic cereale, legume și fructe proaspete. După o masă încărcată, trebuie rezervat organismului o perioadă pentru digestie, cel mai bine sub formă de puțină mișcare – plimbare prin parc sau jocuri în aer liber cu prietenii.

În ceea ce privește consumul de băuturi alcoolice se recomandă următoarele: înainte de a consuma să mâncați un aliment solid, greu digerabil (ex: pâine cu unt) pentru a încetini absorbția alcoolului și apariția stării de ebrietate; masa luată în compania alcoolului să fie hrănitoare, bogată în vitamine, minerale, fitonutrienți; să evitați asocierea consumului de alcool cu fumatul;  să luați pauze în aer curat și să faceți puțină mișcare fizică între reprizele de consum de băuturi alcoolice; să consumați numai băuturi alcoolice naturale, autentice și în cantități moderate – de exemplu pentru femei un pahar de 150 ml vin roșu natural și pentru bărbați două pahare 300 ml vin roșu natural.

În final, urez pe această cale cititorilor Sărbători fericite, Un an nou mai bun și aderență la dictonul părintelui medicinii, Hipocrate: Alimentele să fie medicamente, conștientizând astfel importanța alimentelor pe care le consumam.

Dr. Claudiu COBUZ

Medic primar diabet zaharat, nutriție și boli metabolice, Lector universitar, Doctor în științe medicale

Vezi si

Dr. Cobuz: Relația sănătate – boală

Starea de bine, așa cum o definește Organizația Mondială a Sănătății nu este condiționată doar …