Saturday , December 3 2022

Dr. Cobuz: DIETA DE PRIMĂVARĂ

Primăvara este considerată anotimpul renaşterii naturii, dar şi al tranziţiei bioritmului. Organismul îşi accelerează procesele de detoxifiere pentru a face faţă unui nou ciclu biologic. Ficatul este organul asociat acestui anotimp. Acum este momentul să diminuăm consumul de carne şi să creştem consumul de verdeţuri de sezon: leurda, urzicile, ceapa verde, păpădia, sparanghelul, pătrunjelul, morcovul, mazărea, prazul, guliile, ridichile, broccoli, salatele. Dintre alimentele bogate în proteină animală: peştele (păstrăv, ton), mielul, iepurele de casă sunt recomandate în această perioadă. Spre mijlocul şi sfârşitul primăverii vom consuma spre exemplu: morcovul nou, fasolea fideluţă, plantele aromate, ceapa, feniculul, ardeii. Apar fructele: cireşe, căpşuni, coacăze. Carnea potrivită este cea de pasăre de curte, păstrăvul. Cereala primăverii este grâul. Dintre alimentele primăverii, prin efectele lor se remarcă păpădia (frunze), care tonifică şi detoxifică organismul şi este puternic hepatoprotectoare, sparanghelul, care poate ameliora simptomele celor meteosensibili, leurda, urzica, usturoiul şi ceapa verde.

Creierul trebuie susţinut în această perioadă (aprilie) în mod special. Aliaţi în prevenirea “asteniei de primăvară”, pe lângă cele arătate, sunt şi coacăzele, care tonifică creierul, morcovul cu efecte de diminuare a oboselii fizice şi cerebrale şi stimulare generală a organismului. Uleiul extravirgin de măsline autentic este indicat cu precădere primăvara pentru a menţine şi tonifia neuronii, ca şi migdalele dulci neprăjite, nesărate, neglazurate necesare sănătăţii creierului. Căpşunele sunt puternic detoxifiante, echilibrează sistemul hormonal; ca şi salvia, urzica are efect depurativ şi hemodinamic, iar cimbrişorul susţine sănătatea sistemului respirator. Cireşele sunt extrem de utile în detoxifierea organismului, în special de toxinele rezultate din consumul cărnii şi organelor (purinelor), sunt anti-inflamatorii şi protejează împotriva unor forme de cancer.

Primăvara este un anotimp solicitant, de tranziţie între bioritmul de iarnă şi cel de vară. De aceea, în această perioadă se pot reactiva boli ca ulcerul gastro-duodenal, tulburări nervoase, stări de oboseală fizică şi mentală (astenia de primăvară). În timpul primăverii avem şi postul Paştelui, prilej bun de detoxifiere a organismului. Primăvara este un anotimp care survine după o dietă prea săracă în fibre, prea bogată în calorii, dieta din perioada friguroasă. Sigur că există toxine și este logic să existe toxine din moment ce metabolismul nostru la nivel celular generează reziduuri metabolice, uneori cunoscute ca fiind radicalii liberi, și nu numai. Dar există toxine și la nivelul colonului, unde există o microfloră extrem de complexă și vitală pentru sănătatea noastră. Această microfloră, pe lângă beneficii și ea creează niște toxine din metabolismul care intervine la interfața cu conținutul colonului și cu reziduurile generate în urma procesului de digestie a alimentelor. În procesul nostru de digestie și în procesele microbiene se produc, de exemplu, amine biogene dintre care cea mai cunoscută este histamina. Multe persoane suferă de boli alergice. Ce se dă în cazul bolilor alergice? Antihistaminice. De aceea, fibrele alimentare, solubile și insolubile, joacă rolul acesta de a complexa, de a lega și de a elimina prin fecale toate aceste substanțe, care dacă nu sunt eliminate sunt reabsorbite în circuitul sanguin și sunt duse apoi la toate celulele din corpul nostru. Sigur, cele mai sensibile sunt celulele creierului. Iată de ce este vital să facem această detoxifiere. Se recomandă un aport de 14g fibre pentru fiecare 1000 kcal ingerate, ceea ce corespunde unui aport de 25-35g fibre/zi. Raportul între fibrele solubile și insolubile trebuie să fie de 3/1. Trebuie să avem o atenție deosebită deoarece nu doar deficitul de fibre perturbă sănătatea, dar și excesul. O dietă bazată doar pe fructe și legume poate inhiba abilitatea organismului de a absorbi alte substanțe nutritive necesare pentru sănătatea sistemului imunitar și, în ce îi privește pe copii, esențiale pentru creștere.

Dieta de primăvară nu este o cură de slăbire şi nici o cură de detoxifiere în sensul strict al cuvântului, ci este o cura de împrospătare şi revenire la viață. Dieta de primăvară înseamnă o altă abordare a nutriției cu scopul de a completa carenţele din perioada rece a anului şi de a elibera organismul de toxine; înseamnă un plus de energie, sănătate şi frumusețe, scopul ei fiind acela de a combate astenia de primăvara, carenţele de vitamine şi minerale, de a îmbunătăți aspectul pielii şi, eventual, de a scăpa de câteva kilograme, deși nu acesta este scopul principal urmărit de dieta de primăvară. Dieta de primăvară este o dietă de lungă durată, iar în cadrul unui plan alimentar sănătos poate fi un stil de viață în martie şi aprilie.

Dr. Claudiu Cobuz

Medic primar diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Doctor în ştiinţe medicale, Lector universitar

Vezi si

OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus

Directorul OMS avertizează că o nouă variantă îngrijorătoare a COVID ar putea apărea

Lipsa supravegherii infecțiilor cu coronavirus ar putea duce la apariție unei noi variante „îngrijorătoare”, spune …