DIETA DE IARNĂ

05 decembrie 2019, 2:58

În acest sezon funcţiile vitale, metabolismele încetinesc, fluidele biologice ale corpului stagnează mai mult, rinichii şi bila sunt cele mai sensibile organe şi trebuie susținute alimentar. Organismul are tendinţa de a acumula energie şi putem lua în greutate câteva kilograme în plus. În acest anotimp se pot consuma cerealele pentru a furniza energie, fiind indicate: grâul comun, grâul dur, spelta, orezul, fulgii de ovăz, meiul, quinoa, hrişca. De asemenea, trebuie menţinut constant aportul de vitamina C naturală în combinaţie cu alţi compuşi potenţatori, precum flavonoidele, care se găsesc în citrice, fructul de măceş, mere, pere. Pe timpul iernii murăturile, în special varza murată tradiţional (şi nu legumele industriale conservate în oţet) este o sursă bună de vitamina C şi bacterii probiotice pentru persoanele sănătoase şi care nu urmează un regim hiposodat. Legumele iernii sunt cele bogate în vitamine şi minerale: dovleci, anghinare, ridiche albă, praz, fenicul, sfeclă, cicoare, andive, conopidă, ceapă, cartofi. Fructele sunt merele, perele, citricele, măceşele.

Pentru menţinerea funcţiei imune se pot consuma alimente sau suplimente alimentare bogate în seleniu, zinc, alune braziliene, fructe de mare etc. Magiunul tradiţional de prune fără adaos de zahar sau alte ingrediente este indicat în această perioadă, fiind în acelaşi timp un dulce sănătos, energizant, dar şi un stimulator natural al sistemului imun datorită capacității lui antioxidante care îl clasează printre cele mai bune alimente din această categorie.

Dintre alimentele proteice de origine animală de sezon recomand: carnea de pui, fazan, carnea de porc (de preferat de la porcul de curte din rase româneşti crescut ecologic), peştele (scrumbia, sardelele, heringul, somonul, crapul, păstrăvul). Iarna nu sunt recomandate brânzeturile, datorită grelei lor digestibilități şi naturii lor reci. Postul prevede şi acest lucru prin lăsarea secului la brânză. Alimente proteice valoroase de natură vegetală ce pot fi consumate în această perioadă sunt: năutul, bobul, fasolea boabe, soia (nemodificată genetic), mazărea boabe, lintea.

În civilizaţia modernă carnea şi produsele din carne, mai ales cele obţinute industrial, sunt consumate în exces, contribuind la accentuarea tabloului morbid al sănătăţii publice, mai ales prin bolile cronice aşa-zis ale civilizaţiei moderne (obezitate – sindrom metabolic, hipertensiune, diabet tip 2, maladii cardiovasculare, cerebrovasculare, neurodegenerative Parkinson, Alzheimer, cancere ş.a.). De aceea este indicat să reducem consumul de carne la aproximativ 10% din aportul caloric total zilnic. De asemenea, dată fiind poluarea globală (inclusiv a alimentelor) ar fi extrem de util să revenim la un comportament alimentar testat timp de mii de ani de strămoşii noștri, alcătuit din alimente naturale integrale, mese frugale, post-săptămânal şi sezonier (adevărate cure de dezintoxicare), cu efecte extrem de benefice atât asupra sănătăţii fizice prin combaterea obezităţii, dar şi asupra spiritului (stres, depresii ş.a.).

Doar pentru că afară este frig şi simțim nevoie de a consuma mai mult lichide calde, nu înseamnă că organismul nu mai are nevoie de 2,5 l de apa zilnic. În anotimpul rece nu mai consumăm apa de la frigider, ci doar de la temperatura camerei, astfel, organismul este ferit de deshidratare şi în același timp energia nu este risipită, deoarece organismul nu mai lucrează pentru a aduce apa la temperatura corpului. De asemenea, dacă preferați să consumați băuturi calde se recomandă ceaiuri naturale din plante în loc de cafea. 60% din organismul uman este apa. Menținerea acestui volum de lichid este esențial pentru bunăstarea organismului şi pentru reducerea riscului de infecție. Pierderea a numai 2% din volumul total de apa conduce la deficite de rezistenţă imună, cognitive dar şi a performantelor fizice. Prin urmare, o bună hidratare a organismului este la fel de importantă iarna ca şi vara!

În timpul iernii suntem tentaţi să exagerăm cu mâncarea, mai ales în perioada Sărbătorilor şi riscăm să ne dăm peste cap regimul de alimentaţie. Deci, cu toate că iarna este încărcată de festivităţi care ne bucură sufletul şi simțurile, obiceiurile alimentare nu sunt tocmai sănătoase, iar riscul apariției alergiilor alimentare, a indigestiilor dar şi a altor afecțiuni ale sistemului digestiv este extrem de ridicat. Toate alimentele enumerate mai sus constituie o dietă perfectă de iarnă deoarece au un conținut scăzut în grăsimi, dar cantităţi semnificative de proteine, carbohidrați şi fibre, dar şi o serie de vitamine şi minerale. Astfel, așa cum vara alimentele principale sunt legumele, fructele şi salatele, şi iarna tot acestea au prioritate, însă adaptate la produsele de sezon disponibile. În plus, alimentația sănătoasă este obligatorie iarna deoarece gradul de activitate fizică este mult mai scăzut, spre deosebire de anotimpul cald. Iarna organismul are nevoie de mai mulți nutrienţi pentru a menține constantă temperatura corpului, din acest motiv este indicat să consumam alimente cât mai sănătoase, preparate prin fierbere sau coacere, pentru a nu se pierde substanțele nutritive.

Dr. Claudiu COBUZ, Medic primar diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Lector universitar, Doctor în ştiinţe medicale

Email: [email protected]