DESPRE OMEGA 3

15 iulie 2020, 15:00

Dintre tipurile de acizi grași, cei buni sunt cei nesaturați, ce se întâlnesc predominant în uleiuri vegetale, pește gras sau semințe oleaginoase. Acizii grași Omega 3 aparțin familiei acizilor grași polinesaturați și sunt de trei tipuri: acidul alfa linoleic (ALA), acidul eicosapentanoic (EPA) și acidul docohexanoic (DHA). ALA este un acid esențial deoarece el nu poate fi produs și sintetizat de organism. Aceştia au rol în scăderea vâscozităţii trombocitelor, împiedicând agregarea lor în fişicuri şi diminuând astfel riscul obstrucţiei vaselor de sânge. Acizii graşi omega-3 favorizează o uşoară scădere a tensiunii arteriale şi a trigliceridelor sanguine, dar, concomitent, cresc lipoproteinele cu densitate mică (LDL) sau colesterolul „rău”. Studiile efectuate pe animale sugerează că acizii graşi omega-3bscad întinderea necrozei miocardice, în urma infarctului, diminuând probabilitatea retrombozării, după angioplastia prin dilatare cu balonul şi după operaţia by-pass.



Industria alimentară şi cea farmaceutică insistă asupra acţiunii favorabile a produselor şi a uleiului din peşte în prevenirea infarctului miocardic. Se face referire la faptul că eschimoşii din Groenlanda prezintă o rată mai mică de infarct miocardic, astmă bronşic, diabet, boli autoimune, psoriazis şi unele alergii. mare de hemoragii cerebrale. Se vorbeşte mult de uleiul de peşte, fără să se spună că acizii graşi pe care îi conţine sunt foarte instabili la contactul cu lumina şi cu aerul şi că, de multe ori, se distrug înainte de a fi consumaţi. Acizii graşi omega-3 se pot obţine şi din surse vegetale – astfel, acidul alfa-linoleic, cu lanţul cel mai scurt dintre acizii omega-3, se găseşte în cantităţi mari în uleiul de in – o lingură conţinând 7.500 mg de acid linoleic. Nucile, uleiul de soia şi spanacul sunt, de asemenea, surse excelente de acizi omega-3.
Consumul de acizi graşi omega-3, sub forma peştelui sau a uleiului de peşte, a ridicat întrebări privind riscul leziunilor oxidative. Organismele înaintate în vârstă, ca şi nou-născuţii, prezintă o mare susceptibilitate faţă de peroxidarea lipidică. Nou-născuţii sunt foarte sensibili faţă de efectele acizilor graşi polinesaturaţi, care, în lipsa unor cantităţi adecvate de antioxidanţi (de exemplu, tocoferol), determină hemoliza eritrocitelor. La nou-născuţii imaturi, sistemele antioxidante sunt deficitare, încât, dacă sunt hrăniţi cu cantităţi mari de acizi graşi omega-3, pot apărea leziuni ale plămânilor, ochilor şi eritrocitelor, leziuni produse de oxigen. Astfel de leziuni s-au observat la nou-născuţii eschimoşilor. În apariţia acestor fenomene, joacă un rol dieta bogată în acizi graşi omega-3 şi săracă în vegetale.



În literatura medicală, se susţine că acizii graşi omega-3 au un efect benefic în poliartrita reumatoidă şi în alte afecţiuni articulare inflamatorii, în psoriazis, în boala ulceroasă şi în colita ulceroasă. Acizii graşi omega-3 sunt necesari în dezvoltarea optimă a creierului şi a ochilor nou-născuţilor. Laptele de mamă are cantităţi suficiente de acizi graşi omega-3, în schimb laptele de vacă şi preparatele din comerţ pentru sugari nu conţin unii acizi graşi omega-3. S-ar putea ca acesta să fie motivul pentru care copiii alăptaţi la sân obţin rezultate ceva mai bune la testele de inteligenţă decât cei hrăniţi cu lapte de vacă. Având aceste informaţii, privind avantajele acizilor graşi omega-3, este îndreptăţită recomandarea să consumăm peşte, cel puţin în cantităţi mici.

Este important pentru orice persoana să aibă o dietă echilibrata in omega-3 şi omega-6 (un alt acid gras esenţial). Dieta mediteraneană presupune un echilibru sănătos între consumul de acizi grași omega-3 si omega-6. Multe studii au demonstrat ca persoanele care urmează aceasta dieta sunt mai puțin susceptibile de a dezvolta boli de inima. Dieta mediteraneana nu include prea multă carne care este bogată în acizi grași omega-6 şi pune accentul pe consumul de alimente bogate în acizi grași omega-3, inclusiv cereale integrale, fructe şi legume proaspete, peste, ulei de măsline, usturoi precum şi consum moderat de vin. Acizii grași Omega 3 sunt foarte importanți în funcționarea bună a sistemului neurologic și pot ajuta în combaterea unor boli precum cele de inimă. Asociația Americană a Inimii recomandă ca dieta alimentară zilnică să includă surse de Omega 3: pește gras – somon, hering, sardine sau ton – cel puțin de două ori pe săptămână.

Dr. Claudiu COBUZ

Medic primar diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Doctor în ştiinţe medicale, Lector universitar