Cum influențează mass-media masele din punct de vedere psihologic

reportersite
12 februarie 2021, 5:34

„Informația este oxigenul timpurilor moderne. Se infiltrează prin ziduri cu sârmă ghimpată, adie peste granițe electrificate.” (Ronald Reagan)

Când vorbim de mass-media este la nivelul simțului comun că informația înseamnă putere.

Dar ce este și mai relevant este ce faci cu informația respectivă.

Pentru ca o informație să stârnească interes din punct de vedere psihologic pentru masele de oameni, în general, trebuie să prezinte câteva elemente specifice îndreptate către acestea.

Acestea pot fi de natură politică, știri tip tabloid, evenimente șocante (decese, infracțiuni, dezastre naturale, etc.) sau informații controversate (care sunt legate de anumite personaje publice și care ies la iveală în momente cheie).

Pentru ca o informație să obțină efectul scontat de la publicul țintă, aceasta trebuie să aibă combinația potrivită de elemente, în sensul în care acestea să fie prezentate într-o manieră care va determina cititorul/telespectatorul să dorească să urmărească diversitatea de știri prezentate de acea  sursă media.

Dacă informațiile prezentate nu sunt diversificate și nu conferă acea doză de curiozitate cititorului (să îl transpună la locul faptei sau să își dorească să afle mai multe detalii despre subiectul respectiv), în timp acesta își va pierde interesul, îndreptându-și atenția către sursele de informare care îi satisfac această curiozitate.

Informațiile sau știrile care prezintă subiecte controversate sau șocante vor avea mereu „priză” la public, deoarece acestea ne scot din rutina de zi cu zi a vieții și evident oferă teme de discuții interesante și de actualitate.

În funcție de cum este prezentată o știre în mass-media, aceasta poate avea consecințe devastatoare sau pozitive, cititorii/telespectatorii își formează opinii acționând în consecință cu acestea (prin „delete culture” sau cultura boicotului, așa după cum este cunoscută).

O informație, dacă este „scursă” la momentul nepotrivit, poate stârni de la nemulțumiri exprimate în mediul online prin cultura boicotului, până la proteste în plină stradă.

A discuta despre evenimente actuale face parte din natura socială a individului.

Omul este o ființă socială care dacă dispune de aceste elemente care îi conferă o satisfacție mentală (să afle „noutățile” din ziua respectivă), atunci aceasta poate dezbate aceste subiecte cu persoane care au aceleași curiozități sau interese.

Cuvântul scris are o „greutate” mult mai mare decât cel verbalizat, de aceea efectul este mult mai pregnant în situația în care citim despre un anumit eveniment decât dacă acesta ne este povestit.

Din punct de vedere psihologic, mass-media are o forță foarte mare asupra oamenilor pentru că poate schimba ideologii, distruge reputații sau afaceri (prin faptul că acestea își pierd clienții dacă ei suspectează o lipsă a calității/profesionalismului, în urma unor informații apărute în presă), poate modifica credințe sau orientări politice etc.

Indivizi care au mase întregi de oameni care îi urmează sau îi idolatrizează pot pierde totul sau pot obține avantaje în plus dacă informația prezentată stârnește o anumită reacție publicului.

Mass-media este o armă foarte puternică. Este cea mai eficientă metodă de a prezenta fapte sau evenimente într-un mod precis și veridic (dacă informațiile prezentate nu sunt scoase din context sau montate).

Este cea mai rapidă metodă pentru ca o informație să poată circula și în același timp să rămână accesibilă și revăzută la nevoie (prin site-uri/ziare).

Pentru ca sursele de mass-media să rămână relevante pentru public, acestea trebuie să prezinte informații veridice și să satisfacă nevoile intelectuale ale publicului țintă (să ofere răspunsuri la probleme actuale sau perspective noi).

Pozitive sau negative, știrile sunt esențiale pentru ca populația să fie informată mereu și să acționeze în consecință.

Dacă știrile sunt prezentate într-un mod care să evoce panică sau anxietate, acestea pot avea efecte nocive pe termen lung asupra persoanelor susceptibile sau cu un grad mare de sensibilitate. și modul în care este prezentată o informație este foarte important (dacă prezintă evenimente șocante este necesar un mesaj de avertizare).

Informarea este vitală pentru evoluția unei societăți. Dacă populația își exprimă dorința de a i se prezenta informații relevante și de actualitate, mai exact dacă aceasta își formează preferințele mediatice (de calitate) atunci mass-media și-a îndeplinit scopul. (Raluca NICOLAE)