Friday , April 19 2024

Un pariu privind ziua inaugurării finale a şoselei de centură a Sucevei, greu de susţinut

Ovidiu Laicu, directorul Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Iaşi, a anunţat că în această perioadă se desfăşoară o expertiză privind ce mai este de făcut şi ce s-a deteriorat din lucrările începute şi abandonate de SCCF Iaşi, pe tronsoanele I şi II ale şoselei de centură. La sfârşitul lunii aprilie se preconizează organizarea unei noi licitaţii, pentru finalizarea lucrărilor neterminate u “un constructor bun ar putea termina lucrarea în trei luni”, estimează directorul Ovidiu Laicu

centura - 16 martie 2015 - 1 [800x600]


Faptul că aproape şase kilometri de rută ocolitoare a municipiului Suceava pornind de pe DN17, şoseaua spre Humor – Câmpulung – Vatra Dornei, din zona localităţii Scheia până la DN2, drumul spre Siret – Rădăuţi, în zona comunei Pătrăuţi, a însemnat un mare pas înainte pentru o investiţie nu foarte mare ce a împlinit de curând, opt ani, este incontestabil. Ce se va întâmpla cu restul, până la aproape 13 kilometri de şosea ocolitoare, a rămas în sarcina Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Iaşi să rezolve. Din punctul de vedere al directorului general al DRDP, Ovidiu Laicu, chestiunea este simplă: bani ar fi pentru finalizarea investiţiei în condiţii normale şi dacă firma ce va câştiga licitaţia preconizată pentru sfârşitul lunii aprilie se va dovedi a fi una serioasă, lucrările s-ar putea termina în trei luni, astfel încât până în toamnă, acest segment de rută ocolitoare foarte important pentru municipiul reşedinţă de judeţ să fie funcţional în întregime. Dacă nu, “Domnul cu mila”. Fiindcă mai întâi se va face o revizuire a lucrărilor care au fost sau nu făcute pe celelalte două tronsoane – DN2 zona Hagigadar – Moara şi Moara – DN17 Scheia. “Vom face o expertiză tehnică, să vedem ce s-a deteriorat din lucrările abandonate de SCCF – Group Colas Iaşi, ce a mai rămas de realizat, pentru ca la sfârşitul lunii aprilie să scoatem la licitaţie şi pentru efectuarea restului de de lucrări. In mod normal, un constructor bun serios, nu are nevoie de mai mult de trei luni pentru a termina lucrările pe cele două tronsoane rămase, în condiţiile în care 80% dintre acestea sunt fina-lizate”, a declarat directorul general Ovidiu Laicu. Directorul DRDP nu se poate pronunţa însă în mod clar nici asupra termenului de organizare a licitaţiei, fiindcă aşteaptă finalizarea expertizei tehnice mai sus amintite. Ovidiu Laicu susţine însă că bani în contul Ministerului Transportului pentru finalizarea acestei investiţii sunt prinşi în bugetul pe 2015. O problemă de detaliu – dacă se va depista faptul că lucrările făcute de falimentara SCCF Iaşi nu au corespuns standardelor de bună execuţie, acestea vor fi imputate firmei constructoare. Conform legii, “garanţia de bună execuţie” reprezintă o sumă pe care o firmă din construcţii o depune într-un cont separat, la o bancă. Aceşti bani ar trebui, crede finanţatorul lucrării, Ministerul Transporturilor, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi şi prin vocea directorului general al acestei unităţi regionale, să fi rămas într-un cont bancar unde au fost depuşi de SCCF la începerea lucrărilor şi să nu se fi atins nimeni de ei, în toţi anii care au urmat. Rămâne de văzut dacă această “garanţie de bună execuţie” va fi valorificată de finanţatorul lucrării – Statul Român, dacă se va dovedi că pe tronsoanele încă neterminate ale rutei ocolitoare a Sucevei s-au făcut de către SCCF Iaşi lucrări de mântuială. Si mai grav ar fi dacă banii reprezentând acea garanţie depusă în contul bancar indicat de SCCF ar fi dispărut între timp, unitatea bancară fiind atrasă în acest context într-un proces penal cu consecinţe greu de întrevăzut.
La sfârşitul săptămânii trecute, o porţiune de peste 5,5 kilometri din şoseaua de centură a Sucevei – ruta ocolitoare, cum a mai fost denumită, a intrat în circuitul rutier naţional. “Nu este vorba de o inaugurare sau tăiere de panglică. Este o dare în folosinţă a unui tronson, inaugurarea se va face la finalizarea tuturor lucrărilor”, a declarat atunci directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi, Ovidiu Laicu.
Data începerii investiţiei la şoseaua de centură a municipiului suceava poate fi aproximată ca fiind una din zilele lunii martie a anului 2007. Atunci s-a obţinut de la guvern prin intermediul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) finanţarea integrală a lucrărilor pentru un proiect considerat şi acum a fi de o mare importanţă. A urmat partea de proiectare, după care licitaţia de execuţie a lucrărilor – unde s-a pierdut mult timp cu contestaţiile, dar totuşi spre finele anului 2008 era clar că lucrările vor începe, lucru pe deplin clarificat în prima parte a lui 2009.
In tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel încât lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri faţă de 13,2 cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri, patru viaducte. In ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni – cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de finalizarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013.
2011 a fost un an în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an în care nu s-a mai făcut mare lucru, fiind pierdut în mare măsură, la fel ca şi 2013 când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. Suma planificată pentru 2014 a fost 22,76 milioane lei. Practic, după 2014, necesarul pentru finalizarea lucrărilor rămânea de 88,5 milioane de lei, iar din 2009 până în 2013 se cheltuiseră 250,6 milioane de lei, circa 200 până în mai 2012.
Pentru 2015 sunt prevăzute doar cinci milioane de lei, adică 5,64% din necesarul pentru finalizarea lucrărilor. (Neculai ROSCA)

Vezi si

21 de elevi de la ”Hurmuzachi”, calificați la etapele naționale ale olimpiadelor școlare, de la aproape toate disciplinele din planurile-cadru

”Lotul olimpicilor naționali de la CNEH cuprinde, astfel, 21 de elevi calificați la 13 discipline …

One comment

  1. gigigcâ martirul

    se minte, se minte grav despre .soseaua asta.. Asaa tb sa aarate ??????de ce nu. au facut expertiza si la trseul dat in circulatie? cand va plloua ce va fi cu dealul dinaintea podului peste .apa sucevei