Wednesday , September 11 2024

Un miliard de euro pentru modernizarea liniei de cale ferată de la Pojorâta la Ilva Mică

Proiectul privind modernizarea liniei ferate de la Pojorâta spre Ilva Mică avansează, CFR având demersuri făcute pentru obținerea acordului de mediu, așa cum recent a procedat cu un alt troson al magistralei feroviare de la Apahida la Suceava și anume tronsonul Suceava – Pojorâta. Tronsonul de cale ferată propus a fi modernizare în judeţul Suceava este situat pe raza municipiului Vatra Dornei și a comunelor Coșna, Dorna Candrenilor, Iacobeni, Pojorâta iar în județul Bistrița – Năsăud traversează localitățile Ilva Mică, Poiana Ilvei, Măieru, Măgura Ilvei, Ilva Mare, Lunca Ilvei.

Costul estimat al investiției conform datelor avizate încă de anul trecut în CTE al SRCF Iași și, ulterior, în CTE al CFR este de 849 milioane de euro, fără TVA. Asta înseamnă că o valoare totală cu TVA se situează la circa un miliard de euro și, la fel ca la alte proiecte mari de infrastructură feroviară (și nu numai), este vizată atragerea de fonduri europene nerambursabile pentru acest gen de investiții. Iar asta cu condiția ca finanțarea să fie rapid accesată după obținerea tuturor acordurilor și avizelor preliminarii.

O primă analiză va avea loc pe data de 22 august, fiind vorba de analizarea sub aspectul că traseul de la Ilva Mică la Pojorâta se intersectează cu patru arii protejate și, în funcție de unele modificări ce pot apărea, vor fi necesare și ajustări ale prețului.

Documentația tehnică – în măsura în care va fi aprobată cum este cazul acum la etapa acordului de mediu – va permite lansarea licitației pentru execuția lucrărilor de modernizare, linia reabilitată urmând să permită o viteză maximă de 160 km/h la trenurile de călători respectiv 120 km/h la trenurile de marfă. De altfel, linia de tren dintre Cluj Napoca şi Suceava prezintă uzură şi degradări accentuate, instalaţiile sunt vechi, iar clădirile şi peroanele necesită lucrări de reparaţii şi modernizare.

Deși durata de finalizare a contractului a fost de 23 de luni, contractul fiind semnat în februarie 2022, iată că a trecut o perioadă ceva mai lungă până la realizarea unei documentații pentru care să fie înaintată solicitarea de eliberarea a unui acord de mediu, dar într-adevăr între timp a fost semnat un acord adițional de prelungire a termenului de realizare a documentației.

Toate cele trei loturi ale liniei de tren Cluj Napoca (Apahida) – Suceava au contracte de proiectare semnate de mai mulți ani, ultimul fiind semnat pentru lotul Pojorâta – Suceava; la acea vreme estimându-se o distanță de 85 km, ulterior potrivit documentației de la această dată fiind unele modificări operate pe sectorul de la Suceava la Păltinioasa și pe cel de la Păltinoasa la Pojorâta cu unele comprimări sau extinderi ale infrastructurii feroviare. Deși tronsonul de la Suceava la Păltinoasa a fost ultima secțiune a liniei cu o lungime de aproximativ 300 de kilometri de la Suceava la Apahida pentru care s-a semnat contractul de proiectare, acordul de mediu a fost solicitat mai devreme pentru aceasta decât pentru tronsonul Păltinoasa – Ilva Mică, la data organizării licitației de proiectare pentru modernizare avându-se în vedere distanța de circa 106 km din care 99 km sunt de linie simplă electrificată și alți 7 km sunt de linie dublă electrificată. (D.P.)

 

Vezi si

Turismul – cartea câștigătoare a politicii economice a PNL, afirmă senatorul Daniel Cadariu

Senatorul PNL de Suceava, Daniel Constantin Cadariu, a subliniat într-o recentă declarație de presă că …