Thursday , September 29 2022
Breaking News

UE ne pune pe masă 30,4 miliarde de euro. Suceava ar putea beneficia de finanțarea unei autostrăzi de la Pașcani la Siret și de bani pentru un drum expres până la Botoșani

Un avantaj ar fi acela că dacă prin programele operaționale se avea în vedere realizarea, într-o primă fază, doar a unui drum expres de la Siret la Pașcani – două licitații pentru studiile de fezabilitate și proiectele tehnice fiind deja adjudecate – de această dată prin Planul Național de Redresare și Reziliență  (PNRR) se are în vedere realizarea unei autostrăzi. Un alt posibil avantaj ar fi legat de faptul că PNRR se derulează pe o durată de patru ani, nu de șapte cum sunt celelalte programe operaționale cu finanțare europeană nerambursabilă.Pe de altă parte, o posibilă problemă apare în legătură cu faptul că este preconizată alocarea a 3,5 miliarde de euro pentru proiecte de infrastructură rutieră mare, dar obiectivele majore eligibile la finanțare sunt în valoare de 6,4 miliarde de euro

Autostrada Siret-Pașcani și drumul expres Suceava-Botoșani se află între proiectele propuse să fie finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență finanțat cu 30,4 miliarde de euro de Uniunea Europeană. PNRR vine în completarea sumei de 48 de miliarde de euro destinată țării noastre în cadrul altor programe de finanțare europeană nerambursabilă. Cei 30,4 miliarde de euro sunt destinați instrumentului de finanțare „Mecanismul de redresare și reziliență” structurați sub formă de fonduri nerambursabile în sumă de 13,7 miliarde de euro și sub formă de împrumuturi la dobânzi avantajoase, atrase de Comisia Europeană în numele tuturor statelor membre în valoare de 16,6 miliarde de euro.

În pilonul 1 al PNRR – Investiții în infrastructură și în eficiența energetică – sunt prevăzute Investiții de 9,27 miliarde euro în transport: rutier, feroviar, metrou. Pe componenta rutieră se dorește realizarea a 416,18 km de autostradă și drumuri expres cu un buget estimat de 3,54 mld. Euro precum și 546,45 km de Variante Ocolitoare și drumuri de legătură la rețeaua primară cu un buget estimat de 760 mil. Euro.

Între obiectivele majore înscrise în plan este inclus proiectul autostrăzii Pașcani – Suceava – Siret în valoare de 638 milioane euro pe 101,5 km. La categoria alte investiții rutiere este inclus drumul expres Suceava-Botoșani-DX 5.
secretarasite
Astfel, obiectivele majore din Pilonul 1, partea de investiții rutiere al PNRR sunt: Autostrada Lugoj – Deva (Sector E + rest sector D): 330 milioane euro, 13,5 km; Autostrada de centura Nord București: 960 milioane euro, 49,6 km; Autostrada Ploiești – Buzău: 380 milioane euro, 65 km; Autostrada Buzău – Focșani: 420 milioane euro, 72 km; Autostrada Focșani – Bacău: 640 milioane euro, 109,3 km; Autostrada Bacău – Pașcani + Legătura la Piatra Neamț: 865 milioane euro, 81,2 km; Autostrada Pașcani – Suceava – Siret: 638 milioane euro, 101,5 km; Autostrada Transilvania (cu Meseș P. Sălaj.-Nușfalău) + Pachet conectivitate Cluj (Gilău – Apahida): 2,17 miliarde euro, 170,72 km.

Dacă acestea demersuri se concretizează, ar însemna că lucrările aferente sectorului de infrastructură rutieră rapidă de la Siret la Suceava și de la Suceava la Pașcani nu va fi realizat prin programul operațional de infrastructură mare – adică din cele circa 48 de miliarde de euro destinate inițial, ci din PNRR care presupune o celeritate mai mare a realizării investiției. Aceste fonduri prin PNRR vor trebuie să fie cheltuite în următorii patru ani, în vreme ce programele operaționale au o durată de șapte ani.

Este de menționat că potrivit estimărilor, costurile realizării unei autostrăzi de la Siret via Suceava spre Pașcani și de acolo spre Ploiești via Bacău, cu finanțare prin PNRR, sunt de circa 2,9 milioane de euro. Având în vedere că valoarea totală a proiectelor incluse printre obiectivele mari depășește 6,4 miliarde de euro, sunt însă unele semn de întrebare cu privire la succesul unui demers privind realizarea autostrăzii de la Siret la Pașcani prin PNRR.

De altfel, varianta din Master Planul pentru Transporturi, revizuit în 2016, prevederea că pentru implementarea proiectelor de infrastructură rutieră (drum expres) pe coridorul OR3 între Ploiești (joncțiunea Dumbrava) și Siret (granița de nord cu Ucraina), în lungime de 429 km, costul la nivelul din 2015 este de 1,84 miliarde euro fără TVA. În condițiile în care costurile estimate pentru sectoarele de drum expres de la Pașcani la Suceava și de al Suceava la Siret nu depășeau 500 de milioane de euro, fără TVA.

Mai sunt și alte obiective rutiere de anvergură mai mică, printre care: A1 – Timișoara – Aeroport Traian Vuia/DNCT; Târgoviște – București – A0/DNCB; DN1 – Aeroportul Henri Coandă – A3/ A0; A8 – Lețcani Vest – Centura Iași – Iași Dacia; Apahida – Jucu; A1 – Pitești – Mioveni; Centura Craiova Est – DX Pitești – Craiova; Alternativa Techirghiol (Litoral Express); Bistrița – Dej; Hunedoara – Sântuhalm; Botoșani – Suceava (DX5); Slobozia – Drajna Nouă – A2; Jucu – Dej; Miercurea Ciuc – Sf. Gheorghe – A13; Vaslui – Bacău (DX5/A13); Reșița – Caransebeș (DX2); Călărași – Drajna Nouă (A2); Sfântu Gheorghe (Chilieni) – Chichiș (A13); A10 – Teiuș – Blaj; Legătura A3 – Mărtinești – Vâlcele; Baia Mare – Jibou; Drum Expres Baia Mare – Satu Mare; Tișița – Soveja.

PNRR mai prevede și investiții în infrastructura feroviară și cea de metrou ca de exemplu metroul din Cluj (un miliard de euro), două linii de metrou din București (2,1 miliarde de euro alături de jumătate de miliard pentru trenuri metrou).
secretarasite
Totodată, sunt prevăzute investiții de 6,5 miliarde euro aferente Pilonului 2 al PNRR intitulat „Servicii publice, dezvoltare urbană și patrimoniu” (se referă la educație, sănătate, mobilitate urbană, regenerare urbană) și 5,085 mld euro aferente Pilonului 3 „Competitivitate economică, digitalizare și reziliență”.

Potrivit G4Media.ro între investițiile vizate în sectoare de autostradă, dar și alte aspecte ce țin de infrastructura feroviară și de metro se numără mai multe investiții precum 1,05 miliarde de euro în educație, 1,25 miliarde de euro pentru spitale noi sau extinderi a celor existente la care se adaugă 250 de milioane de euro pentru sectorul ocologic și 350 de milioane pentru cel de boli cardio-vasculare, dar și diverse investiții în cultură, digitalizare, mediu, patrimoniu natural, reabilitare energetică, sprijinirea unor activități economice. De asemenea se are în vedere și realizarea unor depozite regionale: opt de echipamente medicale pentru situații de urgență, cinci de cereale, patru (frigorifice) pentru păstrarea stocurilor strategice de alimente și două depozite regionale de produse petroliere. Totodată, se mai are în vedere și achiziția a 700 de ambulanțe noi, construcția și operaționalizarea a 100 de stații de pompieri. (Dan PRICOPE)

Vezi si

Patru gospodării din Dragoșa – Frumosu cuprinse de un incendiu pornit de la un cablu electric defect (FOTO)

Pompierii militari de la subunitățile din Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului și Suceava, împreună cu lucrătorii …