Friday , April 19 2024

Trenuri electrice regionale de la Suceava la Iași nu vom vedea mai devreme de 2025

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) intentionează să realizeze achiziția de material rulant nou constând în 62 rame electrice regionale RE-R (56 rame + 6 rame de rezervă), destinate transportului feroviar de călători pe rute suburbane și regionale, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini. Viteza maximă de circulare va fi de 160 kmh+10% cu roți în stare nouă. În caz de defectare a suspensiei secundare, valoarea minimă acceptată va fi de 80 kmh.

Facem precizarea că o ramă electrică regională este o unitate de transport electric feroviar în care toate vagoanele pot transporta călători. Un RE-R va avea o capacitate de minim 200 de locuri pe scaune – la licitație se va putea acord punctaj suplimentar pentru acele rame electrice care depășesc 250 de locuri pe scaune – și vor trebui livrate în cel mult 42 de luni de la semnarea contractului. Un punctaj suplimentar va fi acordat pentru situația în care ofertantul își asumă livrarea RE-R în mai puțin de 18 luni. Orice ofertă care prevede un termen mai mare de 42 de luni și/sau un număr de locuri pe scaune sub 200 va fi descalificată din licitație ca fiind inacceptabilă. Licitația organizată de ARF este pe trei loturi, din care unul se referă la furnizarea unor rame electrice care să deservească și zona Moldovei: 9 pe relația Pașcani-Bacău, 3 pe relația Suceava-Pașcani-Iași, alăturându-se altor 6 pe relația București-Ploiești-Adjud. Un alt lot cu 21 de rame electrice va fi destinat pentru asigurarea transportului pe zona Ardealului iar altul va fi cu 17 rame electrice pentru relațiile de la București spre Brașov, Roșiorii și Fundulea și relația Constanța-Fetești.

ARF mai vrea, de asemenea, să achiziționeze serviciile de mentenanță și reparații RE-R, ce vor fi utilizate pentru rutele aflate sub contracte de servicii publice (CSP) atribuite în mod competitiv unor operatori de transport feroviar în conformitate cu prevederile Regulamentului 1370/2007/CE cu modificările ulterioare și cu prevederile legislației din România. Fiecăruia din cele trei loturi i se vor adăuga și câte două rame electrice de rezervă. Achiziția nu va consta doar în „produse”, ci și în alte dotări și accesorii conform cerințelor din Caietul de Sarcini de peste 130 de pagini.

Cât privește serviciile ce vor fi achiziționate, precizăm că mentenanța și reparațiile vor trebui asigurate pentru o perioadă de 15 ani, perioadă care include și primii trei ani de garanție. De asemenea, instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, precum și transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție vor trebui licitate de ofertanții care vor participa la licitație, indiferent dacă depun oferte pentru un singur lot sau pe toate cele trei loturi. În contractul de achiziție va fi prevăzută o clauză de revizuire privitoare la posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani peste termenul de 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, ci doar prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție. Valoarea maximă estimată la licitație este de 4.150.288.451,00 lei fără TVA din care pentru lotul 1 care privește și Suceava valoarea maximă estimată este de 1.339.823.526,00 lei, fără TVA.

Precizăm, printre altele, că parcursul mediu annual al unei rame electrice a fost estimat la 160.000 de km în condițiile unei durate de viață de 30 de ani în care numărul de zile de funcționare pe an va fi de 358 iar timpul mediu de funcționare pe zi va fi de 14 ore. Din câte se pare, licitația a stârnit un interes deosebit în zona operatorilor de profil, fiind mai multe solicitări de clarificare formulate, pe fondul cărora nu mai puțin de patru prelungiri ale termenelor de organizare a licitației au avut loc – de pe 4 iulie, până pe 31 august – și o contestație a fost recent formulată, aflată în curs de soluționare, dar pentru care ARF a emis recent o clarificare – locurile pe rând vor fi 2+2, uniclasă – în speranța că nu va mai fi nevoie de judecarea contestației și suspendarea procedurii. (Dan PRICOPE)

Vezi si

21 de elevi de la ”Hurmuzachi”, calificați la etapele naționale ale olimpiadelor școlare, de la aproape toate disciplinele din planurile-cadru

”Lotul olimpicilor naționali de la CNEH cuprinde, astfel, 21 de elevi calificați la 13 discipline …

One comment

  1. Si de la Iasi la Suceava in 2028. Poate…